در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان مازندران، قرارداد طرح کلان ملی فناوری و نوآوری تولید انبوه قزل آلای رنگین کمانی عاری از بیماری (spf) میان معاونت علمی، استانداری مازندران، موسسه تحقیقات و علوم شیلات ایران و سازمان تات امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در جریان سفر استانی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به مازندران، قرارداد طرح کلان ملی فناوری و نوآوری تولید انبوه قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری (spf) به عنوان نخستین طرح کلان استانی به امضا رسید. این قرارداد مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری مازندران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و علوم شیلات ایران امضا شده است.

این طرح کلان ملی فناوری به منظور تولید انبوه ماهی قزل‌آلا و جلوگیری از انقراض ماهی سردآبی در مزارع و حوضچه های پرورش ماهی و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می شود.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در جمع با فعالان اقتصادی استان مازندران در پژوهشکده انستیتو پاستور ایران در آمل، با بیان این‌که اقتصاد نفتی ناشی از خام‌فروشی، بزرگ‌ترین آسیب را برای منابع انسانی جوان کشور به‌دنبال خواهد داشت، گفت: کشورهایی از این دست هیچگاه به پیشرفت دست نخواهند یافت.

ستاری از ناکارآمد بودن و ناتوانی اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی در کارآفرینی و حل مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: درآمدزایی از منابع زیرزمینی، رانتی بزرگ به‌همراه خود دارد که تبعات آن، دامن گیر همه عرصه‌های کشور از جمله پژوهش و آموزش خواهد شد و تا زمانی‌که چنین رانتی در اقتصاد و دیگر عرصه‌های زندگی وجود داشته باشد به توسعه و خود اتکایی دست نخواهیم یافت.

علم توانا در تولید ثروت ازشمندتر از اندوخته‌های زیرزمینی است

رییس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه صحبت‌های خودف به موضوع علم بهتر است یا ثروت اشاره کرد و با بیان این‌که علم توانا در تولید ثروت، موضوعی است که گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار می‌دهد، افزود: مهم ترین و اسایس ترین پایه اقتصادی که می‌خواهد بر مبنای علم و فناوری، ثروت‌افزایی کند، جوانانی هستند که غالبا کم تر از 30 سال سن دارند و اگر به این نیتجه برسیم که نیروی انسانی سرمایه های کشور هستند، براحتی آنان را از دست نمی دهیم. توجه اگر به ایده‌ها و جسارت جوانان کشور است که می‌تواند ثروتی ماندگار و فزاینده را برای کشور به‌همراه بیاورد و تا زمیانی‌که سازوکار میدان دادن و توجه به این جسارت و نواوری را در کشور فراهم نکنیم، به هیچ طریقی حتی با پول نمی‌توانیم آنان را در کشورشان ماندگار کنیم.

ستاری، اصلی‌ترین ضرورت کارآفرینی جوانان و ماندگاری در کشور را فراهم‌سازی سازوکار اشتغال و کارآفرینی برشمرد و راه شکل‌گیری این کارآفرینی را تحقق زیست بوم کارآفرینی بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوین دانست و اضافه کرد: زیست‌بوم کارآفرینی، مگر با توجه به ظرفیت‌های بومی هر استان، از جمله جوانان و همچنین، مزیت‌هایی که بخش‌های گوناگون و اقلیم‌های متنوع کشورمان از آن بهره‌مند است، تحقق نمی‌یابد.

ستاری ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرزمینی استان‌های کشور را به عنوانپایه ای اساسی برای اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: گیاهان دارویی، آب، شیلات و ظرفیتهای آبی از جمله منابع مازندران است.

گسترش اقتصاد علوم انسانی بر بستر فناوری‌های راهبردی

وی توسعه اقتصاد صنایع مبتنی بر علوم انسانی را نیازمند توجه به بستر فناوری اطلاعات دانست وگفت: به طور مثال صنعت مهم گردشگری از مزیت‌های استان مازندران است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌ برای فارغ‌التحصیلان این استان باشد. گردشگری که یکی از شاخه های علوم انسانی است، جایی توسعه می یابد که بر بستر فناوریی‌های راهبردی از جمله فناوری مهمی چون فناوری‌اطلاعات و ارتباطات سوار شود و بتواند با بهره گیری از این فناوری راهبردی، به اقتصاد برسد.

راه اندازی تورهای علمی و فناوری 

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور با اشاره به ضرورت تثبیت گفتمان علم و فناوری در جامعه و اقتصاد دانش بنیان در کشور، بهره‌گیری از همه ابزارهای کارآمد برای فرهنگ‌سازی اقتصاد مبتنی بر دانش را ضروری دانست و با تاکید بر آشناسازی بخش‌های گوناگون و متولیان اقتصادی کشور با این عرصه افزود:، مدیران واحدهای صنعتی باید دانشگاهها و مراکز علمی را بازدید کنند تا با دستاوردها آشنا شوند و ما در ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان آمادگی داریم تا از این حرکت با اقداماتی هم‌چون راه اندازی تورهای علمی و فناوری حمایت کنیم و همین جا از استاندار محترم و روسای دانشگاه های استان و افراد ذی نفوذ این استان برای شرکت در این تورها دعوت می کنم.

وی با اشاره به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و خط اعتباری ویژه برای شرکت های دانش‌بنیان استانی، معافیت‌ها و حمایت های مبتنی بر قانون حمایت ازرز شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای گسترش این اقتصاد گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تا کنون به بخش قابل توجهی از این شرکت‌ها تسهیلات ارائه داده افزود: این صندوق در یکسال از تاسیس، کارهای جدی و گامهای خوبی برداشته است گفت: اگر اکوسیستمی در کشور فراهم شود که بخش خصوصی روی ایده، فکر، خلاقیت و اختراع سرمایه گذاری کند، آن وقت تفکر دانش بنیان جایگزین تفکر نفتی می شود.

حل مشکلات استانی بر مبنای اقتصاد دانش بنیان آسان می‌شود

وی با تاکید بر آسان شدن بودن حل مشکلات و معضلات استانی با بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: با نگرش صحیح و اگر به حوزه دانش و فناوری به درستی توجه شود، هر مشکل و معضل استانی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک شغل و کارآفرینی تعداد قابل توجهی از جوانان استان باشد. به طور مثال، مشکلات زیست‌محیطی و معضل زباله استان مازندران، می‌تواند با بهره‌گیری از اقتصاد دانش بنیان حل شود و برای حل این مشکل آمادگی کامل داریم تا با بهره گیری از انتقال دانش و فناوری و ایده‌های محققان، به رفع این مشکل دیرینه کمک کنیم.

بازگشت متخصصان ایرانی به کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که حل مشکل خروج بدون بازگشت نیروی انسانی جوان کشور، باید با نگاه صحیح و تنها با فراهم کردن فضای مناسب برای این جوانان حل شود، افزود: تا زمانی که نگرش ارزش‌گذاری در کشور، به ذخایر هیدروکربنی و چاه‌های نفتی معطوف باشد، در بازگرداندن و ماندگاری جوانان کشور، که برای انان هزینه صرف شده است موفق نخواهیم بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین ضمن اشاره به تلاش‌های این بنیاد برای جذب متخصصان، از راه اندازی سامانه ای در این زمینه یاد کرد و گفت: از ابتدای سال جاری، با فعال شدن سامانه جذب متخصصان خارج از کشور، تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر در این سامانه ثبت نام کردند و اخیرا ۸۰ نفر نیز به کشور باز گشته اند.
وی با بیان اینکه این افراد از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا جذب شده اند درعین حال تصریح کرد: همچنان برخی از افراد از کشور خارج می شوند که بخشی در قالب ادامه تحصیلات می روند.

در این سفر که چهل و چهارمین سفر استانی ستاری و دومین سفربه استان مازندران بود، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، قرارداد طرح کلان ملی فناوری و نوآوری تولید انبوه قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری (spf) بسته شد. همچنین حضور در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان، بازدید از پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران، بازدید از شرکت دیزل سنگین و خط تولید موتور ملی، از دیگر برنامه های این سفر بود. در این برنامه ها، فعالان حوزه اقتصادی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و رییس اتاق بازرگانی استان مازندران به ارائه مطالبی درباره وضعیت اقتصادی و فناوری این استان پرداختند.

براساس این گزارش معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری را در این سفر دکتر ربیع فلاح استاندار مازندران، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، دکتر پیمان صالحی رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری، و امیرحسین کاظمی مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر نوآوری تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراهی کردند.