به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،دکتر شوآن شریعتی راد با اشاره به اینکه در این پژوهش روش جدیدی درخصوص درمان بیماران مصرف کننده شیشه یافت شده است، گفت: این پژوهش در مراحل اولیه ارزیابی قرار دارد تا اثربخشی آن به صورت کامل تعیین شود. این طرح دارای 78 درصد ماندگاری در درمان است و میزان اثربخشی آن حدود دو تا سه برابر از طرح های دیگر بیشتر است.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های دانشجویان پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید به اینکه هدف از انجام این طرح درمان وابستگی به شیشه بوده است، اظهار کرد: در این روش درخصوص درمان بیماران مبتلا به شیشه به طور همزمان جلسات روان درمانی فشرده به همراه مصرف داروی بوپرنورفین برگزار می شود. تاکنون باور عمومی بر این اساس بود که داروی بوپرنورفین یک شبه مخدر است اما تحقیقات جدید نشان داده که این دارو دارای خواص شبه محرک است. مطالعات آزمایشگاهی نیز توانسته بر روی حیوانات، خواص شیشه را تقلید کند و تا حدودی مانع از ایجاد عوارض ناشی از مصرف شیشه، همچون رهاسازی دوپامین در مغز شود.

شریعتی راد، خاطرنشان کرد: یک یافته تصادفی نیز در این طرح مشاهده شد که براساس آن اختلالات ناشی از سوء مصرف شیشه که در بیماران وجود داشت با کمک این روش بهبود یافت. مطالعات این طرح در سال 1392 در شهر قزوین انجام شده و در سال 94 نیز به پایان رسیده است. 21 نفر بیمار مبتلا به شیشه در این طرح مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‌اند.

این پژوهشگر اعتیاد با بیان این نکته که هنوز برای نتیجه گیری درخصوص این طرح بسیار زود است و مطالعات تکمیلی بیشتر حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز دارد، ادامه داد: نتایج این مطالعه هنوز مشخص نکرده است که آیا بهبودی بیمارانی که تحت ارزیابی قرار گرفتند با سابقه آنها در مصرف مخدرها ارتباط داشته است یا خیر. به همین دلیل باید این روش در مدت زمانی طولانی تر و بر روی تعداد بیشتری از بیماران وابسته به شیشه مورد ارزیابی‌های بیشتر قرار گیرد.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های دانشجویان پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: این پژوهش در مرکز تحقیقات پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. دکتر محسن رضایی همامی(عضو هیات علمی دانشگاه گلاسکو انگلستان)، دکتر علیرضا محجوب، اشرف حقیقی، دکتر حامد اختیاری و دکتر محمد عفت پناه نیز درانجام این پژوهش همکاری کرده‌اند.

لازم به ذکر است، دکتر شوآن شریعتی راد با ارائه این پژوهش توانسته است در نهمین کنگره بین المللی اعتیاد مقام دوم جایزه طب اعتیاد ایزما را کسب کند.