ناسا اپلیکیشنی طراحی کرده که ضمن تعیین بهترین مسیر پروازی برای هواپیماها کمک زیادی به کاهش آلاینده های کربنی می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، روزانه ده ها هزار پرواز در آسمان کشورهای مختلف جهان صورت می گیرد و در این میان حجم عظیمی از گازهای مخرب زیست محیطی تولید و منتشر می شود.

اکنون دانشمندان ناسا با هدف بهینه سازی پروازی هواپیماها در سراسر جهان، اپلیکیشنی ارایه کرده اند که با لحاظ کردن فاکتورهایی نظیر اوضاع جوی و گذرگاههای پروازی، بهترین و کوتاه ترین مسیر ممکن را برای پرواز یک هواپیما در ترافیک فشرده هوایی ترسیم می کند.

در حالی که این فناوری به تازگی ابداع شده است اما دو خط هوایی Virgin America و Alaska Airlines آمادگی خود را برای نصب این فناوری جدید در سیستم های پروازی شان اعلام کرده اند. قرار است این فرآیند طی سه سال آینده صورت گیرد.

این اپلیکیشن جدید TAP نام داشته و قابلیت بارگذاری در یک رایانه همراه یا تبلت را دارد. در ادامه می توان آن را به عنوان بخشی از سیستم آنبورد هواپیما به کار گرفت.

درصورتیکه امکان استفاده از اینترنت در هواپیمای مورد استفاده فراهم شده باشد، می توان این اپلیکیشن را با شبکه جهانی اینترنت هماهنگ کرد.

این اپلیکیشن فاکتورهایی نظیر موقعیت هواپیما، ارتفاع، مسیر حرکتی، ترافیک هوایی اطراف و اوضاع لحظه ای آب و هوا را در نظر گرفته و بر اساس یکسری اندازه گیری ها بهترین مسیر را به خلبان ارایه می کند.