وزیر بهداشت گفت: چندین داروی نوترکیب که توسط شرکت های دانش بنیان فرموله شده، به زودی وارد بازار می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حسن قاضی زاده هاشمی امروز در حاشیه اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در جمع خبرنگاران گفت: افزایش سهم صادرات دارو، یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در دو سال اخیر بوده است و توانسته دارو و تجهیزات را به کشورهای روسیه، سوریه، آفریقای جنوبی، عراق و برخی کشورهای منطقه صادر کند.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات برابر با ۱۷۰ میلیون دلار بوده است، گفت: این صادرات راضی کننده نیست بلکه باید شرکتها را بیشتر تشویق کرد و در این راستا وزارت امور خارجه نیز کمک کند تا صادرات افزایش یابد.

هاشمی افزود: همچنین باید در تلاش باشیم تا رقابت های داخلی را به رقابت های بیرون از مرزهای کشور تبدیل کنیم تا سهم صادرات چند ده برابری شود.

به گفته وی دولت نباید با شرکتهای دانش بنیان رقابت کند چرا که بخش عمده ای از داروها و تجهیزات از سوی تولید کنندگان دولتی و شبه دولتی عرضه می شود و این موضوع می تواند مشکلی برای رقابت ایجاد کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: باید به جهتی پیش برویم که دولت با بخش خصوصی رقابت نکند دستور رئیس جمهور در این زمینه جدی است.

وی اظهار داشت: باید شرایطی برای شرکت ها به وجود آید تا برای واگذاری به بخش خصوصی آمادگی پیدا کنند.

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت خریدار و مصرف کننده اصلی دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: بنابراین باید مشوق هایی را قرار دهیم تا شرکت های دانش بنیان تقویت شوند و داروهای جدیدی تولید کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سالهای اخیر شاهد بودیم که تنها از داروها رونمایی می شد ولی اکنون در تلاشیم که داروهای تولیدی در حد رونمایی نمانند و وارد بازار شوند.

به گفته وی ۷۰ درصد قیمت داروهای مشابه خارجی که از برندهای برتر هم هستند را توانستیم تضمین کنیم که این موضوع یکی از مشوق های وزارت بهداشت از شرکت های دانش بنیان است. همچنین توانستیم ۶۰ درصد قیمت این داروها را تضمین کنیم.

هاشمی با بیان اینکه تصمیمات وزارت بهداشت در راستای حداقل کردن رقابت های شرکت های دولتی است، گفت: یکی از مسائلی که به آن توجه جدی داشتیم، کاهش ۳۰ درصدی قیمت واردات و حمایت از بازار و تولیدات داخلی بوده است که این موضوع باید به جای حمایت ۹۰ درصدی از واردات انجام شود.

وی از عرضه چند دارو و فرمول جدید دارویی خبر داد و گفت: در گذشته داروهای زیادی تولید می کردیم ولی وارد بازار نمی شدند، از این رو مقرر شد اگر داروها شرط حمایتی، مانند داشتن سهمی از بازار را دارا بودند، وارد بازار خارجی شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: داروهای نوترکیبی که برای درمان بیماری های خونی، فاکتورهای انعقادی، انواع سرطان ها و بیماری های صعب العلاج هستند، از جمله داروهایی به شمار می روند که ارزش زیادی دارند.

وی افزود: این داروها تا پایان سال وارد بازار می شوند. همچنین این داروها توسط شرکت های دانش بنیان تولید شده اند.

هاشمی افزود: تولید واکسن از برنامه های وزارت بهداشت است و ظرف دو سال آینده وارد بازار می شوند. امیدواریم این واکسن های انسانی نه تنها نیاز کشور بلکه نیاز منطقه را برطرف کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس جمهور برگزار می شود یا خیر؟ گفت: مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس جمهور بعد از سفر ایشان به نیویورک برگزار می شود و هنوز مکان این مراسم مشخص نیست.