رئیس اتحادیه صنایع هوا فضا از توافقات صورت گرفته برای ساخت ماهواره سنجش از دور با دقت تصویربرداری ۱ متر توسط شرکتهای دانش بنیان کشور و دستیابی به دانش ساخت این ماهواره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امین سالاری با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان کنسرسیوم «صهفا ماهواره» متشکل از ۲۸ شرکت دانش بنیان عرصه فضا با مجموعه اروپایی در حاشیه نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ روسیه، جزئیات ساخت ماهواره مشترک در پی این تفاهم را تشریح کرد.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه کنسرسیوم دانش بنیان فضایی کشور در راستای همکاری تکنولوژیکی مشترک برای طراحی، ساخت و تحویل در مدار ماهواره سنجش از دور با یک مجموعه اروپایی تفاهمنامه همکاری امضا کرد، افزود: این ماهواره برای نخستین بار امکان تصویربرداری با دقت یک متر را فراهم می کند.

وی گفت: پبرو توافق صورت گرفته با طرف اروپایی، قرار است طراحی ماهواره به صورت مشترک انجام شود، ساب سیستم و زیر سیستم های آن در داخل ایران توسط شرکتهای ایرانی و تست و تجمیع و تحویل در مدار نیز با سوپر وایزری طرف اروپایی و با همکاری طرف ایرانی صورت بگیرد.

سالاری با تاکید براینکه تاکنون ماهواره های سنجشی که در کشور طراحی و ساخته شده است دقت تصویربرداری چند ده متر را داشته، گفت: برای نخستین بار دانش ساخت ماهواره با رزولوشن یک متر در کشور بومی می شود.

وی با اشاره به آمادگی بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان حوزه فضا برای ساخت ماهواره سنجش از دور با دقت ۲.۵ متر در سالهای گذشته اضافه کرد: ۵ سال پیش و با تغییر و تحولات در سازمان فضایی ایران، برغم تدوین پیش نویس قرارداد، این پروژه متوقف شد و مسئولان وقت، اعتقادی به اجرای آن نداشتند اما امسال و با توجه به تغییرات مجدد در بدنه مدیریتی سازمان فضایی ایران، امید می رود زمینه های اجرایی این پروژه فراهم شود.

رئیس اتحادیه صنایع هوافضا در مورد کاربردهای این ماهواره سنجش از دور گفت: کاربردهایی همچون اکتشاف میادین نفت و گاز، پایش جنگلها، مدیریت بحران، پایش مرزها، محیط زیست و پایش منابع آبی برای این ماهواره متصور می شود و با پوشش طیف وسیعی از نیازهای سنجشی کشور، بهترین دقت تصویربرداری در حوزه غیرنظامی محسوب می شود.

وی اعلام میزان سرمایه گذاری برای این پروژه را به آینده موکول و تاکید کرد: طرف اروپایی به صورت همکار مشترک تکنولوژیکی در این پروژه حضور خواهد داشت و دانش خود را در طراحی و تست این پروژه به اشتراک می گذارد.

سالاری زمان بندی اجرای این پروژه را ظرف ۲ سال آینده عنوان کرد و گفت: این ماهواره سنجش از دور قرار است در مدار پایین زمین (لئو) بنشیند.