دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گزارشی از اهداف، وظایف، راهبردها و فعالیت های این ستاد ارائه و به تشرح و تبیین اقدامات انجام شده توسط معاونت علمی در راستای گفتمان‌سازی علم و فناوری، ترویج و تثبیت فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، جلسه 67 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز گذشته، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا با حضور اعضا برگزار و گزارش ستاد توسعه فرهنگ علم،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری توسط دبیر این ستاد ارائه شد.

در این نشست، محمدرضا مخبردزفولی رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن تاکید بر فعالیت های این ستاد گفت: اجلاس ملی «گفتمان سازی و شیوه‌های ترویج و تبیین نقشه جامع علمی کشور» در پائیز امسال با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های طراز اول کشور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید گفت: به خانواده دانشمندان ایران که مجموعه ای از دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید و محققین کشور را شامل می شود توصیه می کنم ضمن باور داشتن رسالت علم و فناوری و قبول کردن آن، برای خودشان در جهت پیشرفت این رسالت نقش و سهمی را تعریف کنند.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهند تا این کاروان موفق علمی کشور که در حال حرکت است بعد از تقویت شدن و عمق پیدا کردن، به نوآوری های جدید دست پیدا کند و خلاقیت و تفکر را در خودشان بارور کنند.

مخبردزفولی در ادامه با بیان اینکه اگر بتوانیم باور خودمان را نسبت به اینکه می توانیم کارهای بزرگی را در عرصه علم و فناوری انجام دهیم را تقویت کنیم، گفت: برای رسیدن به این مرحله ابتدا باید اعتماد به نفس را در دانش آموزان نهادینه و تقویت کنیم تا به یک دانشجوی برجسته و بعد از آن به یک محقق نمونه تبدیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: ان شاءالله کاروان علم و فناوری ما با تقویت روحیه خود باوری کارهای بزرگی را نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای مجموعه بشریت و جهان اسلام انجام خواهد داد.

 

محور برنامه های ارائه شده ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گزارش «گفتمان‌سازی علم و فن‌آوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان» را ارائه کرد.
در این گزارش برنامه‌های معاونت علمی و فناوری و ستاد در سه محور «فعال سازی نهادهای مختلف و تاثیرگذار در گفتمان‌سازی علم و فن‌آوری و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان»، «شناسایی و به‌کارگیری ابزارهای مختلف درگفتمان‌سازی علم و فن‌آوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان» و «شناسایی گروه‌های مخاطب در گفتمان‌سازی علم و فن‌آوری و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان» تهیه و تدوین شده است.
تبدیل گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به گفتمان غالب کشور به عنوان چشم‌انداز و کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری و اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه بعنوان زیرساخت اساسی والزام برای موفقیت کشور درعرصه اقتصاد دانش بنیان و دست یابی به اهداف نظام در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی از اهداف ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی عنوان شد.
بر همین اساس، برنامه‌های اجرایی ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، حول سه محور اصلی: شناسایی همه گروه های مخاطب در گفتمان سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان شناسایی وبکارگیری ابزارهای مختلف درگفتمان‌سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و در نهایت فعال‌سازی نهادهای مختلف و تأثیرگذار در گفتمان‌سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان تعریف شده است.
کمک به تولید فیلم و سریال و برنامه های مرتبط با فرهنگسازی در شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون، تولید انیمیشن و موشن‌گرافی، معرفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه دانش بنیان در جهت تغییر ذهنیت منفی مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای ساخت داخل، تولید محتوا در سایت ها و شبکه های اجتماعی فراگیر، برگزاری تورهای علم و فناوری،‌ بهره‌گیری از پژوهش‌سراهای دانش آموزی، المپیادهای دانش‌آموزی، کمک به ایجاد نشریات دانش‌آموزی و دانشجویی در راستای ماموریت های ستاد،‌ حمایت از سمینارها و کارگاه‌های آموزشی ویژه دبیران و اساتید و دانشجویان از برنامه‌های اجرایی ستاد برای معرفی سند نقشه جامع علمی کشور و گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در بین عموم مردم عنوان شده است.
ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری برای گفتمان‌سازی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و معرفی نقشه جامع علمی کشور در مراکز علمی مانند دانشگاه، پژوهشگاه، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برنامه هایی در نظر گرفته است که از جمله این اقدامات می توان به توصیف نمونه های موفق استارتاپ های دانشگاهی و حمایت از آن‌ها، مستندسازی و معرفی شرکت های دانش بنیان موفق که فعالیت خود را در پارک ها، مراکز رشد دانشگاهی آغاز کرده اند،‌ حمایت از کنفرانس ها، همایش ها و گردهمایی های گوناگون در جهت آموزش، همفکری و به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات، معرفی نقشه جامع علمی کشور،‌ کمک به گفتمان سازی و ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه ها توسط ایجاد دفتر مشترک،‌ برگزاری دوره های آموزشی ویژه صنایع دانش بنیان،‌ کمک به ایجاد نشریات تخصصی پارک ها و مراکز رشد و کمک به برگزاری نمایشگاه و نشان دادن دستاوردهای پارکها، مراکز رشد اشاره کرد.
برندسازی از محصولات موفق در جهت گسترش هویت دینی و ملی کشور، معرفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه دانش بنیان در جهت تغییر ذهنیت منفی مصرف کنندگان ایرانی نسبت به کالاهای ساخت داخل،‌ ایجاد مراکز تخصصی تحقیق و توسعه باهدف کمک به فعالیتهای تحقیق وتوسعه دربخش خصوصی دانش بنیان از دیگر فعالیت های این ستاد است.
اقداماتی مانند حمایت از راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برگزاری تورهای علمی و فن‌آوری ویژه مسئولین کشور، اساتید و دانشجویان، برگزاری برنامه‌های فرهنگ‌سازی و گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان در سفرهای استانی دولت، ایجاد بخش دانش‌آموزی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، راه‌اندازی و تولید محتوا برای 16 وب سایت ستادهای فناوری و کمک و مشارکت در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ویژه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان مورد اشاره قرار گرفته است.

تدوین احکام پیشنهادی حوزه علم و فناوری برنامه ششم کشور
براساس این گزارش، در بخش دیگری از این نشست، با توجه به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رای مثبت اعضا مقرر شد نماینده این ستاد در "کارگروه تدوین سند دیپلماسی علوم و فناوری" عضویت پیدا کند.
در ادامه جلسه گزارش معاونت برنامه ریزی و سیاستگذاری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پیرامون فرآیند تدوین احکام پیشنهادی حوزه علم و فن‌آوری برنامه ششم کشور با توجه به الزامات اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور، ارائه شد.
باقری مقدم در این گزارش گفت: این احکام پیشنهادی در 7 زیرنظام «آموزش و پرورش»، «آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی»، «آموزش عالی و دانشگاه اسلامی»، «پژوهش و فن‌آوری»، «نظام ملی نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان»، «تعاملات بین‌المللی علم و فن‌آوری» و «علوم انسانی» تدوین شده است.
وی افزود: این احکام با ویژگی هایی مانند برگرفته شدن از سیاست‌های کلی برنامه ششم و نقشه جامع علمی کشور، ارتباط حکم پیشنهادی با شاخص‌ها، راهبردها و یا اقدامات ملی نقشه جامع، توجه به برنامه‌ها و اسناد بالا دستی چون برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلام و سند راهبردی کشور در امور نخبگان نگاشته شده اند.
پس از ارائه این گزارش و با پیشنهاد نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مقرر شد نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسات مربوط به تدوین سیاست های علم و فناروی برنامه ششم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی عضویت داشته باشد.
بر پایه همین گزارش، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم خواستار در نظر گرفته شدن یک سرفصل مستقل با عنوان" علم و فناوری" در برنامه ششم توسعه کشور شد.
در ادامه این جلسه همچنین با توجه به تصویب مجموعه مأموریت های جهاد دانشگاهی به منظور اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهاد مسئول انتخاب طرح های کلان توسعه به منظور اجرای این طرح ها توسط جهاد دانشگاهی انتخاب شد.