پانزدهمین شماره ماهنامه «سرآمد» ویژه شهریورماه، با پرداختن به راه‌های رسیدن به موفقیت، از سوی بنیاد ملی نخبگان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، یک استاد ارتباطات می گفت؛ رسانه ها همچون برزگرانی هستند که بذر را می کارند، از آن تا بارورشدن مراقبت می کنند، ثمرات اش را می چینند و به دست خواهان اش می سپارند و دوباره روز از نو، روزی از نو. 

ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» هم امروز در دوره جدید خود، پانزده همین شماره اش را به دست خواهان اش (که کم شمار هم نیستند) می سپارد؛ نشریه ای که به خوبی نیاز مخاطب اش را شناخته است و به سان پختگی و شیرینی میوه تابستان، آخرین شماره اش را در اختیار مخاطبان اش قرار داده است. 

این شماره از «سرآمد» مطالب کاربردی (و نه شعاری) فراوان به چشم می خورد و گفت وگوهایش هم بدون رنگ نصیحت و پندگویی های بسیار رایج در رسانه های ارگانی، مردان و زنانی را به صحبت نشسته است که سالک علم بوده اند و اهل عمل. 

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد»، اهمیت شناخت و باور جوانان را در رشحه قلم اش جاری کرده است و در یادداشتی با عنوان «فصلی نو در رسیده» نکته هایی در این حوزه بیان کرده است. « نسل جدید به آب باریکه دولت قانع نیست و نمی خواهد در پیچ و خم معاش به یک آدم عادی و کوچک بدل شود. او اهل خطر کردن است، می خواهد قدم های بلند بردارد. می خواهد بر دنیا اثر بگذارد و می خواهد خودش را اثبات کند. می ترسید اشتباه کند؟ کیست که تا به حال اشتباه نکرده باشد؟» این، بخشی از قلم سردبیر است که در سرآمد پانزدهم منتشر شده است.

محمد یوسف نیا درباره اقتصاد دانش بنیان و ضرورت تولید و استفاده از کالای داخلی که چند شماره ای است، در سرآمد به جد، مورد توجه قرار گرفته است، یادداشتی نوشته است که می توانید کامل آن را در این شماره مطالعه کنید.

اما، درد پایان نامه فروشی هم، تبدیل شده است به سردردی برای تحریریه سرآمد. تا گزارش و یادداشت هایی در این شماره را به خود اختصاص دهد. 

برگزیده جایزه علامه طباطبایی هم از مناعت طبع سرآمدی ها برای نشر انتقادها و حرف های صریح بهره جسته است و گفته است: «مشکل؛ طرز فکر مدیران است نه قانون و سند.» دکتر محمدمهدی شیخ جباری در گپی مفصل، گفته است: «نمی گویم از کشورهای دیگر الگو بگیریم، ولی می توانیم فکرمان را به کار بیندازیم و متناسب شرایط مان راهکار ارائه دهیم. این نکته را هم اضافه کنم که اتفاقا بنیاد یکی از آن معدود دستگاه هایی است که به نسبت در این زمینه خوب عمل کرده است.»

خانم دکتر نسرین معظمی که در این شماره سرآمد گفت وگویی انجام داده، معتقد است «کمبود بودجه مانع پژوهش نیست». وی که استاد پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران است، حرف های به درد بخوری را برای دانشجویان دارد: «مهم ترین نقطه ضعف اغلب دانشجویان تلاش برای کسب مدرک دانشگاهی همزمان با کار برای گذران زندگی است که در بسیاری از موارد سبب می شود که دانشجو واقعا وقتی برای آموزش و پژوهش کافی نداشته باشد.»

خواندن چهار سخنرانی برتر «تد» برای کارآفرین ها هم، این بار در سرآمد آمده است که آنهایی که دستی بر آتش دارند، قدر این نکته های ناب و ارزشمند را به خوبی خواهند دانست و واو به واوش را از قلم نخواهند انداخت.

گفت وگو با یک مدیرعامل جوان یک شرکت فناور که نکته های خوبی برای کارآفرینان و علاقه مندان به عرصه گفته است، از آن مطالبی است که به وادی عمل گرایی تعلق دارد. «نوید مجرد» می گوید: «ما زیاد بلندپروازی نمی کنیم. سعی می کنیم در این مجموعه ای که دستمان است، کارهایی را که بلدیم، خوب انجام دهیم. شاید رشد مالی مان شیب کمی داشته باشد، اما راضی هستیم.»

گفت وگو با محمدجواد شکوری یکی دیگر از مدیرعاملان جوان کشورمان که از یکی از ایده های خوب اش، امروز در فضای اینترنت، مردم ایران بهره مندند، با سرآمد پانزدهم گفت وگو کرده و گفته است: «بسیاری از کسانی که الان در برنامه نویسی یا سخت افزار موفق هستند، کسانی هستند که به دانشگاه بسنده نکرده اند. چون اگر بسنده کنند، کارشان تمام است. این اختلاف متاسفانه وجود دارد و دنیای کامپیوتری که ما الان درباره اش حرف می زنیم، اصلا هیچ ربطی به دو سال پیش اش ندارد.» 

به طرفه العینی، ماهنامه سرآمد، شما را از ملال های احتمالی خواندن، مطالب جدی و خیلی جدی و تخصصی، به در می آورد و با مطالبی که هم شیرین است و هم آموزنده است و هم فرهنگساز، چابکی ذهنی و روحی را به ارمغان می آورد. مثلا خواندن مطلبی درباره «اودیسه» و اینکه چگونه یک داستان اساطیری به منبع بسیاری از داستان های علمی معاصر تبدیل شد یا مشهورترین تقلب های پژوهشی در عرصه پزشکی، و همین طور خواندن مطلبی درباره یک خانم طراح لباس بلژیکی که درباره چالش های پیش روی زنان در کسب و کار سخن گفته است.

البته مطالب بسیار بیشتری در این زمینه می توانید در این شماره سرآمد بخوانید. مثل عامل کلیدی موفقیت برای کارآفرین برتر اندونزیایی، چهار عامل اساسی برای برقراری رابطه خوب کاری، آموزه هایی برای صرفه جویی در انرژی با نگاه به ساختمان های میراثی، نکاتی درباره اختراع ماشین بخار، درباره موزه مقدم و... از این دست مطالب خواندنی هستند.

«شش گام موثر برای تصمیم گیری هم از مطالبی است که حسابی به کار این روزهای جوانان خوش ایده مملکت مان می آید. «9 ویژگی مردمان موفق» را هم می توانید در ادامه این مطالب بخوانید؛ شاید شما هم یکی از همان موفق های همین نزدیکی ها باشید. اما فراموش نکنید که حتما مطلب «10 اشتباهی که موفق ها مرتکب نمی شوند» را هم بعد از این مطالب در سرآمد پانزدهم بخوانید تا گوش شیطان کر، دچار مشکل در کار موفقیت تان نشوید. 

نکاتی درباره حفظ سلامتی، مطالب تاریخی، سینمایی و موضوعاتی از این دست، صفحاتی از آخرین سرآمد را در بر گرفته است که جای خود را هم در این نشریه طی چندین شماره انتشار، پیدا کرده اند. گزارش ها و گزیده اخبار هم از قلم نیفتد. 

پانزدهمین شماره ماهنامه سرآمد به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه شهریورماه 1394 منتشر شده است. برای دریافت اپلیکیشن این نشریه می توانید به saramad.co مراجعه کنید.