معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید بتوانیم اثبات کنیم تولید ثروت از محل علم و فناوری، راه پیشرفت و توسعه کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون علمی و فناوری و ریاست جمهوری دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاح اتاق تمیز دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تفکر جدید اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مورد توجه نهادها و جامعه قرار گرفته است از این رویکرد جدید به عنوان فرصتی ویژه برای پیشرفت کشور یاد کرد و افزود: باید بتوانیم اثبات کنیم تولید ثروت از محل علم و فناوری، راه پیشرفت و توسعه کشور است و خوشبختانه مشاهده می شود که نسبت به سال های پیشین توجه بیشتری به این موضوع شده است.

ستاری با اشاره به اینکه لازمه کاربردی شدن پژوهش و ایجاد ارزش افزوده از راه تحقیقات، اصلاح نگرش ها و دیدگاه های مرسوم به مقوله پژوهش است عنوان کرد: روزهای نخست فعالیت معاونت علمی و فناوری از سوی قالب جامعه توجهی به پژوهش نمی شد، چرا که دیدگاه ها به این مقوله عمدتا مثبت نبود و حتی مسئولین به این امر نگاه کارکردی و درآمدزا نداشتند، اما به مرور توجه به پژوهش جدی تر شده است، زیرا کشور به این نتیجه رسیده است که در مقطع حاضر راه تولید ثروت و پیشرفت نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای دنیا راه سازی، پالایشگاه و ایجاد کارخانه هایی نیست که منابع طبیعی و محیط زیست کشور را به خطر می اندازند و در حین حال کمکی به ایجاد ثروت، فناوری و اشتغال نمی کنند.

وی افزود: در دنیا هم دیگر شرکت های بزرگ نفتی حرف اول را نمی زنند و دانش، نوآوری و تفکر است که به عنوان ثروت اصلی محسوب می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اصلاح رویکردها و نگرش ها بیان کرد: خوشبختانه با ایجاد بیش از 1700 شرکت دانش بنیان در حال حاضر و حرکت چرخ استارتاپ ها به اقتصاد دانش بنیان به عنوان اقتصاد جوانان، توجه شده است.

ستاری افزود: در همین راستا تفکر نفتی، ساختمان ها، تجهیزات، حقوق و دستمزد را ملاک ارزیابی شرکت ها قرار می دهد و از طرفی پژوهشی را رقم می زند که حاصلی برای کشور و مشکلات آن ندارد، از این رو این دست تفکرات پایه ایی در دیگر بخش ها از جمله دانشگاه ها و بانک ها که برای کشور سودی به همراه ندارد، باید عوض شود.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور بر توجه مراکز علمی پزوهشی و دانشگاهی بر اهمیت فناوری های هم گرا (NBIC) تاکید کرد و گفت: فناورهای هم گرا محور حرکت علمی رو به جلو و پیشرفت کشورها هستند و برای دستیابی کشورمان به توانمندی و پیشرفت در این فناوری ها باید تحولات جدی در حوزه آموزش و پژوهش اتفاق بیافتد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد بستر مناسب برای شرکت های دانش بنیان، شبکه سازی و همگرایی فعالان عرصه علم و فناوری را یکی دیگر از راه کارهای تحقق اقتصاد دانش بنیان بر شمرد و افزود: شبکه سازی، تعامل اثر گذار و هم افزایی می تواند ضمن کاهش هزینه های اضافی به پیشرفت اقتصادی بر مبنای علم و فناوری منجر شود و وظیفه معاونت علمی به عنوان متولی حمایت از حرکت علمی و فناورانه کشور این است که هر حرکت اثر گذار در راستای پیشرفت کشور بر مبنای دانش و فناوری مورد حمایت قرار دهیم.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری در قالب گرند های پژوهشی از فناوران حوزه پزشکی و دارویی بیان کرد: بیش از 40٪ بودجه معاونت در قالب ارائه تسهیلات به صورت گرنت در حوزه پزشکی و دارویی صورت گرفته است چرا که دیدگاه معاونت این است که به هر میزان که به این حوزه ها توجه شود شاهد ثروت افزایی و پیشرفت کشورمان خواهیم بود.

 

سهم کشور در تولید علم طی سال های اخیر مشهود بوده است

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم به سهم عمده کشور در تولید علم و تولید خالص بیش از 50 درصد تولیدات مورد نیاز کشور در داخل اشاره کرد و گفت: سهم کشور در تولید علم طی سال های اخیر مشهود بوده است و بیش از 95 درصد داروی کشور را خودمان تولید کرده ایم که با توجه به واردات 50 درصدی مواد اولیه دارویی به طور صحیح تر 50 درصد از اشکال گوناگون دارویی مورد نیاز به کشور در داخل تولید می شود.

وی، با تاکید بر توجه بیشتر به تولید علم و نقش اثرگذار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه بیان کرد: افزایش سهم کشور در تولید علم ضرورتی است که با شعار دادن و عمل نکردن محقق نخواهد شد و متاسفانه علی رغم تاکیدات رهبری بر افزایش سهم تولید علم کشور مان، راه سازی، جاده سازی، سدسازی و اقدامات از این دست نسبت به تولید علم بیشتر مورد توجه است؛ اما چون حوزه علم و فناوری زود بازده نیست کمتر مورد استقبال مسوولان و مدیران قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای تحقق دانشگاه های نسل سوم و کارآفرینی از محل دانشگاه ها باید به فکر اصلاح نظام ارتقای کشور باشیم، گفت: باید به سمتی برویم که اساتید جوان، دانشجویان نخبه و افرادی که خارج از مرزها هستند بتوانند گرند دریافت کنند و به ارتقای و خلق ثروت کمک کنند.

قاضی زاده هاشمی آزمون های جذب اساتید را یکی از چالش های نظام ارتقا دانست و گفت در آموزش آدرس های نادرستی داده ایم و همین اتفاق در پژوهش نیز رخ داده است، جذب اساتید در دانشگاه ها باید به سمتی برود که افراد توانمندتر در خلق ثروت، کرسی های علمی دانشگاه ها را به دست بیاورند.

 

اتاق تمیزی که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد

داشتن دانش فنی و ساخت دارو در مقیاس آزمایشگاهی به تنهایی کافی نیست بلکه ایجاد شرایط خاص تولید هر دارو یک ضرورت است که بدون چنین شرایطی هیچ دارویی قابلیت عرضه در بازار برای مصارف انسانی نخواهد داشت.

اتاق های تمیز ( clean rooms ) فضایی هستند که مطابق استانداردهای جهانی برای تولید محصولات مختلف تحت شرایط خاص در نظر گرفته می شوند.

مرکز رشد فناوری های دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی با حملایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزرات بهداشت درمان در آموزش پزشکی بزرگترین مجموعه اتاق های تمیز به منظور بهره برداری شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد به بهره برداری رسانده است.

در این فضا داروهای نو ترکیب و پپتیکیت های دارویی که ارزش افزوده زیادی داشته و سالانه مقادیر قابل توجهی ارز برای واردات آنها به مصرف می رسد قابلیت تولید خواهند داشت.

این مجموعه اتاق های تمیز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی رسما افتتاح و به بهره برداری رسید.