معاون وزیر ارتباطات گفت: به دلیل غفلت در تقویت زیرساخت‌های فنی، شبکه‌های اجتماعی خارجی ۳۰ درصد ترافیک اینترنت کشور را در اختیار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نصرالله جهانگرد امروز در مراسم رونمایی از شبکه خدمات رایانش ابری کشور با اشاره به آینده فناوری اطلاعات در دنیا که به سمت خدمات در حال حرکت است، گفت: غفلت ما از تقویت زیرساخت‌های فنی باعث جایگزینی ترافیک شبکه‌های خارجی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع فارغ از جنبه‌های ارتباطی، پول، امنیت و دیتای کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، افزود: هم‌اکنون ۳۰ درصد از ترافیک کشور را شبکه‌های خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

جهانگرد با بیان اینکه نباید دنیای در حال تحول بر ما غالب شود، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۳ حدود ۵۰۰ میلیون انسان در دنیا به اینترنت متصل بودند و آن زمان ۶.۳ میلیارد نفر جمعیت در دنیا بود، افزود: هم‌اکنون تعداد اتصالات از انسانها بیشتر شده است و ۲۵ میلیارد پدیده (اشیاء) در دنیا به یکدیگر متصل است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۰ میلیارد اتصال تکنولوژیکی برسد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تحولات تکنولوژیکی دهه آینده بر مبنای رایانش ابری، اینترنت اشیاء، بیگ‌دیتا و نسل‌های چهارم و پنجم موبایل اضافه کرد: تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۹۷ درصد ترافیک ارتباطی به صورت مالتی‌مدیا و تصویری خواهد بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به استفاده دیتا در کشور نیز گفت: تا سال گذشته هر سه اپراتور موبایل کمتر از ۷۰ ترابیت بر ثانیه ترافیک اینترنت داشتند و هم‌اکنون این رقم به ۷۰۰ ترابیت رسیده است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد رشد در هر ماه در حوزه استفاده از دیتا داریم.

وی با بیان اینکه حجم عظیمی از اطلاعات در حال تولید است و نیازمند شبکه خدمات ابری برای اشتراک منابع محتوا هستیم، افزود: با ایجاد ساختار شبکه ابری بر روی منابع مجازی‌سازی، این امکان به وجود می‌آید تا تامین زیرساخت‌ها از زمان متوسط ۹۰ روز به ۴۵ دقیقه کاهش یابد.

جهانگرد با تاکید بر استراتژی وزارت ارتباطات بر مبنای بومی‌شدن دانش، گفت: اطلاعات و دیتا ثروت ملی است و نگهداشت، جمع‌آوری، پردازش و بهره‌وری مجدد این دیتا ثروت آینده محسوب می‌شود و بر این اساس نیازمند دیتاسنترهای بسیاری هستیم.

وی گفت: در زمینه دیتاسنترها و خدمات رایانش ابری هزینه تحقیق و پژوهش را تقبل می‌کنیم و مشارکت بخش خصوصی در این خدمات مدنظر ما قرار دارد.

معاون وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت موتورهای جستجوی بومی نیز گفت: سازمان فناوری اطلاعات پشتیبانی‌کننده این خدمات در کشور است و از لحاظ منابع، شرکت‌های تولیدکننده داخلی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

جهانگرد در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور در هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران نیز گفت: از هیات مدیره شرکت مخابرات ایران استعفا ندادم، حضور داشته و این حضور ادامه خواهد داشت.

وی گفت: برای تغییر اینجانب از هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، تصمیم با شخص وزیر ارتباطات است.