پژوهشگرانی از کشور استرالیا بر روی طرح توسعه رایانه کوانتومی فعالیت می‌کنند. با توجه به طیف بسیار گسترده کاربردهای محاسبات کوانتومی، این پروژه می‌تواند انقلابی در رشته کامپیوتر ایجاد کند. از این رو کشورهای مختلفی بر روی طرح‌های مشابه کار می‌کنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
در 15 سال گذشته، حدود 100 میلیون دلار بر روی طرح توسعه رایانه کوانتومی که توسط دانشگاه اِن‌اِس‌دَبلیو (NSW) انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری شده‌ است. انتظار می رود دولت مرکزی استرالیا نیز تجاری‌سازی فناوری پیشرو در سطح جهان را حمایت کند. امید است این فناوری انقلابی در سرعت رایانه‌ها و صنعت نیمه‌رساناها ایجاد کند. میشل سیمونس ، استاد فیزیک کوانتوم در دانشگاه اِن‌اِس‌دَبلیو معتقد است:« فکر می‌کنیم فناوری که ایجاد کرده‌ایم، انقلابی در رشته کامپیوتر ایجاد کند. بسیاری از کشورهای دیگر این فناوری را دنبال می‌کنند و یک مسابقه بزرگ است. ما نتایج خارق‌العاده‌ای بدست آورده‌ایم و رهبری بین‌المللی در ساخت رایانه کوانتومی را بر عهده داریم.» 
filereader.php?p1=main_038b857f401d483ef
رایانه‌ها در حال حاضر اطلاعات را به صورت خطی پردازش می‌کنند که پردازش‌ها پشت سر هم انجام می‌گیرند، در حالی که در رایانه‌های کوانتومی اطلاعات به صورت هم‌زمان و موازی پردازش می‌شوند که باعث افزایش سرعت و قدرت رایانه می‌شود.
بنابر گفته خانم سیمونس، تیم وی در حال ساخت نمونه اولیه رایانه کوانتومی است و قصد دارد این پروژه را تا سال 2020 به اتمام برساند، هر چند ممکن است رقبای انگلیسی و هلندی که بر روی پروژه مشابهی کار می‌کنند، زودتر موفق به این کار شوند. تلاش‌های تیم خانم سیمونس توجه زیادی از طرف دولت مرکزی و هم‌چنین شرکت‌های چند ملیتی نظیر صنایع هوافضا و نیمه‌رساناها جذب کرده‌است، ولی در حال حاضر تنها 100 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده‌است. خانم سیمونس در این رابطه می‌گوید:« سایر دولت‌ها نیز به صورت بین‌المللی بر روی این مسئله کار می‌کنند. آنها فهمیده‌اند که اگر می‌خواهند منافع این کار را برای کشور خودشان کسب کنند، باید سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهند و این کار صنایع را به این کشورها جذب می‌کند.»
محاسبات کوانتومی، گستره وسیعی از کاربردها را شامل می‌شوند. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند: 
• تحلیل اطلاعات حاصل از تلسکوپ‌های ناسا برای کشف سیاره‌های جدید 
• شناسایی شکل‌های دیگر زندگی 
• کمک به شرکت‌ها برای فراهم‌آوری تبلیغات مخصوص هر فرد از طریق پردازش اطلاعات بیشتر
هم‌چنین این فناوری استفاده از خودروهای بدون راننده را ممکن می‌سازد. با پردازش اطلاعات دوربین‌های خودرو توسط ابررایانه‌ها، این خودروها می‌توانند با دقت و صحت بیشتری حرکت کنند.  

منبع : http://www.afr.com/business/manufacturing/quantum-leapwill-quantum-computing-be-australias-next-important-industry-20150908-gji5ld