همدان- رئیس جمهور با بیان اینکه بر مبنای برجام کیک زرد را از خارج کشور وارد و UF۶ غنی شده را صادر می‎کنیم، ادامه داد: با همکاری دو کشور دیگر فناوری جدید در اراک می‎آوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسن روحانی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران استان همدان با تبریک میلاد امام رضا(ع) اظهار داشت: همه کشور در سایه ولایت حضرت امام رضا(ع) هستیم.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه از مهمان نوازی مردم همدان نسبت به خادم کوچک خودشان به این انقلاب اسلامی سپاسگزاری می کنم، بیان داشت: از اظهار محبت مردم همدان در ورزشگاه تشکر و  همچنین عذرخواهی می کنم که نتوانستم در همه شهرستان های این استان حضور پیدا کنم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گزارش مختصری را از نمایندگان خود از شهرستان های استان دریافت کردم، بیان داشت: از استاندار و نماینده ولی فقیه و همه فرمانداران و مسئولان نیز تشکر می کنم.

روحانی با اشاره به اینکه در تدوین مصوبات سفر به استان همدان جلساتی در تهران برگزار شد، افزود: در این جلسات ۴۲ طرح و پروژه دارای اولویت در استان همدان شناسایی شد که مربوط به راه، آب و فاضلاب و تاسیسات دانشگاهی و بیمارستان ها و صنایع و معادن است.

۸۴۷ میلیارد تومان برای پروژه های استان همدان در نظر گرفته شد

رئیس جمهور ادامه داد: همانطور که در سخنرانی صبح خدمت مردم همدان عرض کردم و در شورای اداری نیز بیان شد ۸۴۷ میلیارد تومان برای پروژه های استان همدان در نظر گرفته شده است که امیدواریم این پروژه ها در سال های ۹۴ و ۹۵ به اتمام برسد.

روحانی با تاکید بر اینکه راه آهن همدان - تهران و آزاد راه همدان - ساوه باید تکمیل شود، بیان داشت: بیش از ۹۰۰ تخت بیمارستانی به تخت های استان اضافه می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم این سفر تحولی در پروژه های استان ایجاد کند، عنوان کرد: سرمایه گذاری های انجام شده می تواند برای اشتغال و توسعه استان همدان باشد.

وی تاکید کرد: دولت باید کارها را در حوزه های صنعت، اقتصاد و کشاورزی و حتی امور اجتماعی به مردم واگذار کند.

روحانی با تاکید بر اینکه سمن ها باید در کشور فعال شوند، اظهار داشت: امسال سال عبور از تحریم و سال حرکت به سمت رونق اقتصادی و سالی است که مردم کشور با دیپلمات های سرافراز خود توانستند حق خود را به کرسی بنشانند.

وی امسال را سال جذب بیشتر برای سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: برنامه های برجام ادامه می یابد و امیدواریم به فرجام برسد و تحریم ها کاملا برطرف شود و کار آفرینان بیشتر شوند.

روحانی با بیان اینکه امسال سال انتخابات است، عنوان کرد: امیدواریم شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات باشیم و مردم همانطور که در سال ۹۲ حماسه بزرگ آفریدند در سال ۹۴ نیز حماسه سازی کنند و به نقطه ای برسیم که خواست مردم و حق مردم باشد.

تبلیغات علیه ایران بسیار ظالمانه و غیر منصفانه بوده است

وی در خصوص سئوال خبرنگاران مبنی بر ضعف استان همدان در گردشگری و تاثیر سفرهای هیئت های اروپایی در رونق گردشگری کشور اظهار داشت: موضوع گردشگری در کل کشور اهمیت دارد. گردشگری یکی از مسیرهایی است که می تواند به سرعت اشتغال را توسعه دهد و بیکاری را کاهش دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئله گردشگری تنها بحث مالی و اقتصادی و پولی نیست، افزود: گردشگری از اینها بالاتر است و هر گردشگری که به کشور ما می آید تبدیل به یک سفیر خوب برای کشور ما در دنیا می شود.

روحانی ادامه داد: مردم کشور ایران مردم خوبی هستند و تبلیغاتی علیه کشور ایران در دنیا شده است که بسیار ظالمانه و غیر منصفانه بوده و تصویر دیگری در ذهن گردشگران است و وقتی مردم بامحبت و فرهنگ دوست ایران را می بینند و وقتی جاذبه های کشور را می بینند که شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی است و هر کدام که به مقصد خود بر می گردند ندیدم کسی بیاید در ایران و بر گردد و علیه ایران و ایرانی صحبت کند.

رئیس جمهور بیان داشت: تا جایی که من خبر دارم همه اینها به یک مبلغ خوب برای کشور ما تبدیل می شوند. نکات مثبتی در زندگی آنها و نکات مثبتی در زندگی مردم ایران است و این تبادل فرهنگ در سراسر کشور مهم است.

ظرفیت گردشگری همدان

روحانی با تاکید بر اینکه برخی از استان های کشور جاذبه بیشتری دارند، افزود: فارس و شیراز و اصفهان زبانزد هست اما خیلی از استان ها داریم که جاذبه بیشتری دارند و یکی از این استان ها همدان است و همدان هم دارای آثار تاریخی دارد و جزو اولین تمدن ها در سرزمین ایران است و مادها در این سرزمین می زیستند.

وی در این مورد ادامه داد: به غیر ازآثار تاریخی، بزرگان همدان چون ابن سینا که دارای جاذبه زیادی است و عرفای بزرگ چون بابا طاهر و سید جمال اسد آبادی و به هر حال عارف و فیلسوف از این استان داریم.

رئیس جمهور بیان داشت: آمار نشان می دهد که جاذبه های کشور برای جذب گردشگر زیاد شده است به ویژه در حوزه گردشگر خارجی و در مجموع جاذبه های زیادی در کشور داریم مانند اینکه جاذبه های زیارتی فراوان در کشور داریم و مسلمانان و شیعیان و خارجیان می آیند.

روحانی با بیان اینکه ۱۱ طرح گردشگری در استان داریم، افزود: این پروژه ها از لحاظ تسهیلات بیش از ۵۰ میلیارد تومان به آنها کمک می شود و همین امروز هتل و ۹ پروژه آغاز به کار شد که یکی هتل پنج ستاره بود و تلاش برای گردشگری انجام می شود و می گویم که باید در زمینه گردشگری استان همدان تلاش بیشتری انجام شود.

کیک زرد را از خارج کشور وارد و UF۶ غنی شده را صادر می کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که دولت در راستای جهش فرهنگی چه برنامه ای دارد، ادامه داد: برنامه دولت در بخش فرهنگی وسیع است و در زمینه هنر، دانشگاه، مراکز تحقیقاتی، تحول در آموزش و پرورش، بخشی که برای ما اهمیت دارد شرکت های دانش بنیان است.

دکتر حسن روحانی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان علم را به تولید و فناوری تبدیل و تجاری سازی می کند، بیان کرد: ایران در زمینه علم و فناری در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه ۱۶ را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم «برجام» تجاری سازی است و بر مبنای برجام کیک زرد را از خارج کشور وارد و UF۶ غنی شده را صادر می کنیم، ادامه داد: با همکاری دو کشور دیگر فناوری جدید در اراک می آوریم.

وی گفت: در مورد برجام درست توضیح داده نشده که دیپلمات های ما چه کار عظیمی انجام داده اند.

۲۷ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه نقش دولت در توسعه متوازن استان ها چیست، بیان کرد: باید کارهای بسیاری انجام شود و تمام موارد در این سفرها مد نظر است.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی پروژه های در حال تکمیل را نمی توان نیمه تمام رها کرد و در هر سفر پروژه های جدیدی آغاز کرد، ادامه داد: پروژه های صنعتی، معدنی و بیمارستانی در این سفرها دیده شده چراکه باید به اشتغال بالا برسیم که این امر در سایه رونق اقتصادی امکان پذیر است و در سایه بهره وری ممکن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین آب اقدامات خوبی انجام شده است و باید بهره وری آب را در بخش کشاورزی بالا ببریم، عنوان کرد: طرح های عمرانی باید به اجرا در آید.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال ۲۷ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور عملیاتی کرده ایم، ادامه داد: برای حل معضل بیکاری در کشور و استان همدان در تلاش هستیم هرچند که حرکت استان همدان در ایجاد اشتغال مطلوب است.

اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک ها

وی همچنین در پاسخ به اینکه همدان کلان شهر شده است اما اعتباری به آن اختصاص داده نمی شود و از سوی دیگر به دلیل اسم کلان شهری از دریافت اعتبارات مناطق کم برخوردار محروم شده است و دولت برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارد، عنوان کرد: در این سفر اقدامات خوبی صورت گرفت و هرچه وضع دولت بهتر شود کمک بیشتری خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: بودجه استان همدان سالانه ۵۴ میلیارد تومان است درحالی که در این سفر ۸۷۰ میلیارد تومان برای استان همدان در نظر گرفته شد.

دکتر حسن روحانی در پاسخ به این سوال که ذخایر و سپرده گذاری در بانک های استان همدان غنی است ولی به مقوله سرمایه گذاری کم توجه شده و دولت برای هدایت سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری در استان چه برنامه ای دارد، بیان کرد: در جلسه توسعه با حضور کار آفرینان اهداف اقتصادی مشخص و توافقات با کار آفرینان جالب توجه بود و اجتماع خوبی از کار آفرینان گرد هم آمده اند.

وی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک ها برای سرمایه در گردش و تکمیل پروژه های عمرانی استان همدان در نظر گرفته خواهد شد، عنوان کرد: شرایط کشور پس از تحریم تغییر می کند و جذب سرمایه از خارج کشور نیز خواهیم داشت که در این زمینه استان همدان می تواند از استان های برتر در جذب سرمایه گذار باشد.

رئیس جمهور به ساخت هتل در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه امروز بیمارستان تخصصی قلب در همدان به بهره برداری رسید، عنوان کرد: این بیمارستان از سوی بخش خصوصی ساخته شده و دولت آن را تجهیز کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه شاهد کار خیرین در امر سلامت هستیم و توسعه آن را پیگیری می کنیم، ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت عمل قلبی که پیش از این ۴۰ میلیون تومان هزینه داشت با ۸۰۰ هزار تومان قابل انجام است و در یک سال گذشته نیز با اجرای طرح تحول نظام سلامت ۶ میلیون نفر از آن بهره مند شده اند.