رییس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به صادرات 2.45 میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان تولید شده در این پارک گفت: مواد پیشرفته تولید شده در این پارک به دو کشور اروپایی هلند و آلمان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر داریوش پورسراجیان عمده فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر کرد و افزود: 47 درصد از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک فناوری در حوزه مهندسی الکترونیک شامل سخت افزار و نرم افزار و امنیت شبکه فعالیت دارند.

وی بیو تکنولوژی، پزشکی، مهندسی ژنتیک،‌صنایع غذایی، مواد و متالورژی،‌انرژی و کشاورزی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های مستقر در پارک فناوری یزد نام برد و اظهار داشت: علاوه بر آن 10 تا 15 درصد از شرکت‌های این پارک در حوزه فناوری‌های نرم فعالیت دارند که شامل حوزه‌های علوم انسانی،‌ مدیریت،‌اقتصاد، هنر و علوم اجتماعی می‌شود.

پورسراجیان ادامه داد: به منظور توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش شده است تا زیر ساخت‌هایی برای ارتقای سطح کیفیت این شرکت‌ها فراهم شود و بتوانند دوره رشد خود را در مراکز رشد به پایان ببرند و وارد پارک شوند.

رییس پارک علم و فناوری یزد از تولید 500 محصول دانش‌بنیان در این پارک خبر داد و یادآور شد: ملاک حمایت ما از شرکت‌های دانش‌بنیان و خروج از دوره رشد، تجاری‌سازی حداقل یک محصول دانش‌

دانش‌بنیان از سوی شرکت‌هاست.

وی صادرات محصولات دانش‌بنیان را یکی از اولویت‌های این پارک نام برد و خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌هایی در جهت هدایت شرکت‌های مستقر به سمت صادرات محصولات در حال اجراست.

پورسراجیان ادامه داد: ارزش صادرات فناوری شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد در سال گذشته بالغ بر 2.45 میلیون دلار بود و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

رییس پارک علم و فناوری یزد محصولات صادراتی این شرکت‌ها را در حوزه ICT، سخت‌افزار و نرم‌افزار و مواد پیشرفته ذکر کرد و یادآور شد: این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای منطقه و دو کشور اروپایی بوده است.

به گفته وی، محصولات دانش‌بنیان تولید شده در این پارک به کشورهای CIS ( کشورهای مستقل مشترک المنافع) شامل آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان،‌سوریه،‌عراق و برخی کشورهای خلیج فارس و همچنین هلند و آلمان صادر شده است.

پورسراجیان یادآور شد: صادرات مواد پیشرفته به کشورهای هلند و آلمان بوده است.

وی تعداد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد را 250 شرکت ذکر و اضافه کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری، بازوهای کمکی پارک‌های علم و فناوری در مدیریت منابع و ارائه تسهیلات هستند که در سال 83 اقدام به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری یزد کردیم.

رییس پارک علم و فناوری یزد خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت این صندوق تاکنون 220 میلیارد ریال تسهیلات به یکهزار و 530 طرح پرداخت شده است.