ششمین نشست اعضای دبیرخانه جشنواره دانش آموزی دریا، با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، در ششمین جلسه دبیرخانه جشنواره دانش آموزی دریا، نمایندگان سازمان های مرتبط با حوزه دریا، به ریاست دکتر محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های به انجام رسیده به بحث و گفت وگو پرداختند.
سیف در این نشست، از دریافت 5 هزار اثر از سوی دانش آموزان سراسر کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این جشنواره نخستین دوره از برگزاری آن است به حتم در راستای برنامه ریزی این جشنواره تا کنون با مشکلات و موانع بی شماری روبرو بودیم و موضوع اطلاع رسانی در محدوده وسیع استان ها و شهرستان ها دلیل تشدید این امر بود، با این وجود تا کنون توانسته ایم از تمام نقاط ایران تعداد زیادی آثار دریافت کنیم و این نشان از اطلاع رسانی دقیق در راستای برگزاری نخستین جشنواره دانش آموزی دریا است.
دبیر ستاد فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی تصریح کرد: با انجام اقدامات مختلف و ارتباط با سازمان های گوناگون از جمله آموزش و پرورش توانستیم دامنه ارتباطی با مخاطبان جشنواره را گسترده تر کنیم.
وی از برپایی یک نمایشگاه، همزمان با برگزاری جشنواره دانش آموزی دریا خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره اقدام به برپایی نمایشگاه برای سازمان ها و ارگان های دریایی کرده ایم تا بستری مناسب برای دانش آموزان فراهم شود تا از دستاوردهای صنایع دریایی دیدن کنند و بیشتر با مباحث دریا آشنا شوند.

لزوم توجه به صنایع دریایی در تدوین برنامه ششم توسعه

سیف با تاکید بر توجه به سیاست های کلی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بحث توسعه سواحل دریایی از مباحث مهم در برنامه ششم است و از محورهای اصلی و ضروری مطرح شده بحث توسعه سواحل مکران است و این مهم مرتبط با دریا و سواحل دریایی است، لذا ضرورت برگزاری دومین جشنواره دانش آموزی دریا قابل رویت است و به طور حتم در طی برگزاری نخستین دوره این جشنواره و دوره های بعدی می توانیم به جلب نظر دانش آموزان مدارس و به طور کلی کشور بپردازیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ضمن اشاره به اهدای جوایز به آثار برتر، از مشارکت ارگان های دریایی در تقدیر از دانش آموزان سخن گفت و افزود: علاوه بر اهدای جوایز از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی سازمان ها و ارگان های دریایی جوایزی جهت تقدیر از آثار برگزیده در مسابقات اهدا خواهد شد.

مسابقه طراحی و ساخت شناورهای کنترل از راه دور

سیف با تاکید بر اجرای مهم ترین برنامه های جنبی در راستای برگزاری نخستین جشنواره دانش آموزی دریا گفت: از مهم ترین اقدامات اجرایی در برگزاری هرچه بهتر این مسابقه می توان به برگزاری دوره های تخصصی آموزشی ساخت و طراحی شناورهای کنترل از راه دور در پژوهش سراهای مناطق تهران با همکاری دانشگاه شریف و مشاوره علمی به تیم ها در طراحی و ساخت این شناورها اشاره کرد. که تا کنون حدود 30 تیم دانش آموزی در این مسابقات شرکت کرده اند.

دبیر ستاد فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری اظافه کرد: این مسابقه همزمان با اختتامیه جشنواره به همت ستاد توسعه دریایی و با همکاری پژوهش سراهای دانش آموزی تهران در قالب تیم های دانش آموزی در محل اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.
نخستین جشنواره دانش آموزی دریا به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شعار «دریا مسیر پیشرفت» مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.