در دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان،  با شورای علمی بنیاد ملی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان جنوبی، ظرفیت‌های نخبگانی و فناورانه و دستاوردهای دانش‌بنیان استان بررسی شد و راه‌کارها و چالش‌های بهره گیری از ظرفیت‌های سرزمین در تحقق اقتصاد دانش‌بنبان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عصر دیروز و در نشستی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، اساتید دانشگاه‌های این استان، مدیران شرکت‌های دانش بنیان و مسئولان اقتصادی خراسان جنوبی، در خصوص راه‌کارها و چالش های توسعه فناوری و رونق اقتصاد دانش‌بنیان،‌در محل بنیاد ملی نخبگان این استان بحث و گفت‌وگو شد.
حمایت از ظرفیت‌های ویژه استانی در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست ضمن تاکید بر بهره گیری از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای ظرفیت‌ها و مزیت‌های سرزمینی،‌با فعالان دانش‌بنیان حاضر در این نشست در خصوص ظرفیت‌های موجود برای تولید و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان به خصوص گیاهان دارویی که جزو ظرفیت‌های سرزمینی استان خراسان جنوبی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی مهم ترین مزیت استانی خراسان جنوبی است   

همچنین در ادامه این دیدار، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مهم ترین وظیفه شرکت های دانش بنیان استان خراسان جنوبی؛ تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی است که به عنوان فرصتی برای توسعه فناوری در استان، باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

وطنی گفت: تبدیل گیاهان دارویی استان به داروهای گیاهی مهم ترین اصلی است که باید مورد توجه مسوولان استان قرار گیرد تا از این طریق هم گیاهان دارویی کشت شده به فروش برسد و هم از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری شود.

به گفته وطنی، بحث تبدیل گیاهان دارویی به داروهای گیاهی یک مزیت استانی است که قابلیت صادرات محصولات استانی را هم افزایش می دهد. به همین دلیل این استان هر تعداد سرمایه گذار در این زمینه می شناسد به معاونت توسعه فناوری معرفی کند تا برای تاسیس کارخانجات تولید داروهای گیاهی از آنها حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی کارگروه گیاهان دارویی تشکیل دهید که معاونت علمی از این کار حمایت ویژه خواهد کرد. بخصوص از گیاهان دارویی عناب، زرشک و زعفران که استان خراسان جنوبی رتبه دوم در تولید زعفران در کشور را دارا است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی با انتقاد از پایین بودن تعداد شرکت های دانش بنیان در استان خراسان جنوبی، بیان کرد: سهم این استان در تعداد شرکت های دانش بنیان در سال 94، 180 شرکت است که در حال حاضر کمتر از 10 درصد از این تعداد محقق شده است و تا پایان سال نیز تنها 6 ماه فرصت جبران دارید که می توانید این تعداد شرکت را با تاسیس شرکت های تولید داروهای گیاهی، تولید انرژی خورشیدی و تهیه و توزیع صنایع دستی استان جبران کنید.

در ادامه این نشست، مدیران 10 شرکت دانش‌بنیان استان خراسان جنوبی، دستاوردهای شرکت دانش بنیان خود را ارائه و مسائل و چالش‌های موجود در استان را با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مطرح کردند.

گفتنی است؛ دکتر خلیل خلیلی رییس دانشگاه بیرجند، ابراهیمی رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی، محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی و دکتر دوستی رییس پارک فناوری استان خراسان جنوبی حضور داشتند.