محققان با طراحی نانوذرات خاصی، موفق شده‌اند سلول‌های بنیادی سرطان را به‌طور خاص مورد هدف قرار داده و بر سیستم دفاعی آن‌ها در برابر داروهای ضد سرطان معمولی چیره‌شوند. این نانوذرات، داروهای ضدسرطان را در خود حمل کرده و سپس در محیط تومور، دارو را آزاد کرده و تومور را نابود می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان، پس از طی دوره درمان، برای مدت کوتاهی معالجه می‌شوند. اما پس از گذشت چند سال، سرطان دوباره برمی‌گردد. بازگشت سرطان و انتشار دوباره تومورها، محتملاً به‌دلیل حضور سلول‌های بنیادی سرطان است که از بین‌بردن آن‌ها توسط داروهای معمول موجود برای سرطان، بسیار دشوار است. اما امروزه محققان موفق به طراحی نانوذراتی شده‌اند که قادرند این سلول‌های مقاوم را منحصراً مورد هدف قرار داده و دارو را به آن‌ها انتقال دهند. به گزارش مجله ACS Nano، استفاده از این نانوذرات بر روی موش‌ها، نتایج بسیار بهتری در مقایسه با استفاده از داروهای سنتی به‌تنهایی داشته‌است.
داروهای ضد سرطان عموماً می‌توانند تومورها را کوچک کنند، اما از توانایی کشتن سلول‌های بنیادی سرطان برخوردار نمی‌باشند. این سلول‌های بنیادی، بخش کوچکی از تومور را تشکیل می‌دهند. ولی با این وجود، مقاومت آن‌ها در برابر دارو، منجر به باقی‌ماندن آن‌ها در بدن می‌شود. در نتیجه این سلول‌ها می‌توانند پس از مدتی، تومور را دوباره رشد داده و یا سلول‌های سرطانی را در سراسر بدن پخش‌ کنند. زیائومینگ هی و همکارانش، این نانوذرات را با هدف غلبه بر سیستم دفاعی این سلول‌ها طراحی کرده‌اند.
این پژوهشگران، داروی ضدسرطان موسوم به دوکسورابیسین(doxorubicin) را در داخل این نانوذرات جاسازی‌ کرده و نانوذرات را نیز با لایه‌ای از کیتوسان پوشاندند. (کیتوسان نوعی پلی‌ساکارید طبیعی می‌باشد که قادر است سلول‌های بنیادی سرطان را به‌طور خاص مورد هدف قرار دهد). محیط اسیدی تومور، منجر به تخریب‌شدن این نانوذرات و آزادشدن دارو می‌شود. محققان این روش را در آزمایشگاه بر روی توده‌های کوچک و بافت‌مانندی از سلول‌های بنیادی عادی و سرطانی و نیز بر روی تومورهای سینه انسان که در موش‌ها رشد داده ‌شده‌بود، آزمایش کردند. نتایج نشان می‌دهد که این روش درمانی به‌طور موفقیت‌آمیز قادر است سلول‌های بنیادی سرطان را کشته و تومورها را نابودکند. همچنین، هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز در موش‌ها مشاهده نشده‌است.

منبع : www.azonano.com/news.aspx?newsID=33003