وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب ایجاد صندوق های پژوهش و فناوری در دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در حاشیه نشست روسای پارک های علم وفناوری افزود: تدوین نقشه راه پارک های علم وفناوری باید مورد توجه معاون پژوهشی این وزارتخانه قرار گیرد و چارچوب های مشخص برای آن تعریف شود.

وی یکی از مشکلات پارک های علم وفناوری را حضور شرکت های دانش بنیان در پارک ها عنوان و اضافه کرد: باید بستری فراهم شود تا شرکت های دانش بنیان که مورد تایید هستند در صورت ارتباط با پارک ها بتوانند خارج از این مجموعه از حمایت ها و تسهیلات استفاده کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: نباید هیچ مشکلی میان پارک های علم وفناوری با دانشگاه ها وجود داشته باشد و این موضوع که دانشگاه ها با پارک ها رقابت دارند، حرف صحیحی نیست و نباید چنین تصوری میان این دو نهاد وجود داشته باشد.

فرهادی تاکید کرد: باید تدبیری اندیشه شود تا میان پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها یگانگی برقرار شود که ارتباط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه اصفهان نمونه خوب این تعامل بشمار می رود.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری براساس نیازهای فناورانه کشور راه اندازی شده اند، بیان کرد: مدیریت پارک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در این راستا از تجارب بین المللی نیز استفاده شود.

وزیر علوم گفت: بودجه پارک های علم و فناوری نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد یافته و باید تدبیری اتخاذ شود تا بودجه این مراکز در سال آینده کمتر از ۲ تا ۳ میلیارد تومان نباشد.

فرهادی تاکید کرد: درحال حاضر ۷۰ درصد پارک های علم وفناوری در جوار دانشگاه ها شکل گرفته اند.

وظیقه شورای عتف سیاست گذاری است

وزیر علوم با بیان اینکه وظیفه شورای عتف سیاستگذاری است، گفت: یکی از وظایف این شورا بررسی طرح های کلان ملی است و سیاستگذاری و جهت گیری حوزه علم و فناوری از وظایف اصلی این شورا بشمار می رود.

فرهادی افزود: موضوع بررسی طرح های کلان ملی در کمیته های تخصصی شورا دنبال می شود و موضوع سیاستگذاری و جهت گیری فناوری و پژوهشی را در راس اقدامات خود خواهد داشت.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص فناوری و پژوهش در جلسه دیدار با اعضای هیات دولت اشاره کرد و گفت: موضوع علم و فناوری از اولین تاکیدات مقام معظم رهبری در این جلسه بود که برای اجرای آن پارک های علم و فناوری نقش بسزایی را ایفا می کنند.

وزیر علوم با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در این راستا باید موضوع علم و فناوری در کشور مورد توجه قرار گیرد و براساس آن فناوری به محصول تبدیل شود.

فرهادی تاکید کرد: استفاده از نیروهای خلاق و مبتکر در شرکت های دانش بنیان از دیگر مولفه های اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وی به موضوع دانشگاه کارآفرین اشاره کرد و گفت: راه اندازی دانشگاه های نسل سوم از سیاست های دولت است و باتوجه به نیاز کشور در این حوزه وزارت علوم درحال برنامه ریزی است.

آیین نامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب شد

وزیر علوم عنوان کرد: آیین نامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در شورای عالی علوم تحقیقات مصوب شد و در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.

فرهادی از تصویب ایجاد صندوق های پژوهش و فناوری در دولت خبر داد و گفت: این مصوبه مربوط به قانون رفع موانع تولید است که وزیر علوم به عنوان رئیس کمیته این قانون تعیین شده است.

وی درخصوص اقدامات وزارت علوم برای دوران پسا تحریم نیز بیان کرد: ما درخواست کرده ایم در قراردهای منعقد شده در این دوران به موضوع پسوند فناوری و دانش افزایی توجه شود.