معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری در دومین دوره تخصصی گفتمان‌سازی علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، پتانسیل جوانان را اساسی‌ترین پایه‌ی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اگر در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان تلاشی صورت نگیرد، قطعا در آینده در تولید علم نیز موفقیتی حاصل نخواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دومین دوره تخصصی گفتمان‌سازی علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور بیش از 170 نفر از فعالان دانشجویی سراسر کشور ؛ با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و شبکه کانون‌های تفکر ایران،در پارک فناوری پردیس برگزار شد.

در این مراسم دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سخنان خود را با مروری بر فرمایشات اخیر مقام‌معظم‌رهبری در دیدارِ اعضای هیأت‌دولت آغاز کرد و با تاکید بر ضرورت توجه‌بخشی جامعه به گفتمان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: توجه ویژه به ثروت ‌آفرینی از علم، حمایت از پژوهش‌ها و تحقیقاتِ مرز دانش و بهره‌گیری از علم و فناوری در تولید ثروت از مواردی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد. باید پذیرفت تولید ثروت از محل دانش و فناوری تنها راه پیشرفت و توسعه کشور است.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه علم و فناوری نیازمند عزم ملی است، افزود: فرهنگ‌سازی در حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان متولی خاصی ندارد و متعلق به طیف خاصی از جامعه نیست؛ بلکه تمامی نهادها، دستگاه‌ها و حتی افراد جامعه متولی بهر‌مندی و ترویج  علم و فناوری هستند. به همین دلیل همه بخش‌های کشور موظف‌ هستند باتوجه به نوع فعالیت خود، توجه به علم و فناوری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به رسالت هدایت‌گری این نهاد اشاره کرد و با بیان اینکه هدایت استعدادهای‌برتر و توانمندسازی آنان برای گام نهادن در مسیر نخبگی اصلی‌ترین راهبرد بنیاد است، اظهار کرد: معیار اطلاق واژه نخبه نیازمند بازتعریف است. صرف کسب رتبه‌برتر در کنکور و یا برگزیده شدن در المپیادهای علمی از فرد، نخبه نمی‌سازد بلکه نخبگی در چارچوب اثرگذاری مثبت در جامعه تخصصی و رفع نیازهای کشور تعریف می‌‎شود. با این نگرش مستعدبرتر بودن نه تنها احساس طلبکاری در فرد بوجود نمی‌آورد بلکه سبب خواهد شد وی در قبال جامعه خود احساس مسئولیت بیش‌تری کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تصریح کرد: کشور در طول سالیان گذشته علی‌رغم تمام مشکلات ثبات و صلابت خود را حفظ کرده است و هرگز به یک فرد و یا گروه خاصی وابسته و بدهکار نبوده و نیست. جامعه نخبگانی اعم از نخبگان، سرآمدان و مستعدان‌برتر نیز باید در قبال جامعه خود احساس دین کنند چراکه اگر امروز به موفقیتی در زندگی خود دست‌یافته‌اند بیش از هر چیز، آن را مرهون کشور هستند به همین دلیل باید تمام ظرفیت و پتانسیل خود را برای تعالی و پیشرفت جامعه ایرانی بکار گیرند.

ستاری در بخشی از سخنان خود به ضرورت اصلاح نگرش‌های اقتصاد و فرهنگ دولتی اشاره کرد و نگاه دولتی طلبکارانه را یکی از آفت‌های توسعه کشور دانست و افزود: اقتصاد دولتی از سویی توأم با احساس طلبکاری است و از سوی دیگر موجب وابستگی خواهد شد. به دلیل نهادینه‌شدن همین نگرش است که حتی در جامعه نیز افراد با دارایی‌های مادی خود ارزش‌گذاری می‌شوند و نه بر اساس شاخص‌های فکری معنوی، ایده و خلاقیت. تثبیت گفتمان دانش‌بنیان در جامعه به نوعی می‌تواند نقش بسیار زیادی در تغییر این نگرش‌های اشتباه داشته باشد.

نایب‌رییس هیأت‌امنای صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: کشوری که از منابع زیرزمینی خود ارتزاق کند، به نیروی انسانی، دانش، خلاقیت و نوآوری توجهی ندارد. در چنین جامعه‌ای نه خودباوری متولد می‌شود و نه می‌توان شاهد خوداتکایی بود.

ستاری در ادامه ضمن اشاره به حمایت دولت از پژوهش‌های مرزدانش، عرصه تجاری‌سازی را جولانگاه بخش‌خصوصی عنوان کرد وگفت: با پول دولتی نه تنها نمی‌توان در تجاری‌سازی به دستاوردهای بزرگی رسید بلکه پس از مدت اندکی شاهد عقبگرد نیز خواهیم بود. باید فرهنگ کسب درآمد از علم در جامعه به عنوان گفتمانی متقن نهادینه شود تا افراد بدانند علم بهتر از ثروت است و از راه علم می‌توان به تجارتی کلان رسید.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور در پایان کاهش قیمت نفت را فرصت مغتنم برای کاهش میزان وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از خام‌فروشی و توجه بیشتر به نقش علم و فناوری در تولید ثروت دانست و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده افزایش قیمت نفت، به جای کمک به توسعه و پیشرفت کشور، زمینه‌ساز وابستگی کشور به اقتصاد نفتی و ورادت بی‌رویه است. به همین دلیل معتقدم اکنون بهترین فرصت برای کسب درآمد از محل خلاقیت، دانش و نوآوری برای کشور است.

بر اساس این گزارش، گفتمان‌سازی علم‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تحت عنوان «گام» در دومین دوره خود، تلاش دارد با ارائه آموزش‌های لازم به دانشجویان و ایجاد بستر تربیتی مناسب برای آنها به عنوان پرچم‌داران گفتمان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، این حوزه را به شکل یک موضوع جدی گفتمانی در سطح جامعه مطرح کند.

در این دوره شش روزه دانشجویان با ترکیبی از آموزش، مسابقه و بازدید روبرو می‌شوند و تلاش شده است تا در فرایندی تعاملی، مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوین به آنان منتقل شود. ویژگی دیگر این دوره محوریت داشتن کارگروهی و مشارکت جمعی در فرایندها است و از همان ابتدا دانشجویان شرکت کننده به تیم‌های ۶ نفره تقسیم شده و هویت تیمی پیدا می‌کنند.

3 تن از نمایندگان دانشجویان، با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، گزارشی از موارد مطرح شده در دوره و دغدغه های دانشجویان را بیان کردند.