معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم اعطای جایزه زنده‌یاد کاظمی به پروفسور رابرت لنگر، دانشمند برجسته حوزه سلول‌های بنیادی گفت: اگر راه صحیح را انتخاب کنیم و همه به این نتیجه برسیم که اقتدار کشور در اهمیت بخشی به پژوهش و ثروت‌سازی از راه علم و فناوری است، می‌توانیم راه را برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج و تثبیت فرهنگ این اقتصاد فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سومین دوره جایزه شهید کاظمی تحت عنوان «کاظمی پرایز»، سومین برنده خود را شناخت.

سومین دوره این جایزه، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و حمید گورابی رییس پژوهشگاه رویان به پروفسور رابرت ساموئل لنگر، از برجسته‌ترین دانشمندان تاریخ علم مهندسی بافت دانشگاه ام‌‌ آی تی آمریکا اعطا شد.

ضرورت توجه به پژوهش‌های مرز دانشی و پژوهش‌های تجاری

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم، با اشاره به پژوهشگاه رویان به‌عنوان مدلی موفق و قابل اعتنا در پژوهش‌های مرز دانش، پژوهش‌های کاربردی و تجاری‌ دانست و گفت: رویان از زمان تاسیس خود خدمات بسیاری را در پژوهش‌های تجاری و هم تحقیات مرز دانش در حوزه سلول‌های بنیادی ارائه کرده و با شرکت‌های دانش‌بنیانی که اخیرا در حال ایجاد آن‌هاست، می‌تواند در این حوزه پیشرفت‌های بیش‌تری در تجاری سازی پژوهش‌هایش دست پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به توجه ویژه دولت به پژوهش های مرز دانشی و گسترش حمایت از این پژوهش‌ها بیان کرد: با وجود وضعیت اقتصادی نه‌چندان مطلوب دولت طی دو سال اخیر، حمایت از پژوهش های مرز دانشی به طور جدی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و به‌خصوص در حوزه پژوهش‌های سلول‌های بنیادی سرمایه‌گذاری‌ خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به رسالت دولت در حمایت از پژوهش‌های مرز دانش به تلاش معاونت علمی و فناوری در حمایت از این پژوهش‌‌ها اشاره کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری بیش ترین میزان حمایت از پژوهش‌ مرز دانش را در قالب ارائه گرنت تحقیقاتی به محققان و پژوهشگران صورت داده است و علی‌رغم محدودیت‌های موجود، تلاش می‌کند بر مبنای تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری،‌میزان حمایت از حوزه مرز دانش را افزایش دهد.

ستاری با تاکید بر ضرورت حمایت از پژوهش‌گران و دانشمندان علمی بیان کرد: تلاش می‌کنیم هماره میزان این حمایت را افزایش دهیم، چراکه مهم است حتی در بدترینی شرایط مالی در بهترین محل برای سرمایه‌گذاری یعنی پژوهش هزینه کنیم.

 

افزایش سه هزار میلیارد ریالی حمایت‌های پژوهش‌های مرز دانش توسط معاونت علمی و فناوری

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور،‌ افزود: معاونت علمی و فناوری هم اکنونبیش‌ترین حمایت را از پژوهش‌های مرز دانش انجام داده  و این حمایت‌ها در قالب تسهیلات گرنت به میزان دوهزار در سال جاری است و تا میزان سه هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان این‌که فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان به گفتمانی جدی در کشور تبدیل شده است، راه دست‌یابی کشور به اقتدار و پیشرفت را در اهمیت به پژوهش کاربردی و ثروت‌سازی علمی دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم باید همه خود را جزو خانواده بزرگ دانش‌بنیان بدانیم و همه با هم تلاش کنیم فرهنگ این اقتصاد را در یک جامعه مبتنی بر درآمد نفتی ترویج و تثبیت کنیم.

ستاری با ابراز خرسندی از زمینه‌سازی تقدیر از دانشمندان برجسته جهانی با برگزاری این جایزه، گفت: به طور کامل آمادگی داریم از هر نوع همکاری بین‌المللی و تعامل با دانشمندان برجسته جهانی از جمله پروفسور لنگر حمایت کرده و زمینه گسترش این تعامل‌ها را فراهم کنیم. خوش بختانه برنامه‌ای که در همین راستا با موضوع حمایت از دانشمندان ایرانی و خارجی انجام شده مورد استقبال غیر قابل انتظار دانشمندان واقع شده و امید داریم با ادامه این دست حمایت‌ها، مشارکت‌های بین‌المللی را افزایش دهیم.

 در ادامه این نشست دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: گرامی‌داشت زنده‌یاد کاظمی از دانشمندان برجسته و خدمتگزار کشورمان، فرصتی ایجاد کرده تا از کسانی که در عرصه دانش و فناوری سلول های بنیادی تلاش های ارزشمندی انجام داده اند و ماحصل تلاش آنان به بهبود زندگی بشری منجر شده، قدردانی شود.

وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به تقدیر از پروفسور لنگر به عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان مهندسی گفت: برای کسانی که دستی در تحقیقات و پژوهش داشته و تلاش هایی در این زمینه انجام داده اند این سطح از دانش و موفقیت علمی آرمانی است و برای کسانی که خواهان موفقیت در این عرصه هستند قابل تامل و الگویی ارزنده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  به کیفی‌تر شدن مقالات منتشره از سوی دانشمندان ایرانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: سال 2013 تعداد مقالات منتشره ایران بیش‌تر از حال حاضر بود، اما اکنون رتبه ی کشورمان از لحاظ کیفی در مکان بهتری است و این امر نشان می‌دهد خوشبختانه توجه به کیفیت مقالات در مقابل کمیت آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری جایزه زنده‌یاد کاظمی و زمینه‌سازی تقدیر از دانشمندانی چون پروفسور لنگر، محققان و پژوهشگران کشور را به افتخارآفرینی و پیشرف‌ت‌های بیش از پیش رهنمون کند.

در پایان این مراسم، پروفسور رابرت لنگر، جایزه خود را از دستان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد.

پژوهشگاه رویان از سال ۲۰۱۱ جایزه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی از موسسان پژوهشگاه رویان اعطا می‌کند که امسال این جایزه به پرفسور رابرت لنگر پراستنادترین دانشمند تاریخ علم مهندسی در جهان اهدا شد.

جایزه کاظمی پیش از این در دوره نخست خود در سال 2011 به دانشمند برجسته آمریکایی پروفسور رادولف یانیش تعلق گرفته بود. این دانشمند برجسته، تاثیر شایان توجهی در پیشرفت دانش سلول های بنیادی وکاربرد درمانی آن داشته است.

همچنین جایزه زنده‌یاد کاظمی،‌ در سال 2012  به پروفسور هانس شولر از کشور آلمان و محقق سر‌شناس سلول‌های بنیادی اعطا شده بود .

این دانشمند برجسته دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا، موفق به ثبت بیش از هزارو سیصد مقاله پژوهشی، هزار ثبت اختراع علمی و ایجاد بیش از  سیصد شرکت دانش‌بنیان موفق در حوزه سلول‌های بنیادی شده است.

لنگر که به عنوان پدر علم نوظهور مهندسی بافت در جهان شناخته می شود، در سال ۱۹۹۳ میلادی با چاپ مقاله ای برای نخستین بار این دانش را به عنوان شاخه‌ای مشترک از مهندسی و علوم زیستی معرفی کرد و تاکنون برای توسعه این شاخه از علم تحقیقات علمی گوناگونی را به ثبت رسانده است.

وی با شناخت سازوکار این سیستم ها و طراحی مدل‌های ریاضی برای آنها امکان ساخت سیستم های تحویل طولانی مدت برای انسولین در بیماران دیابتی، داروهای ضد سرطان، عوامل ترمیم بافت های حیاتی بدن، عوامل ژن درمانی و واکسن را فراهم ساخته و بسیاری از یافته‌های این دانشمند حوزه مهندسی بافت، هم اکنون در علم پزشکی و حوزه درمان بیماری‌هایی چون سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفسور لنگر تاکنون جوایز بسیاری را از کشورهای مختلف کسب کرده و جزو یکی از چهار فرد زنده‌ای به شمار می‌رود که موفق به کسب هر دو مدال ملی ایالات متحده در حوزه علوم و فناوری شده است.