در یادداشتی به قلم پرویز کرمی که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار به رشته تحریر درآمده، می‌خوانیم: دل‌های دردآشنا برای کمک به رفع کاستی‌ها و دست‌های پردوا برای چیدنِ ثمراتِ تلاشِ همه خوبانِ کشور، از آن خبرنگاران این مرز و بوم است و لازمه ادامه راه. پس؛ خبرنگار همیشه زنده را عشق است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یاداشت به شرح ذیل است:

خبرنگاران، سرنوشت عجیبی دارند:

1. ادموند برک (Edmund Burke) سیاستمدار ایرلندی و صاحب نظریه فلسفه سیاسی، در قرن هجدهم خطاب به روزنامه نگاران و فعالان مطبوعات گفته بود: «شما رکن چهارم دموکراسی هستید.» با قرار گرفتن رسانه ای ها در پایه چهارم خواسته های اجتماعی و تعادل بخشیدن به ساز و کار آن، اما لازم بود تا فشارهایی تحمل شود. رفته رفته این فشارها از سه پایه دیگر (انتخابات، آزادی بیان و فعالیت احزاب) کاسته شد و بر دوش خبرنگاران سنگینی کرد؛ تا آنجا که در بسیاری مواقع، مقصر و محکوم شدند.


2. 17 سال پیش و در 17 مرداد سال 1377، تروریست های طالبان، محمود صارمی خبرنگار ایرانی را شهید کردند. درست در آستانه سالگرد این رخداد، اعلام شد که ملامحمد عمر رهبر این گروه تروریستی مرده است. اردوگاه آنان دچار چنددستگی شده است و بسیاری، امیدوارند که بنیان اش برکنده شود (ان شاءالله). بعید می دانیم که روزی را به مناسبت درگذشت کسی که حتی موجودیت اش هم کاملا به اثبات نرسیده است، نامگذاری کنند. اما شهادت صارمی حالا بهانه ای شده است برای تجلیل از خیل آدم هایی که رکن چهارم دموکراسی هستند.


3. گروه داعش که بی شک تا اینجای کار منفورترین گروه تروریستی قرن 21 هستند، تا به حال چند خبرنگار را جلوی دوربین هایشان سر بریده اند. این کار بر نفرت عمومی - چه مسلمان و چه غیرمسلمان- از این قوم نامیمون و نامبارک، افزوده است. باز هم خبرنگاران جان باختند در حال انجام کار حرفه ای شان (روح شان شاد).


4. خبرنگاران، همه جا هستند؛ با قلم هایشان، ضبط صوت هایشان، دوربین هایشان، و تن و جان شان. کتک می خورند، دشنام می شنوند، بی تفاوتی می بینند، تحقیر می شوند، و باز هم کارشان را انجام می دهند. خبرنگاران عاشق می شوند و عاشقانه کار می کنند و با عشق ادامه می دهند. عایدی هایشان، دندان گیر نیست. تسهیلات قابل توجهی دریافت نمی کنند. شغلشان، در دسته بندی های مشاغل، جدی گرفته نمی شود. اینها گاهی کیفیت کار را پایین می آورد. اما باز هم، خبرنگاران، تاثیرگذارترین آدم های روی زمین هستند (بی اغراق).


5. ایران در حال گام برداشتن در بزرگراه پیشرفت است. اقتصاد دانش بنیان، بهترین نسخه ای است که برای رفع مشکلات و نیازهای امروز ایران اسلامی پیچیده شده است. هنوز بسیاری از مردم، با این مهم آشنایی ندارند. فرهنگسازی در این زمینه اهمیتی به سزا دارد. همدلی و همزبانی ملت و دولت، سبب ساز ایجاد فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی خواهد بود. رسانه ای ها (در همه مدیوم های آن) تنها صنفی هستند که می توانند امدادگر و محقق کننده این رویداد مهم باشند.

باز هم کار سخت، افتاده است روی دوش خبرنگار. اما واقعیت این است که خبرنگاری یعنی کار سخت انجام دادن. کار ساده و آسان، بماند برای اهلش؛ که خبرنگاران نیستند. همین دشواری هاست که هویت متعالی و ماندگار خبرنگار را شکل می بخشد. به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، ایران ما اکنون در آستانه گذر از یک پیچ تاریخی سرنوشت سازی است که به حتم آن را سربلندانه خواهد گذراند. اما بی یاری رسانه های عاشق و حرفه ای و متعهد و متخصص و کاربلد و کوشا، رنج ها چه افزون خواهد شد. دل و جان خبرنگاران در این مسیر، قوت قلب است و جان افزای جمع بزرگان و دلسوزان.

***

حالا دل های دردآشنا برای کمک به رفع کاستی ها و دست های پردوا برای چیدنِ ثمراتِ تلاشِ همه خوبانِ کشور، از آن خبرنگاران این مرز و بوم است و لازمه ادامه راه. پس؛ خبرنگار همیشه زنده را عشق است.

روز خبرنگار را به همه فعالان این عرصه تبریک می گوییم و قدردان زحمات ایشان هستیم.

*پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور