به نظر می‌رسد معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، سال دوم فعالیت خود را درخشان‌تر از سال اول پشت سر گذاشته است و تمامی توان و تمرکز خود را به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان معطوف داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بررسی روند تحولات و عملکرد مسئولین در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به رغم وجود سیاستها و قوانین کارگشا در کشور، حرکت در جهت اهداف کلان نظام با اختلالاتی روبرو است. یکی از دلایل این موضوع، نبود یک شاخص دقیق برای تعیین میزان هم‌سویی عملکرد متولیان امر با سیاستها و اهداف کلان کشور است. پپگیری و رصد دقیق  و مستمر عملکرد مدیران ارشد اجرایی، قدم اولی است که باید در این جهت برداشته شود.

 در ادامه گزارش عملکرد سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دولت یازدهم را می خوانید:

مقدمه

سورنا ستاری دومین سال حضور خویش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در حالی پشت‌سر گذاشت که دیدارهای متعددش با مسئولین سایر کشورها حاکی از توجه ویژه او به دیپلماسی علم و فناوری بود. این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، تمایل فراوانی به گفتمان‌سازی در حوزه علم و فناوری دارد. «بچه پولداری ملّی»، «لزوم استفاده از سرمایه‌های روزمینی»، «دانشگاه نفتی» و «پژوهش نفتی» برخی از کلیدواژه‌های ستاری بودند که وی در صحبت‌های خویش به آنها اشاره کرد. البته این گفتمان‌سازی‌ها با سفرهای استانی پر شمار و بازدیدهای متعدد ستاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز همراه بود.

فرزند شهید منصور ستاری در دوران معاونت خود، بارها بر طبل انتقاد از اقتصاد نفتی کوبید و در مقابل، پرچم اقتصاد دانش‌بنیان را در سخنرانی‌های فراوانش بالا برد؛ البته این آرمان‌ها فقط در ایستگاه شعار متوقف نماندند و ستاری با برخی اقدامات عملی خود نشان داد که قصد دارد بدان چه که می‌گوید عمل کند. تسریع روند شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای افزایش تسهیلات مالی و قانونی به این شرکت‌ها، از جمله عواملی بودند که نشان از عزم و اراده ستاری برای اصلاح امور داشتند. در این بین، نمی‎توان از تفاهم‌نامه‌های رنگارنگ این معاونت با سایر دستگاه‌های دولتی صرف‌نظر نمود. تفاهم‌نامه‌هایی که سرنوشت نامعلومی پیدا کردند و خبری از پیگیری آنها منتشر نشد.

عملکرد این عضو کم حاشیه دولت یازدهم، با همه ضعف و قوت‌هایش موجب شد تا ادبیات علم و فناوری کشور در مسیر شعارهای مطلوب قرار گیرد. مسیری که هرچند با ناهمواری‌های فراوان اما با پایانی دلنشین همراه خواهد بود.

اقدامات

۱. شرکت‌های دانش‌بنیان

شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان

تعداد شرکتهای دانش بنیان

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید صلاحیت شده

اجرای معافیت‌های مالیاتی و گمرکی شرکت‌های دانش‌بنیان

اعطای تسهیلات سربازی به کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان

عبور حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از مرز ۱۵۰ میلیارد تومان

راه‌اندازی کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان

تعداد درخواستهای دانش بنیان

تعداد درخواست‌های ارسال‌شده به کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان

صدور ضمانت‌نامه بانکی از طرف بانک‌ها و صندوق‌ها

۲. گفتمان سازی علم و فناوری

راه‌اندازی ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

سفرهای استانی و حضور در مجامع نخبگانی استان

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی

برگزاری دوره‌های گفتمان سازی برای دانشجویان

۳. دیپلماسی علم و فناوری

رونق بخشیدن به دیپلماسی علم و فناوری

تدوین سند دیپلماسی علم و فناوری

۴. تجاری‌سازی فناوری

اعطای ۱۰ میلیارد تومان جایزه تجاری‌سازی فناوری

۵. سایر

برگزاری جشنواره‌ها، جایزه‌ها و نمایشگاه‌ها

کارهای مهم مغفول

نیمه کار ماندن بورس ایده

جمع‌بندی

سورنا ستاری در حالی سال دوم خود را به عنوان معاون علمی و فناوری رییس جمهور سپری کرد که به‌عنوان منتقد جدی اداره دانشگاه‌های کشور با بودجه نفتی شناخته می‌شود و «اقتصاد نفتی» و «بچه پولداری ملی» کلیدواژه این روزهای وی می‌باشد. سالی که گذشت ستاری به علم و فناوری نگاه جدیدی داشت و دیپلماسی علم و فناوری را به‌صورت جدی دنبال کرد تا جایی که می‌توان از این بخش به‌عنوان نقطه قوت معاونت وی نام برد. شناسایی بیش از ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و عملیاتی شدن معافیت‌های مالیاتی و گمرکی آن‌ها، همچنین برقراری تسهیلات سربازی برای فعالین شرکت‌های دانش‌بنیان و رسیدن میزان حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به ۱۵۰ میلیارد تومان مهم‌ترین اقدامات وی در حوزه دانش‌بنیان را شکل داد.

آغاز فرایند گفتمان سازی و ترویج فعالیت‌های دانش‌بنیان در قالب فیلم و عکس و همکاری با صداوسیما، برگزاری دوره «ایران ۱۴۳۵» برای دانشگاهیان و همچنین سفرهای استانی مداوم به‌منظور پیگیری مصوبات و ترویج فرهنگ دانش‌بنیان از اقدامات شایان توجه این معاونت می‌باشد. در این سال‌ها «نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» به‌عنوان مهم‌ترین رویداد حمایتی دولت از ساخت محصولات فناورانه در داخل سرآمد شد.

راه‌اندازی کریدور تجاری‌سازی خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان و حمایت ۵٫۵ میلیارد ریالی در راستای تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان طی سه ماهه نخست۹۴ از گام‌های مثبت این عرصه بود. عملکرد ضعیف بورس ایده و عدم ارائه گزارش از به سرانجام رسیدن تفاهمات و قراردادها و روشن کردن ابعاد آنها از ضعف‌های گروه تحت مدیریت ستاری در معاونت علمی می‌باشد. عملکرد موفقیت‌آمیز شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در نخستین سال فعالیت نیز مهم‌ترین رویداد زیرساختی در سال گذشته بود.

در مجموع به نظر می‌رسد معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، سال دوم فعالیت خود را درخشان‌تر از سال اول پشت سر گذاشته است و تمامی توان و تمرکز خود را به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان معطوف داشته است.