محققان دانشگاه امیرکبیر در تلاش برای تولید بافت انسانی در خارج از بدن با کمک چاپگرهای زیستی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر نبی‌الله ابوالفتحی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که حدود سه سال پیش دانشگاه امیرکبیر با همکاری مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران یک کار پژوهشی بر روی چاپگرهای زیستی انجام داد گفت: این چاپگرها زیرمجموعه چاپگرهای سه بعدی در زمینه پزشکی هستند که ورودی آنها سلول‌های زنده است.

این دکترای مهندسی بافت تصریح کرد: با کمک چاپگرهای زیستی سلول‌های زنده مشخص کنار هم قرار داده می‌شوند تا یک بافت سه بعدی را خارج از بدن تولید و به نواحی از بدن که بافت آن از بین رفته است، پیوند زده شود که تولید این بافت یکی از چالش‌های مهم و اساسی حوزه مهندسی بافت است.

وی با اشاره به اینکه مهندسی بافت یکی از حوزه‌های جدید است که باعث تهیه بافت خارج از بدن انسان می‌شود، گفت: ترکیب علوم مختلف از جمله حوزه‌های سلولی، سلول‌های بنیادی، مواد و رباتیک منجر به ظهور چاپگرهای زیستی شده است.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در این مدت توانسته‌ایم سه نسل چاپگر را ساخته و ژل‌های مورد استفاده آنها را طراحی کنیم، گفت: در حال حاضر آماده تست سلولی سیستم و بررسی رشد سلول و امکان زنده ماندن آن هستیم.

این دکترای مهندسی بافت در پایان خاطرنشان کرد: این روش در مهندسی بافت به کار گرفته شده و دارای خروجی است که روشی سریع تر و ارزان تر در فرایند تولید یک بافت خارج از بدن انسان است و چالش‌های مهندسی بافت قدیم را کاهش داده است.