رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از ساخت و تجهیز اولین مرکز کشوری توالی یابی نسل جدید ژنتیکی در مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر حمیدرضا خرم خورشید با اعلام این خبر افزود: این تکنولوژی جدید و پیشرفته ، برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی در قالب پروژه ای تحت عنوان «ژنوم انسانی»، توسط محققان کشورهای آمریکا، انگلیس و ژاپن با صرف هزینه هشت میلیارد دلار، به کار گرفته شد و کل اطلاعات ژنتیکی دو نفر را خوانده و آنالیز کردند.

وی گفت: تکنولوژی پیشرفته (Next Generation Sequencing) این توانایی را دارد که کل اطلاعات ژنتیکی هر فرد را خوانده و آنالیز کند. این تکنولوژی در کشور نبوده و برای اولین بار با ساخت و تجهیز مرکز آن در دانشگاه علوم بهزیستی، می توان خدمات فوق تخصصی مربوطه را به دانشگاهها و مراکز علمی سراسر کشور ارائه داد.

خرم خورشید با اشاره به اینکه این خدمات هم اکنون در جهان، به ازای هر فرد، بین ۸ تا ۶ هزار دلار هزینه دارد، ادامه داد: با راه اندازی این مرکز، مراکز علمی سراسر کشور می توانند نمونه های DNA افراد را که منبع ژن آنان است، ارسال کنند و مرکز نیز نسبت به ارائه خدمات فوق تخصصی «آنالیز اطلاعات ژنتیکی» اقدام کرده و قدمهای موثری در تشخیص بیماریها برداشته شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی تاکید کرد: بخش دیگری از برنامه پیش بینی شده برای این مرکز فوق تخصصی، اجرای پروژه «ایرانوم» است که تصمیم داریم اطلاعات ژنتیکی تعدادی از اقوام مختلف ایرانی را توالی یابی کرده و اطلاعات مربوطه را در یک بانک اطلاعاتی نگهداری کنیم.

وی درخصوص زمان بهره برداری از این مرکز، گفت: برای راه اندازی این مرکز، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری دارند و رفع بخشی از نیازها را متعهد شده اند.

خرم خورشید  توضیح داد: دانشگاه علوم بهزیستی تاکنون با صرف مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، نسبت به تعهدات خود که اجرای مراحل اولیه ساخت محل استقرار مرکز، خرید تجهیزات اولیه و آموزش نیروهای متخصص با همکاری انستیتو «ماکس پلانک» آلمان بوده، عمل کرده است.

وی  افزود: براساس توافق انجام شده با وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز، قرار است یک میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل این پروژه داده شود که تاکنون معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه کرده است.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی تاکید کرد: درصورتی که وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بطور کامل به تعهدات خود عمل کنند، این مرکز تا پایان سالجاری ، به بهره برداری خواهد رسید.