نیروی هوایی ایالات‌متحده برای حل چالش‌های ناشی از پیچیدگی قراردادهای خود و جهت تجزیه‌وتحلیل و پردازش دقیق و سریع اطلاعات، به دنبال استفاده از پردازش شناختی در سیستم خود است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
ماشین‌آلات تفکر شناختی که قادر به تجزیه‌وتحلیل و پردازش دقیق اطلاعات با سرعتی بیشتر از قدرت بشر هستند، ازجمله فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که نیروی هوایی به دنبال استفاده از آن‌ها است.

به‌تازگی، رایانه شناختی واتسون آی‌بی‌اِم (IBM’s Watson)، نشان داده که رایانه‌های شناختی چگونه صنایع را در مقیاس جهانی، متحول و پرقدرت می‌کنند. با توجه به وب‌سایت آی‌بی‌اِم، رایانه‌های شناختی مانند واتسون قادر به دنبال کردن سریع تحقیقات حیاتی، ایجاد ارتباط بین پرونده‌های حل‌نشده، جرقه خلاقیت و کشف بینش‌های جدید، با سرعتی بی‌نظیر هستند.

با به‌کارگیری این نوع فناوری، نیروی هوایی امیدوار به حل چالش قراردادهای قابل‌دسترس برای مشتریان داخلی و خارجی است تا مقررات پیچیده، مانع همکاری کسب‌وکارهای کوچک با دولت، در بازارهای نوظهور نشود.

با ارائه یک سیستم بصری و متفکر که قادر به درک پیچیدگی‌های موجود در اساسنامه‌ها، قراردادها، مقررات، شیوه‌ها و سیاست‌های وزارت دفاع است، به‌طور بالقوه می‌توان چنین موانعی را حذف کرد.

دکتر کامران گرگان‌پور ، مدیر نوآوری نیروی هوایی ایالات‌متحده، دفتر معاون وزیر (خرید)، در مورد سیستم خوش‌بین است و می‌گوید: «البته این یک تلاش اولیه است؛ بااین‌حال، در طول زمان من انتظار دارم این نوع ابزار بتوانند به مردم در نیروی هوایی، دولت و صنعت کمک کنند تا مقررات پیچیده را بهتر اداره کنند.»

این نرم‌افزار جدید به نفع مدیر برنامه‌ها و کارمندان قرارداد خواهد بود؛ به‌خصوص در رابطه با فرایندهای خودکار که نیازهای جنگی، مهندسی سیستم و مدیریت ریسک را پشتیبانی می‌کنند. بعلاوه این فناوری به مأموران قرارداد، توانایی پاسخ سریع به سؤالات مشکل و درنتیجه اختصاص زمان بیشتر برای تمرکز روی عقد توافقات می‌دهد.

بر اساس الگوریتم‌های اساسی سیستم، سیستم محاسبات شناختی نیروی هوایی، به طیف وسیعی از منابع داده برای به حداقل‌رساندن خطا دسترسی خواهد داشت.

گرگان‌پور افزود: «هزاران صفحه از سیاست‌ها، قوانین و مقررات وجود دارند که بر نیروی هوایی تأثیر می‌گذارند. ما نیاز به ایجاد یک برنامه پایه و آموزش سیستم برای درک زمینه کاری هستیم؛ به‌طوری‌که بتواند به سؤالات پاسخ دقیق بدهد و تبدیل به یک منبع در دسترس کارمندان شود.»

تحقیق و پژوهش برای سیستم به سه مرحله تقسیم می‌شود. این مراحل عبارتند از:

• توسعه یک طرح که با بهره‌گیری از پردازش شناختی، در مورد قراردادهای دفاع، به کاربران پاسخ‌هایی با زبان معمول ارائه می‌دهد؛
• ارزیابی سیستم
• توسعه یک برنامه آماده برای اجرا به همراه امکانات موردنیاز برای پشتیبانی
گرگان‌پور افزود: «هدف ما این است که این فناوری را در دسترس عموم و صنعت قرار دهیم؛ به‌طوری‌که هر فرد بتواند فرصتی برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای موانع چالش‌برانگیز مالکیت ما داشته‌باشد.»

منبع : http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/611945/cognitive-computers-primed-to-change-the-air-force-acquisition-landscape.aspx