معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در اختتامیه دومین فن‌بازار تخصصی مدیریت شهری و نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری، کارآفرینی فناورانه و تبدیل مشکلات به فرصت‌ها را مهم‌ترین اندیشه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: بر مبنای فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، ضمن این‌که هر مشکل شهری، به دید یک فرصت نگریسته می‌شود، می‌تواند از دل این مشکلات، کسب و کار، تولید، ایجاد اشتغال و درآمدزایی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری،‌معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در آیین اختتامیه دومین فن‌بازار تخصصی مدیریت شهری و نمایشگاه فناوری‌های نوین شهری، که با حضور دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، معاونان شهرداری تهران و شرکت های دانش بنیان حوزه شهری برگزار شد، با بیان این‌که بزرگ‌ترین مزیت کشورمان نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده است، در حالی‌که بیش از صد سال است منابع زیرزمینی را بزرگ‌ترین مزیت کشورمان نام می‌بریم، عدم توجه به دارایی‌های فکری و نیروی انسانی را بلای فرهنگی ناشی از اقتصاد خام‌فروشی و نفتی دانست و افزود: ما جوانانی داریم که اصلی‌ترین و ارزنده‌ترین دارایی کشورمان هستند. اما بلایی که تفکر نفتی بر سر فرهنگ و باروهایمان آورده موجب شده راه نجات کشور، حل مشکلات شهری، اشتغال و کارآفرینی و ... را در پول نفتی ببینیم و نه در اندیشه و خلاقیت جوانان.


ستاری، با اشاره به این‌که کارآفرینی و درآمدزایی بدون تکیه بر منابع خام و زیرزمینی، بلکه اهمیت دادن به تفکر و خلاقیت، اندیشه‌ای است که اقتصاد دانش‌بنیان آن را دنبال می‌کند، مشارکت و حضور جوانان را اصلی‌ترین ضرورت برای تحقق این اقتصاد دانست و گفت: اندیشه اقتصاد دانش‌بنیان مشکلات را نه یک تهدید،‌ بلکه فرصتی برای اشتغال‌زایی و کسب درآمد می بیند و در حقیقت اندیشه‌ای است که با راه‌کارهای فناورانه، ضمن این که مشکلات شهری را حل می‌کند، به ایجاد شغل و کار تجاری می‌پردازد.


وی با اشاره به نقش اثرگذار جوانان برای نقش‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان در حل مشکلات شهری، راه حل عمده مسائل شهرها و توسعه اقتصاد شهری را ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توسط جوانان خلاق و نوآور که کم تر از 30سال سن دارند، دانست و افزود: در همین مللکت خودمان، جوانانی داریم که موفق شده‌اند با سنین کم، در شرکت‌های دانش‌بنیان خود برای تعداد زیادی از هم‌وطنان خود اشتغال ایجاد کنند و خوب است داستان زندگی و روند موفقیت این جوانان به عنوان نمونه‌هایی موفق، بیان شوند تا به این باور برسیم که از یک ایده نوآورانه، می‌توان به درآمدازیی رسید.


رییس ستاد توسعه فرهنگ‌ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور، با اشاره به این‌که اقتصاد دانش‌بنیان فرصت بسیار خوبی است تا کشور رفتار و مسیر حرکتی خود را اصلاح کند، لازمه اصلاح این مسیر حرکتی را تغییر رویکرد و نگرش فرهنگی کشور دانست و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان سرآغاز رخ‌داد جدیدی در کشور است که برای رسیدن به آن، نیاز است که بسیاری از زیرساخت‌های فکری و فرهنگی کشور تغییر کند. به طور مثال، دانشگاهی که تا دیروز تمام درآمد خود را از محل بودجه نفت تامین می‌کرده و وابسته تمام به بودجه دولت بوده، باید بیاموزد بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را از محل قرارداد با صنعت و انتقال فناوری و فروش تکنولوژی تامین کند.


وی راه ماندگاری نخبگان و استعدادهای برتر در کشور را در زمینه‌سازی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و افزود: تحقق این فرهنگ ایجاب می‌کند شرکت‌های بزرگ استارت‌آپ‌ کمپ‌های خود را در کنار دانشگاه ها ایجاد کنند تا از این راه، استعدادهای برتر کشور که عموما از دل این دانشگاه‌ها خارج می‌شوند جذب و به شکوفایی برسند. باید این استعدها رصد و شناسایی شوند، همان‌طوری که خارجی‌ها از آن سوی دنیا، به این استعدادها توجه دارند و به دنبال جذب و به‌کارگیری آنان هستند و متاسفانه نسبت به ما جلوتر هستند.


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به این‌که بخش‌های گوناگون علمی و پژوهشی کشور ‌از جمله شهرداری،‌ می توانند بخش عمده‌ درآمد خود را از محل شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کنند، 


در آیین اختتامیه که جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان برتر حوزه مدیریت شهری، مدیران و سرپرست‌های پارک‌های علمی و فناوری، مدیران مناطق شهرداری تهران و 12 کلان شهر کشور حضور داشتند، برترین‌های حوزه فناوری‌های شهری لوح تقدیر و تندیس این جشنواره را از دستان دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دریافت کردند.