گروه علی‌بابا و مؤسسه علوم چین طرحی برای تولید یک رایانه کوانتومی تهیه‌کرده‌اند که بر رشد فناوری در جهان تأثیر زیادی دارد و سرعتش چند تریلیون برابر سریع‌ترین ابررایانه جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گروه علی‌بابا (Alibaba Group Holding Ltd.) و مؤسسه علوم چین (CAS) طرحی را برای آینده معرفی کرده‌اند که هدفش ایجاد یک رایانه کوانتومی با سرعت پردازش داده فوق‌العاده است. این رایانه چند تریلیون برابر سریع‌تر از ابررایانه تیانهِه 2 (Tianhe-2) چین، سریع‌ترین رایانه در جهان است.
اگر این سرمایه‌گذاری موفق شود، با داشتن یک رایانه فوق‌سریع چینی، تمام تحولات فناوری مدرن در سراسر جهان، در طول 50 سال گذشته سطحی به نظر خواهد رسید.
علی‌بابا اولین شرکت فناوری چینی است که در پی استفاده تجاری از ظرفیت محاسباتی پرشتاب در مقیاس بزرگ می‌باشد. علی‌بابا در اواخر ماه جولای اعلام کرد که بخش محاسبات ابری‌اش، الیون (Aliyun)، مشارکت 15 ساله‌ای با CAS، یک نهاد تحقیقاتی دولتی امضا کردهاست تا آزمایشگاه محاسبات کوانتومی علی‌بابا را در شانگهای راه‌اندازی کند.

حامیان آزمایشگاه به قدرت محاسباتی این نسل جدید رایانه، قابلیتش برای رمزنگاری بدون خطا، پیش‌بینی دقیق آب‌وهوا، تجزیه‌وتحلیل بازار سهام، تحقیقات نجومی و دیگر برنامه‌های کاربردی اشاره کردند.
پان جیانوی ، یک دانشمند فیزیک کوانتوم، به سرپرستی این آزمایشگاه استخدام شده است.
انتظار می‌رود تا سال 2030، آزمایشگاه یک نمونه رایانه کوانتومی با 50 تا 100 بیت کوانتومی، یا کیوبیت که واحد اصلی اطلاعات کوانتومی است، ساخته‌باشد. این در حالی است که یک پردازش کوانتومی با بهره‌گیری از 45 کیوبیت، قدرت محاسبه‌ای برابر Tianhe-2 دارد.
در مقایسه با سرمایه‌گذاری دیگر شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری علی‌بابا بسیار پایین‌تر است. برای مثال، آیبیاِم (IBM)، از سال 2014، 3 میلیارد دلار خرج کرده‌است؛ اما در چین، این بیشترین سرمایه‌گذاری در یک پژوهش علمی توسط یک شرکت خصوصی بوده‌است.
پژوهش در محاسبات کوانتومی نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد. پیتر بنتلی ، استاد دانشگاه علوم کامپیوتر لندن، پس از معرفی آزمایشگاه گوگل-ناسا به مطبوعات گفت که گوگل قبل از دست‌یابی به هرگونه مزایای مربوط به تحقیقات محاسبات کوانتومی، ممکن است مجبور به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و چند دهه حمایت از دانشمندان باشد.

منبع : http://en.yibada.com/articles/60430/20150905/alibaba-places-bet-quantum-computing-pledges-invest-30-million-yuan.htm