محققان اسپانیایی موفق به ساخت کلاهی شده اند که می تواند در درمان افسردگی سودمند باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شخص تاثیر می‌ گذارد. افسردگی می‌ تواند باعث ابتلا به انواع بیماری‌ های جسمی و روانی شود. اشخاص افسرده ممکن‌ است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد.

افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌ توان آنرا به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشارخون و … است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثر افراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره یا سایر روش های درمان بهبود می‌ یابند.

گجت های بسیاری برای کاهش تاثیرات یا درمان بیماری افسردگی تولید و روانه بازار فناوری شده اند اما اکنون محققان اسپانیایی از ساخت کلاه پارچه ای خبر داده اند که با تحریک الکتریکی مغز می تواند درمان افسردگی را به دنبال داشته باشد.

کلاه ساخته شده توسط محققان شرکت  Neuroelectrics در بارسلون در نگاه اول یک کلاه پارچه ای ساده بوده و به نظر نمی رسد که کاربرد پزشکی داشته و بیشتر شبیه به کلاه فضانوردان در دوران اتحاد جماهیر شوروی یا کلاه یک شناگر دهه ۱۹۳۰ میلادی است.

در پشت این کلاه و همانطور که در تصویر زیر دیده می شود، شبکه ای از سیم ها و یک بسته الکتریکی دیده می شود که ابزاری الکتریکی برای تحریک مغز بوده و به منظور شناسایی و درمان افسردگی یا بیماری هایی مانند سکته مغزی استفاه می شود. محققان اسپانیایی معتقدند، افراد مبتلا به بیماری افسردگی با استفاده از این فناوری و بدون حضور پزشک می توانند به درمان بیماری خود بپردازند.

Fitbit for the brain

این کلاه «Fitbit for the brain » یا « فیت بیت برای مغز» نام گرفته و با آزمایش امواج مغزی می تواند وضعیت های پزشکی را تشخیص دهد. از دیگر قابلیت های این کلاه می توان به تحریک مغز با کمک یک جریان ضعیف الکتریکی از طریق الکترودهایی اشاره کرد که در اطراف کلاه وجود داشته و می توانند در درمان بیماری موثر باشند.

مخترعان این کلاه درباره عملکرد آن می گویند: « زمانی که این کلاه بر سر بیماران قرار می گیرد، الکترودهایی که در اطراف آن تعبیه شده اند بر اساس یک الگوی تعیین شده درمان را آغاز می کنند.»