پژوهشگران کشورمان در حوزه پزشکی موفق به تولید محلولهای ضد عفونی کننده بر پایه نانوذرات نقره شده‌اند، که موجب از بین بردن گستره‌ وسیعی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محلولهای ضد عفونی کننده بر پایه پایه نانوذرات نقره تولید شده‌اند که موجب از بین بردن گستره‌ی وسیعی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌شوند پژوهشگران در حوزه پزشکی با تمرکز بر ویژگی‌های پلیمرهای زیست طبیعی و با تحقیق و پژوهش در این زمینه موفق به تولید محصولاتی در زمینه سلامت و پزشکی شدند.

دکتر سهیلا سلحشور کردستانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان کیتوتک با اشاره به لزوم تولید محصولات پزشکی با فناوری نانو در کشور گفت: : تولید محصولات پزشکی بر پایه نانو ذرات نقره باعث از بین رفتن بسیاری از مشکلات عفونی و ناراحتی های پوستی می شود که در این خصوص توانسته ایم با تولیدات خود به میزان قابل توجهی از بروز بیماری های عفونی جلوگیری کنیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره نحوه عملکرد محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان بیان کرد: پانسمان های ترمیم زخم با بیومواد طبیعی تهیه شده بنابراین دارای زیست سازگاری بالایی هست و نیز قدرت ترمیم زخم را تا حد بسیار بالایی افزایش می دهد. کاربرد این محصولات سبب کاهش زمان بستری و تغییر شیوه درمان از بستری به سرپایی و همچنین کاهش هزینه های سیستم بهداشت کشور می گردد. برای محدوده وسیع زخمها وسوختگی ها مورد استفاده هستند. هدف و رویکرد شرکت بالابردن کیفیت محصولات دانش بنیان است و برای رسیدن به این هدف تجربه و دانش افراد از جمله ابزار کلیدی است.این شرکت دانش بنیان در واحد تحقیق و توسعه شرکت با فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های کشور به عنوان نخبه فعالیت می کند.

سلحشور کردستانی درباره نوع عملکرد محصول دیگر این شرکت دانش بنیان که بندآورنده خونریزی است توضیح داد: این محصول انواع گوناگونی دارد که برای بندآوردن خونریزی های وریدی وشریانی مناسب است و تمامی این محصولات دارای مجوز وزارت بهداشت، گواهیCE ، ایزو 13485 وایزو 9001 هستند.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه تولید سالیانه بیش از یک میلیون قطعه است، گفت: تا کنون این محصول به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر شده است. و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های انجام شده در این حوزه فعال تر عمل کنیم.
وی در ادامه به میزان صرفه جویی ارزی به وجود آمده با تولید محصولات این شرکت دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این شرکت دانش بنیان جزء کمپانی های برتر دنیا بوده که محصولات هموستاتیک را تولید می کند؛ ازاین رو سالانه می تواند از واردات بخش بزرگی از این محصولات از سایر کشورهای دنیا جلوگیری کند.

این فعال حوزه فناور با اشاره به این موضوع که از نظر کیفیت محصولات تولیدی را می توان از جمله با کیفیت ترین محصولات دانست، گفت: با توجه به اینکه محصولات تولید داخل از نظر نوآوری و کیفیت در رتبه اول و در سطح محصولات تراز اول دنیا مطرح شده است و در عین حال قیمت آن بسیار پایین تر است ولی مشاهده می‌شود که واردات نمونه های خارجی صورت می‌گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: در صورت محصولات باکیفیت داخلی ورود محصولات مشابه با قیمت های بسیار بالاتر و کارایی محدودتر الزامی ندارد؛ ولی متاسفانه در کشور مکانیسم جلوگیری از واردات بی‌رویه وجود ندارد و هیچ کنترلی در این امر صورت نمی گیرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان با اشاره به حمایت های معاونت، افزود: لازمه پیشبرد اهداف و دستیابی به پیشرفت های علمی شرکت های دانش بنیان حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که تا کنون شرکت کیتوتک همواره مورد حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و قدرشناس آن معاونت محترم است.