با توجه به مشکلات بیماران آلزایمری برای پیدا کردن آدرس‌ها، به تازگی محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از کوچکترین ماژول‌های ارتباطی، کفش هوشمندی برای این بیماران عرضه کردند که خانواده‌های این بیماران قادر به ردیابی آنها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی روزبهانی، مجری طرح با اشاره به جزئیات کفش هوشمند طراحی شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کفش هوشمند ویژه بیماران مبتلا به آلزایمر با استفاده از دو ماژول GPS و GSM، سیم کارت، باتری و حافظه داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش مشکلات بیماران مبتلا به آلزایمر ذکر و تصریح کرد: مهمترین مشکلات بیماران مبتلا به آلزایمر گم کردن مسیر خانه و آدرس‌هاست که به دنبال آن نیز مشکلاتی برای خانواده‌های این بیماران ایجاد خواهد شد که با اجرای این طرح درصدد کاهش مشکلات این بیماران بودیم.

روزبهانی به بیان عملکرد این کفش هوشمند پرداخت و خاطرنشان کرد: دو ماژول GPS و GSM استفاده شده در این کفش از طریق روش‌های نوین برنامه نویسی بطور تخصصی بر روی میکروکنترلی نصب شده است. این امر موجب شده است تا بیماران به هر نقطه‌ای که حرکت می‌کنند، موقعیت آنها بر روی نقشه مشخص می‌شود. نوآوری این طرح در این است که خانواده‌های بیمار می‌توانند محدوده خاصی را روی نقشه تعریف کنند که به محض خروج بیمار از این محدوده، کفش پیامکی تحت عنوان خروج فرد از محدوده و اعلام موقعیت جدید ارسال کند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه از طریق این کفش موقعیت بیماران به خانواده آنها اطلاع داده می‌شود، افزود: از طریق GPS‌ نصب شده بر روی این کفش اطلاعاتی چون مسیرهایی که بیمار در طول روز طی کرده، سرعت طی مسیر آنها و مکان‌هایی که در آن بیمار در آن توقف کرده است، طی لیستی تحت عنوان گزارشات به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود.

وی گفت: خانواده بیمار در هر زمانی که بخواهند، می‌توانند از طریق پیامک‌های پیش فرض با کفش ارتباط برقرار کنند و از کفش بخواهند که بصورت هوشمند مکان بیمار، سرعت حرکت و ... را اعلام کند و یا حتی صداهای اطراف بیمار را شنود کنند.

این محقق، ماژول استفاده شده در این کفش هوشمند را کوچکترین ماژول استفاده شده در بازار ذکر کرد و یادآور شد: این ماژول که به ابعاد پنج در سه و به ارتفاع دو سانتی متر است در قسمت پاشنه پای راست کفش نصب شده است و به گونه‌ای این ماژول در کفش قرار گرفته که فرد استفاده کننده آن را احساس نخواهد کرد.

روزبهانی با تاکید بر اینکه این ماژول توسط یک باتری لیتیومی کار می‌کند، یادآور شد: باتری این ماژول به مدت هشت ساعت به طور مداوم فعال است و این باتری از طریق یک کابل USB در مدت زمان دو تا سه ساعت قابل شارژ خواهد بود.

به گفته وی این کفش مجهز به سنسور حرکت GPS‌ است و در صورتی که فرد در حالت توقف قرار می‌گیرد، این سیستم در حالت استندبای قرار خواهد گرفت؛ از این طریق میزان کمتری باتری مصرف می‌شود.

مجری طرح، نحوه اتصال این کفش با خانواده بیمار را از طریق اینترنت ذکر کرد و توضیح داد: پوشش اینترنتی این ماژول از طریق سیم کارتی که در آن نصب شده است، تامین می‌شود.

وی با اشاره به دلایل اجرای این طرح بر روی کفش اشاره کرد و افزود: کفش جزو جدای نشدنی از افراد است و بررسی‌های ما نشان داد که بیماران آلزایمری هیچگاه استفاده از کفش را فراموش نخواهند کرد.

روزبهانی با اشاره به انجام تست‌های مربوط به این کفش هوشمند بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر، یادآور شد: در این آزمایشات 95 درصد نتایج مطلوبی از این کفش به دست آمد و پنج درصد عدم موفقیت ناشی از قطع شدن اینترنت بوده است.

این محقق با تاکید بر اینکه با استفاده از این ماژول قادر خواهیم بود تا فرد بیمار را در هر نقطه از کره زمین باشد ردیابی کنیم، افزود: این سیستم قابل هک شدن نیست؛ چون GPS‌ استفاده شده در این طرح بر روی نقشه گوگل کدگذاری شده است. علاوه بر آن سیم کارت استفاده شده در این کفش هوشمند به گونه ای برنامه ریزی شده است که تنها خانواده امکان اتصال به آن را دارند.

مجری طرح، تعبیه دکمه SOS‌ را از دیگر قابلیت‌های این کفش هوشمند نام برد و خاطرنشان کرد: دکمه SOS‌ بر روی قسمت پاشنه کفش قرار داده شده است که در صورت بروز وضعیت اورژانس، فرد با فشردن پاشنه راست، دکمه را فعال کرده و از طریق ارسال پیامک به خانواده بیمار، آنها را از وضعیت اورژانسی خود مطلع می‌کنند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها از طریق شنیدن صداهای اطراف می‌توانند وضعیت بیمار را بررسی کنند ضمن آنکه تمام این اطلاعات بر روی حافظه داخلی ذخیره خواهد شد.

به گفته وی، این کفش قابلیت طراحی برای خانم‌ها و آقایان را دارد.

این محقق با تاکید بر اینکه تجاری سازی این طرح در داخل کشور استقبال چندانی نداشته است، تصریح کرد: ولی در مقابل علاوه بر آنکه پیشنهاداتی در خارج از کشور برای ادامه تحصیل به من ارسال شده، این طرح در کشورهای ترکیه، کانادا و فرانسه مورد استقبال قرار گرفت و آن را تحولی در آلزایمر شمردند و اجرای این طرح را در این کشورها خواستار شدند.