شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هر ماهه، میزبان «ایده شو» است؛ رویدادی برای پرورش قدرت، خلاقیت و ایده‌پردازی در یک محیط دوستانه و رقابتی به منظور ایجاد فرهنگ نوآوری و تلاش برای هدایت افراد جامعه به فعالیت در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، "ایده شو" رویدادی بسیار نو است که سال‌ها در کشورهای توسعه یافته در جهت گردش ایده‌ها و افکار نو و کاربردی برای توسعه کشور برگزار می‌شود. تاکنون شش دوره این رویداد توسط شهرک علمی و تحقیقاتی و با مشارکت برخی از ادارات اصفهان برگزار شده است.

سرپرست مرکز رشد جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این رویداد را از این جنبه که شخص با ایجاد اعتماد به نفس به بیان فکر خود در جمع می‌پردازد، بسیار با اهمیت تلقی می‌کند و معتقد است که این‌گونه رویدادها می‌تواند توان خلاقیت و نوآوری جوانان را در جهت کارآفرینی مبتنی بر فناوری بالا ببرد.

محمد سپهر اسدیان که مدتی مسوول برگزاری این رویداد نیز بوده است به شرح برگزاری آن پرداخت و گفت: ایده پردازان در این رویداد تنها در سه دقیقه فرصت می‌یابند ایده خود را در میان تماشاگران و داوران معرفی کنند.

وی با توضیح اینکه این رویداد هر ماهه و بر اساس یک موضوع خاص در قسمتی از شهر اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه این رویداد تنها "ایده شو" به این سبک در کشور است، امیدوارم بتواند در تمام کشور برگزار شود.

سرپرست مرکز رشد جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه "ایده شو" ابتدا با اعلام فراخوان در آن موضوع خاص آغاز می‌شود، افزود: انتخاب موضوع در رویداد بر اساس نیاز بازار، ظرفیت‌های موجود در استان، تقاضاهای موجود در میان علاقه‌مندان و جوانان جامعه و نیز موضوعات بیشتری که برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به واحد پذیرش ارایه می‌شود، صورت می‌گیرد.

اسدیان با اشاره به اینکه تنها "ایده شو" به این سبک توسط دانشگاه امیرکبیر و آن هم به صورت سالانه برگزار شده و نمونه دیگری در کل کشور موجود نیست، تصریح کرد: "ایده شو" اصفهان، تنها رویداد به این سبک در کل کشور است که به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

وی به نمونه‌های خارجی این‌گونه رویدادها نیز اشاره کرد و گفت: نمونه خارجی این رویداد که به عنوان "ارایه‌های آسانسوری" شهرت دارد از نظر بازه زمانی و نیز نحوه ارزیابی ایده متفاوت است.

سرپرست مرکز رشد جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که مهمترین هدف این‌ نوع رویدادها را تقویت روحیه خلاقانه در جوانان می‌داند، یادآور شد: به زودی جلسه هم‌اندیشی با حضور تماشاگران، داوران و ایده پردازان در خصوص نحوه عملکرد "ایده شو" برگزار خواهد شد.

تفاوت "ایده شو" با استارتاپ ویکند

اسدیان به استارتاپ ویکند (Startup weekend) و تفاوت‌های آن با ایده شو نیز اشاره کرد و افزود: استارتاپ ویکند تنها در سه روز و آن هم در یک موضوع باز و به صورت گروهی و در آخر هفته برگزار شده و در پایان به طراحی و شاید ساخت محصولی منجر شود که البته بسیار مثبت و حائز اهمیت است، اما مشکلات خاص خود را نیز دارد.

وی در خصوص مشکلات این برنامه ادامه داد: خروجی محصولات تولیدی در استارتاپ ویکند هیچ‌گاه به درستی رصد نشده و پایداری ندارد و نیز موضوع ایده‌ها به صورت آنی و در روز مسابقه مشخص می‌شود که شاید فرصت پروراندن آن ایده در ذهن شرکت‌کنندگان فراهم نشود.

برگزیدگان ایده شو می‌توانند هسته فناوری تشکیل دهند

سرپرست مرکز رشد جامع شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تصریح کرد: ایده شو به دو معنی تبدیل فکر خام به ایده (تبدیل به ایده شو) و نیز نشان دادن ایده بوده و در حقیقت ایهام دارد.

وی با اعلام این موضوع که برگزیدگان ایده شو می‌توانند هسته فناوری تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: کارگزار "ایده شو" با مشورت‌هایی که با ایده پرداز انجام می‌دهد می‌تواند او را برای تشکیل گروه کاری و پذیرش در مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آماده کنند.

"ایده شو"، فرصتی در جهت جسارت بخشیدن

برگزیده "ایده شو" با موضوع فرهنگ، هنر و رسانه که در حال حاضر در مرکز رشد هنر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهانی مستقر شده و در حال فعالیت در زمینه آتلیه تخصصی طراحی و تولید پوشاک بانوان با نقش‌های سنتی و هنرهای ایرانی است، ایده شو را فرصتی در جهت جسارت بخشیدن به ادامه فعالیت خود در این زمینه می‌داند.

الهه مبلیان که پس از سه سال کارمندی تصمیم به استعفا از کار اداری و پیگیری ایده های هنری خود گرفته می گوید: چون رشته تحصیلی‌ام هنر بود، تصمیم گرفتم ایده‌هایی که در ذهن داشتم را جامه عمل بپوشانم.

وی با اشاره به اینکه ریسک پذیری در زندگی همیشه مخرب و بد نیست تأکید کرد: ریسک کردن در شرایط این روزهای کشور بسیار سخت است، اما اگر هرکسی به فکر و ایده خود ایمان داشته باشد و در راه درست حرکت کند، موفق می‌شود.

مبلیان، حضور در ایده شو را از نظر افزایش اعتماد به نفس و جسارت در خود با اهمیت تلقی کرد و ادامه داد: در این رویداد توانستم با نظرات دیگر ایده پردازان آشنا شوم و در ذهنم ایده‌های نو جوانه زند.

وی اضافه کرد: به نظرم در ذهن هر فردی همیشه ایده‌های خوبی وجود دارد و متأسفانه چون هیچ‌گاه حتی گفته هم نمی‌شود، از بین می‌رود. در صورتی که با برگزاری این‌گونه برنامه‌ها شاید حتی اگر صاحب ایده هم نتواند آن ایده را تجاری کند، اما ممکن است فرد دیگری این حرکت را انجام دهد.