معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست مدیران شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت گفت: آن چه که در اقتصاد دانش بنیان به عنوان اصلی‌ترین و ارزشمندترین سرمایه به شمار می‌رود، ایده، خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی است نه منابع زیر زمینی. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ نخستین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و جمعی از روسا و مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت امروز (چهارشنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ابتدای این نشست با اشاره به رشد چشم‌گیر شرکت های دانش بنیان حوزه پزشکی و سلامت گفت: جای خرسندی است که حوزه سلامت و پزشکی سهمی حدود 50 درصدی از شرکت¬های دانش بنیان را به خود اختصاص داده است و نقش بسیار برجسته و گسترده این حوزه، زمینه بسیار مناسبی برای تولید ثروت از علم و فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم می‌کند. 

ستاری با اشاره به ظرفیت بزرگ نیروی انسانی متخصص کشورمان گفت: هر گاه می‌خواستیم از مزیت های سرزمینی کشورمان سخن بگوییم و آن را معرفی کنیم، از منابع سرشار زیرزمینی آن سخن می گفتیم؛ در حالی‌که وجود ظرفیت عظیم 32 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال و پتانسیل تبدیل شدن این شبکه به بزرگترین کشور منطقه در اقتصاد دانش-بنیان ارزنده‌ترین مزیت‌های این کشور هستند. 

وی ادامه داد: با این حال از چهار و نیم میلیون دانشجوی توانمند در ثروت آفرینی و فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی غافل بودیم، در حالی که آن چه در اقتصاد دانش بنیان به عنوان اصلی ترین و ارزشمند ترین سرمایه به شمار می رود، ایده و مغز خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی است نه منابع زیر زمینی. 

ستاری با بیان این که سرمایه کشور ما نفت و گاز نیست گفت: سرمایه کشور ما مغز و دانش و نیروی انسانی توانمند چیزی است که در اقتصاد باید به آن تکیه شود؛ اگر نیروی انسانی را سرمایه های کشور بدانیم هرگز مهاجرت اتفاق نمی افتد . 

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه سرمایه انسانی به عنوان ارزنده ترین دارایی کشورهای پیشرفته و خواهان توسعه باید در کشورمان به عنوان ارزش تلقی شود عنوان کرد: اغلب از کشورهای پیشرفته کنونی دنیا، بدون در اختیار داشتن منابع خام و صرفا با تکیه بر دانش و خلاقیت نیروی انسانی خود، ضمن آنکه توانسنه اند بر مشکلات فائق بیایند، موفق شده‌اند خود را به عنوان یک کشور ارائه کننده خدمات و محصولات ثروت آفرین معرفی کنند.

فرهنگ‌سازی؛ مهم‌ترین ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

رییس ستاد توسعه علم، فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان کشور، حرکت پرشتاب چرخه اقتصاد دانش‌بنیان را نیازمند حمایت همدلی و هماهنگی طیف های گوناگون جامعه از طریق فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: توسعه شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از اساسی ترین و اصلی ترین اولویت های کنونی کشور است، گرچه فرهنگ اقتصاد نفتی به شدت در بخشهای گوناگون رسوخ کرده و حاکمیت بیش از یکصد و چند ساله این تفکر با فرهنگ سازی باید اصلاح شود. 

وی با تاکید بر ضرورت تثبیت و ترویج اقتصاد دانش بنیان افزود: ما در حوزه فرهنگ سازی چالش هایی داریم و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان باید از دل جامعه آغاز و در دانشگاه ها، سیستم بانکداری، تجارت و کسب و کار و دیگر عرصه ها جاری شود البته طی یک سال گذشته اقدامات بسیار اثر گذار و چشمگیر در حوزه فرهنگ سازی این اقتصاد اتفاق افتاده است، به طوری که کار فرهنگی و عملیاتی نیازمند چند سال زمان طی یکی دو سال اخیر با همت و تدبیر دولت حرکت پر شتاب و همکاری همدلی به جلو رفته است. 

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، اقتصاد دانش بنیان را اقتصادی ماندگار و دوست دار منابع طبیعی و محیط زیست دانست و گفت: بسیاری از صاحبان شرکت ها، اساتید دانشگاه هستند که می توانستند وارد حوزه اقتصاد دانش بنیان نشوند و به مسیر خود ادامه دهند اما این خطر را پذیرفتند و وارد حوزه ثروت آفرینی از محل دانش و فناوری شده اند. بخش دیگری از فعالان این اقتصاد، دانشجویانی هستند که به طور جدی در شرکت های دانش بنیان خود فعالیت می کنند و در پیشبرد این اقتصاد سهم دارند. 

وی به ضرورت فراهم کردن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری برای فعالیت جوانان در شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: جوانان مستعد و فعال ما در شرکت های دانش بنیان کار می کنند و با انگیزه هستند و به واسطه همین است که ما می توانیم بزرگترین کشور از لحاظ اقتصاد دانش بنیان در منطقه باشیم. 

ستاری در پایان خاطرنشان کرد: در فضای فعلی کار کردن مشکل است اما خوشبختانه حضور رییس جمهوری در این مراسم حاکی از نگاه و عزم و جدیت دولت در حمایت از اقتصاد دانش بنیان است که آینده بهتری را برای کشور رقم خواهد زد.

ایران در قله سلامت منطقه 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این گردهمایی با بیان این‌که کشورهای کمتر توسعه یافته ارزش افزوده را در معادن و ذخایر زیرزمینی جستجو می‌کنند در حالی که در کشورهای توسعه یافته ارزش افزوده در دانش، فناوری و انسان‌های فن آور معنا می‌شود، اظهار کرد: انسان فناور در خلق ارزش افزوده بیشتر از منابع طبیعی توانمند است.

قاضی زاده هاشمی افزود: رویکرد فناورانه و کارآفرین به عنوان محور رسالت دانشگاه‌ها قرار گرفته است و کشورمان در محصولات تولید داخلی با دانش فنی بالا رقابت در بازار جهانی توانمند هستند ابراز امیدواری کرد که بر اساس افق برنامه 1404 ، در زمره کشورهای پیشرفته قرار بگیرد و طی ده تا بیست سال آینده محصولات جدید با تکنولوژی بالا ساخت ایران در بازارهای جهانی حضور خواهند داشت.

وی تحقق این هدف را مستلزم انجام اقدامات ضروری در این حوزه دانست و ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت برای فراهم کردن ابزارهای لازم برای این توفیق گفت: یکی از مهمترین ابزارها کارآفرینی و تربیت نیروهای کارآفرین در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که بیش از 1600 شرکت دانش بنیان در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شده است عنوان کرد: از این تعداد 443 شرکت در حوزه سلامت بودند و از این تعداد 250 شرکت اطلاعات خود را برای ارزیابی ارسال کردند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ایجاد 58 مرکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، رشد شرکت های دانش بنیان را مستلزم حمایت از این مراکز دانست و گفت: تشکیل مراکز رشد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت، تا کنون به ایجاد 5 هزار شغل شده است.

این همایش با محورهایی از جمله نقش حمایت های مالی در توسعه فناوری، اقتصاد دانش بنیان و الزامات جهانی و منطقه‌ای، جایگاه دانش بنیان، سیاست ها و قوانین و چالش ها و انتظارات برگزار شد. در کنار این گردهمایی، نمایشگاهی با حضور شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت و پزشکی، بخشی از دستاوردهای شرکت های فعال کشورمان در این حوزه را به نمایش گذاشت. اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از گروه های هدف این همایش هستند.