محققان پژوهشگاه رویان در صدد هستند با استفاده از سلول های بنیادی طول عمر پیوند کلیه را افزایش دهند تا بدین وسیله آسیب های روانی و هزینه های جراحی های کلیه نیز کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر رضا مقدس علی، عضو هیات علمی و مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در خصوص طرح «ارزیابی اثر تزریق سلولهای بنیادی مزانشیمی اتولوگ مغز استخوان انسان در گیرنده پیوند کلیه الوگرافت به منظور کاهش دوز داروهای سرکوب کننده ایمنی» به گفت: رد پیوند حاد یا مزمن‌ کلیه‌ از جمله‌ مشکلات‌ عمده‌ گیرندگان‌ پیوند است که به‌ منظور کاهش‌ رد پیوند در گیرندگان‌ کلیه‌، معمولا از رژیمهای دارویی به‌ ویژه‌ داروهای سرکوبگر ایمنی استفاده‌ می شود .

وی ادامه داد: علاوه بر پرهزینه بودن‌ این‌ داروها، پروسه‌ رد پیوند کاملا مرتفع‌ نشده‌ و از سوی دیگر به‌ علت‌ سرکوب‌ سیستم‌ ایمنی در فرد، میزان‌ ابتلاء به‌ بیماریهای عفونی در گیرندگان‌ پیوند افزایش‌ می یابد‌.

به گفته وی، مطالعات‌ نشان‌ داده‌اند که‌ در تعداد زیادی از گیرندگان‌ پیوندکلیه‌، با گذشت‌ زمان، کلیه‌ پیوندی توانایی خود را به‌ علت‌ رد مزمن‌ پیوند از دست‌ داده‌ و بیماران‌ به‌ تدریج‌ به‌ دیالیز بر می گردند یا نیازمند پیوند مجدد خواهند شد. 

مقدس علی افزود: رد پیوند و استفاده‌ مجدد از دیالیز  سبب‌ آسیب‌ روحی و روانی بیماران‌ می شود و همچنین‌ هزینه‌ مجدد پیوند کلیه‌ نیز بسیار سنگین‌ است. از این رو تزریق‌ سلولهای بنیادی مزانشیمی موجود در مغز استخوان‌ فرد گیرنده پیوند، همزمان‌ و یا پس‌ از پیوند کلیه‌، سبب‌ القاء تحمل نسبت‌ به‌ بافت‌ پیوندی شده و بدین ترتیب میزان مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و‌ رد پیوند کاهش‌ می یابد ضمن اینکه طول‌ عمر پیوند در بیماران‌ افزایش‌ خواهد یافت.

مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان عنوان کرد: به همین دلیل تحقیقاتی را در این پژوهشکده آغاز کرده ایم تا با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی بتوانیم میزان مصرف داروهای سیستم ایمنی را کاهش داده و بقای پیوند کلیه را در بیماران افزایش دهیم.

وی افزود: اکنون فاز مطالعاتی این طرح رو به اتمام است و بنا داریم که  فاز اجرایی اولین کارآزمایی بالینی را با استفاده از این سلول ها به دنبال پیوند کلیه در انسان آغاز کنیم.

وی بیان کرد: اجرایی و به نتیجه رسیدن این طرح حدود سه سال طول خواهد کشید.