محققان نانوزیست‌فناوری، روش جدیدی برای تولید دارو ابداع کرده‌اند که با ممانعت با عملکرد عامل بیماری‌زا، مقاومت دارویی آن را حداقل کرده و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نتایج مطالعه‌ای جدید توسط محققان دانشگاه کنتاکی (Kentucky)، منجر به کشف روش جدیدی برای تولید داروهای بسیار قوی شده‌است. این روش می‌تواند بر کاستی‌های فعلی در درمان سرطان و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی، ناشی از اثر کم دارو و مقاومت دارویی غلبه کند.

در این مقاله که در نشریه Nanomedicine منتشر شده‌است، شیوه جدیدی برای هدف‌گیری ساختارهای زیرواحد معرفی شده‌است. مهار این ساختارها، مانع عملکرد ویروس‌ها، باکتری‌ها یا سرطان شده و درنتیجه مقاومتشان را در برابر دارو کاهش داده یا از بین می‌برد.

پژوان گوا ، سرپرست این پژوهش، یکی از برجسته‌ترین متخصصان نانوزیست‌فناوری و مدیر مرکز نانوزیست‌فناوری بریتانیا می‌گوید: «تأثیرگذاری، نکته کلیدی در تولید دارو است. مهار زیرواحدهای هدف، کاری شبیه به یک مدار سری لامپ است. اگر یک لامپ بشکند، کل سیستم روشنایی خاموش می‌شود.»

این روش، با هدف‌گیری RNA یا زیرواحدهای پروتئینی که موقعیت‌های متعددی برای غیرفعال شدن دارند، اما به‌طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند، امکان کشتن یا غیرفعال کردن RNA یا پروتئین را فراهم می‌کند؛ بدون اینکه نیاز به مهار مسیرهای چندگانه‌ای باشد که ممکن است توسط موجودات بیماری‌زا برای فعالیت و زنده‌ماندن مورداستفاده قرار گیرند. درنتیجه دیگر نیازی به استفاده از داروهای متعدد نیست.

با استفاده از این روش، یک زیرواحد، RNA یا زیرواحد پروتئینی را که برای موجود زنده بیماری‌زا حیاتی است هدف قرار می‌دهد. این موجودات زنده غیرفعال شده یا می‌میرند و درنتیجه، دیگر قادر به ایجاد بیماری نیستند.

تیم تریسی ، رئیس سابق دانشکده داروسازی بریتانیا می‌گوید: «یکی از مشکلات آزاردهنده در تولید دارو، مقاومت دارویی است. دکتر گوا، روش جدیدی را شناسایی کرده‌است که به‌طور مؤثری فرایندهای زیستی حیاتی برای موجودات زنده بیماری‌زا را، مهار می‌کند؛ به‌طوری‌که مقاومت دارویی به حداقل برسد یا کاملاً حذف شود.»
کار گوا بیشتر روی استفاده از نانوذرات ریبونوکلئیک‌اسید (RNA) و یک نانوموتور ویروسی برای مبارزه با سرطان، عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های ژنتیکی متمرکز است.

او برای کار پیشگامانه‌اش درزمینه ساخت نانوذرات RNA به‌عنوان حامل دارو به‌خوبی شناخته‌شده است. گروه تحقیقاتی گوا شامل دن شو ، فرزین حقی ، ماریو ویوگر ، فنگمی پی ، هوی ژانگ ، یی شو ، چی وانگ ، پنگ ژانگ ، آشوانی شارما ، تاک لی و بیش از 10 دانشجوی فارغ‌التحصیل است.

منبع : http://www.cemag.us/news/2015/07/new-nano-method-more-efficient-drugs