معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: تا کنون ۷۴ ماده غذایی اولویت دار که در سبد غذایی مردم جزء مواد اصلی به حساب می آیند برای بررسی در طرح کلان آلاینده ها شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مسعود نجف نجفی با اشاره به اهمیت مقوله  امنیت غذایی با توجه به منویات مقام معظم رهبری گفت: این طرح که در واقع سعی در حذف آلاینده های مواد غذایی دارد، می تواند ذیل سند سلامت به انجام رسیده و سطح سلامت عمومی جامعه را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در واقع یکی از مهم ترین مشکلاتی که از ناحیه مواد غذایی انسان را تهدید می کند، آلاینده های متعددی هستند که با ورود به چرخه تولید تا مصرف مواد غذایی سبب بروز بیماری های گوناگون و گاها صعب العلاج می شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: مهمترین آلاینده های مواد غذایی به طور کلی به دو دسته شیمیایی و بیولوژیک تقسیم می شوند که هر کدام در نوع خود مخاطراتی برای سلامتی انسان ایجاد می کنند.

نجف نجفی اضافه کرد: بیشترین فراوانی آلاینده های شیمیایی شامل ترکیبات جیوه، پلی کلره، ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای بیس فنول و فتالات ها هستند که هر کدام از آنها منشاء و راه های ورود متفاوتی به مواد غذایی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: آلاینده های بیولوژیک در واقع موجودات زنده ماکرو و میکروسکوپی، سموم تولید شده توسط آنها و نیز هورمون ها و آنتی بیوتیک ها هستند که در مواد غذایی  مشکلات مختلفی از جنبه سلامت ایجاد می کنند.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به ماموریت اصلی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی که پژوهش در زمینه های حفظ امنیت و سلامت مواد غذایی است تاکید کرد: بخش پایش و حذف آلودگی در مواد خام کشاورزی، دام و طیور و شیلات و آبزیان در طرح کلان ملی مدیریت و همچنین سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلاینده های مواد غذایی با توجه به  ماموریت مذکور به این موسسه پژوهشی واگذار شده است.

نجف نجفی ادامه داد: در حال حاضر پژوهشگران پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در حال برنامه ریزی برای پیشگیری از ورود آلاینده ها به بخش های ذکر شده در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری هستند که نتایج حاصل از آن در پایان به دستگاه های بهره بردار ارائه می شود.