معرفی محصول و ایده به مشتریان و سرمایه‌گذاران  نقطه عطف بسیار مهمی است که می‌توان اهمیت آن را از تدارکات گسترده شرکت‌های بزرگ برای نمایش‌های دوره‌ای ارائه محصولات تازه به مشتریان و یا جلسات منظم ارائه ایده به سرمایه‌گذران درک کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
آیا می دانید؟ چه نکاتی را باید برای ارائه خوب یک ایده در نظر داشت ؟ این مقاله به شما برای این موضوع کمک می کند.

1-   تمرین برای روان سازی ارائه مطلب

شما برای ارائه ایده خودتان باید از کلمات و جملات سادة دستوری و منطقی استفاده کنید. به کار گرفتن کلمات عجیب و  نا آشنا کمکی به فهم و  درک سرمایه گذاران نمیکند . روانی و سادگی در اظهار و بیان مطالب درسی از یک طرف نشانه تسلّط شما بر ایده و جوانب آن  و از طرف دیگر نشان از وجود اعتماد اجتماعی در موقعیت  جلسه ارائه است؛ ضمن اینکه روانی بیان به مقدار زیادی به برنامه ریزی آگاهانه بخش های مختلف ارائه ایده و بررسی نحوه بیان آن مربوط می شود. ناتمام رها کردن جملات و یا بازسازی مجدد جملاتی که بیان شده، از جمله عواملی هستند که به برداشت های سرمایه گذار از شما به عنوان تیم اجرایی ایده   آسیب می رسانند و درک مطالب را برای سرمایه گذاران دشوار می کنند. جملات آغاز و پایان کلام را به طور کامل برنامه ریزی  کنید.

2-  سرعت گفتار

انتخاب سرعتی مناسب برای بیان مطالب با نگرش به نقشی که در  انتقال نکات مهم و اساسی دارد، قابل تأمّل و دقّت است؛ چرا که بیان سریع و یا بیش از حدّ آهسته، مخاطبان  را در فهم مطالب دچار مشکل ساخته و باعث بی توجهی آنها به ارائه می شود، و در نتیجه موجب اخلال به امر انتقال مطالب خواهد شد.

3-  توالی، ارتباط و استمرار مطالب

بر قراری ارتباط بین نکاتی که در یک ارائه ایده وجود دارد از جنبه های مهم و مؤثّر بر کیفیت ارائه  به حساب می آید. بسیاری از مخاطبانی  که مطالب کمتری را درک میکنند  اظهار می کنند که ارتباط چندانی بین موضوع  و مطالب ارائة شده در جلسه ارائه  وجود ندارد. بنابر این  از قبل سخنان خود را به خوبی برنامه ریزی و تنظیم و در هنگام اجرا با توجه به وضعیت جلسه  برخی از مطالب  را پس و پیش کنید تا  مطالب به گونه ای لذت بخش تر و موثرتر انتقال یابند.

4-  صراحت و پرهیز از ابهام گویی

عامل دیگری که به توانایی  نوارزش آفرین در ارائه توضیح روشن ایده  کمک می کند وجود صراحت در لغات، کلمات و عبارات ارائه شده در جلسه ارائه  است که این چنین عبارات و کلمات صریح و روشنی به روند انتقال سریع مطالب کمک کرده و بر روشنی و وضوح بیان می افزاید.

5-  پرهیز از استفاده مکرّر از اصطلاحات تخصصی غیر ضروری

چنانکه بیان شد گاه به اقتضای نوع بحث و ایده  ضروری است که از اصطلاحات جدید و نامأنوس با ذهن سرمایه گذار استفاده شود که در چنین مواردی باید تلاش شود تا به این دسته اصطلاحات توجه بیشتری شده تا بهتر و دقیق تر فهمیده شوند.لازم است نوارزش آفرین  پیش از ارائه ایده اصطلاحات کلیدی و ضروری را به خوبی شناسایی کند و تعاریفی متناسب با مخاطب و حوزه فعالیتش ارائه کند تا این اصطلاحات سخت بتواند به خوبی درک شود.

6- استفاده مطلوب از وسائل کمکی برای ارائه

بی تردید لوازم کمکی مانند ویدوئو پروژکتور ، تخته و … وسایل بسیار مؤثّری در ارایه مطلوب مطالب  محسوب می شوند که از آنها می توان در تفهیم بهتر  محتوای ایده  حداکثر استفاده را به عمل آورد. در حقیقت این وسایل در دستان  نوارزش آفرین  با مهارت ارائه بالا ، تبدیل به ابزاری با ارزش می شوند تا او بتواند مطالب و مستندات خود را  بهتر و آسان تر  و با بهره گیری از جذابیت های بصری بیشتر به مخاطبین انتقال دهد؛ زیرا با استفاده از چنین وسایلی، نکات مشکل و پیچیده  و امار های حیاتی  روشن می شود و در نتیجه سرمایه گذاران مطالب ارائه شده را بهتر درک خواهند کرد.

7- به کارگیری زبان غیر کلامی

بارها عبارت زبان بدن را شنیده اید  بخش عمده ای از مفاهیم توسط حرکات بدن انتقال می یابد و بخش عمده ای از درک و برداشت های سرمایه گذاران از نوارزش آفرین به دریافت های غیر کلامی انها از ارائه کننده بستگی دارد .زبان بدن و آهنگ صدا از اهمیت بسیاری در سخنرانی برخوردارند.لازم است تا قبل از جلسه ارائه به خوبی از مهارت های زبان بدن برای اقناع مخاطب  آگاه شوید و خوب آنها را فرا گیرید.