دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری، گفت: گسترش همکاری های حوزه هوایی با کشورهای صاحب فناوری یکی از مهم ترین اولویت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست هم‏اندیشی و گپ و گفت صمیمانه با اصحاب علم و رسانه، گفت: ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی توسعه همکاری های بین المللی در حوزه هوایی و هوانوردی را به صورت جدی پیگیری می کند که سفر اخیر به روسیه و شرکت در نمایشگاه ماکس 2015 نیز با همین هدف بود.

در این نشست که به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان که هر هفته در روزهای چهارشنبه برگزار می شود وی  با اشاره به بخشی از دستاوردهای سفر به روسیه، بیان کرد: یکی از دستاوردهای کسب شده در این نمایشگاه، تشکیل کارگروه همکاری های مشترک علمی و فناوری ایران و روسیه بود که ماموریت این کارگروه تعیین پروژه های مشترک فناوری و ساخت بین صنایع پیشرفته دو کشور است، دومین دستاورد آن نیز شرکت در نمایشگاه ماکس بود.

به گفته منطقی، نمایشگاه روسیه از سال 1992 به صورت دو سالانه برگزار می شود و علاوه بر شرکت سازندگان محصولات هوایی و فضایی این نمایشگاه بزرگترین سمپوزیوم بین طراح های روسیه و دیگر کشورها برای تبادل تجربیات است، در این نمایشگاه 21 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که بیشترین حجم آن بر روی هواپیمای مسافری سوپر جت بود.

وی خاطرنشان کرد: از ایران، 40 شرکت بخش خصوصی و دولتی در نمایشگاه 2015 حضور داشتند، در غرفه معاونت علمی و فناوری که به صورت مشترک بین ستاد هوایی و آژانس فضایی برگزار شد، 8 شرکت دانش بنیان بخش خصوصی و 5 مرکز طراحی و ساخت دولتی حضور داشتند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره به حضور فعال ایران در این نمایشگاه، گفت: ماکت های ماهواره بر سفیر، سیمرغ و فجر، ماکت کاوشگر، ماکت های هواپیمای 4 نفره فجر و هواپیمای ترابری فراز، سیکرهای حرارتی و اپتیکی، شتاب سنج، ارتفاع سنج و دریافت کننده GPS-Glonass در غرفه معاونت به نمایش گذاشته شده بود.

منطقی، با اشاره به فراهم شدن زمینه همکاری با شرکت های غربی در نمایشگاه ماکس 2015، گفت: همکاری با شرکت های مختلف اروپایی برای ساخت هواپیما یا تجهیزات مورد نیاز هوانوردی مهم ترین زمینه های همکاری با کشورهای غربی مثل انگلستان، سوئد، سوییس و غیره است.

وی بیان کرد: بر اساس پایش و رصد حاضرین در نمایشگاه، در بخش‌های هواپیمای مسافربری و هوانوردی عمومی، بالگردها و پهپادهای تجاری، موتور، MROs، اویونیک و تجهیزات فرودگاهی، نرم افزارهای هوایی و تست و آزمونهای هوایی در زمینه پیوستن ایران به زنجیره تامین جهانی همکاری های مشترک، تشکیل کنسرسیوم‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و ارتقای دانش تکنولوژیک شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، تامین قطعات و تجهیزات، تعمیر و نگهداری و نوسازی و تشکیل شبکه همکاران بین المللی مذاکرات مختلفی انجام شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در خصوص مذاکرات صورت گرفته در بخش هواپیماهای تجاری، تصریح کرد: 173شرکت در حوزه هواپیمای تجاری رصد شده و علاوه بر شرکت های مذکور، به مذاکره با 30 شرکت‌ بازدیدکننده دیگر نیز پرداخته شد و شرکت‌های مذکور طیف وسیعی از از خدمات پیچیده از طراحی تا تولید سریال قطعات و یا سازه ها شامل حوزه پشتیبانی مدیریت و عملیات، ارائه خدمات مشاوره و مدیریت زنجیره تامین، ارائه خدمات در تعمیر و نگهداری و خدمات فنی تجهیزات حمل و نقل هوایی، تولید کامپوزیت، ساندویچ و سازه را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه طراحی و ساخت نیز امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس و چین در حوزه سازه، موتور و زیرسیستم‌ها فراهم شد که در میان شرکت‌های مذکور مذاکراتی با شرکت ایرباس صورت گرفت که ماحصل آن تعیین چند حوزه اصلی در بخش قطعات و اورهال بود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات، با توجه به نیاز به تامین سریع تجهیزات و قطعات محصولات در این بازار توافقات جهت همکاری شرکت‌های روسی، بلاروس، فرانسوی، آلمان و چک با شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تست‌ها و آزمون‌های هوایی نیز گستردگی‌ حوزه فعالیت‌های صنعت هوایی، موجب پیدایش طیف وسیعی از تست‌ها و آزمون‌های هوایی در سطح آزمون قطعات، سامانه‌ها و سیستم‌ها می‌شود، از این رو، در خصوص زمینه تست‌هایی نظیر تست‌های غیرمخرب توافقات در زمینه همکاری با شرکت‌های ایرانی اعلام شده است.

وی در خصوص حوزه بالگردهای تجاری گفت: تعداد 49 شرکت در حوزه بالگردهای تجاری رصد و مذاکره شد که زمینه همکاری با کشورهای فرانسه، چک، بلاروس و روسیه فراهم شد، شرکت‌های مذکور طیف وسیعی از خدمات شامل شبیه‌سازهای پروازی، تامین مواد و قطعات، تولید قطعات و سیستم، و تعمیر و نگهداری را شامل می‌شود.

منطقی افزود: در خصوص حوزه طراحی و ساخت بالگردهای تجاری امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای فرانسه، آلمان، و روسیه فراهم شد همچنین در خصوص حوزه تعمیر، نگهداری و نوسازی نیز به علت توانمندی‌ بالای ایران در این بخش، به عنوان یکی از بخش های اصلی همکاری مشترک ایران با شرکت‌های فرانسوی، روسی و چک فراهم شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره به حوزه پهپادهای تجاری گفت: تعداد 9شرکت در حوزه پهپادهای تجاری رصد و مذاکره شد که زمینه همکاری با کشورهای فرانسه، چک، بلاروس و روسیه فراهم شد شرکت‌های مذکور تولید کننده انواع پهپاد، ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری، تامین مواد و قطعات، تولید قطعات و سیستم بوده اند.

وی افزود: در خصوص حوزه طراحی و ساخت پهپادها، امکان همکاری مشترک و انتقال تکنولوژی از شرکت‌های کشورهای سوئد، افریقای جنوبی و روسیه فراهم شد.


تشکیل کمیسیون همکاری های علمی و فناوری ضروری است

در ادامه این جلسه، منطقی با اشاره به اینکه تشکیل کمیسیون های همکاری علمی و فناوری ضروری است، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های ستاد توسعه هوایی و هوانوردی معاونت علمی، تشکیل کمیسیون های مشترک همکاری با دیگر کشورها است که اولین آن با کشور روسیه تشکیل شده است که به دنبال تشکیل این کمیسیون با دیگر کشورها نیز هستیم.

وی تصریح کرد: نتیجه تشکیل این کمیسیون ها افزایش همکاری های مشترک و توسعه بازار تولیدات داخلی در سطح ملی و بین المللی است که تاکنون فضای ایجاد شده مناسب بوده و سعی می کنیم این همکاری ها را توسعه دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی افزود: برای خرید هواپیما از کشورهای دیگر، ضوابطی تعیین کرده ایم که بخشی از قطعات آن در داخل کشور و توسط متخصصان ایرانی ساخته شود نه اینکه به صورت کامل خریداری کنیم به گونه ای که خرید محصول همراه با تولید فناوری در کشور باشد.


حوزه همکاری های بین المللی با کشورهای صاحب فناوری توسعه می یابد

وی در خصوص توسعه همکاری های ایران با دیگر کشورها، گفت: ایران همکاری های خود را در حوزه هوایی با کشورهایی که تاکنون همکاری داشته مثل روسیه و چین ادامه می دهد و قصد دارد با کشورهای صاحب فناوری مانند آلمان، فرانسه، سوئد و سوییس نیز همکاری های خود را آغاز کند که در حال حاضر در ایران بیس های قوی و عمیقی دارند که به راحتی این بازار را از دست نخواهند داد.

منطقی خاطرنشان کرد: در ایران نیروهای متخصص خوبی در زمینه هوایی وجود دارد که توان بالا و تجربه پایینی دارند که اگر به آن افراد آموزش های کافی ارائه شود می توانند با نیروهای متخصص خارجی رقابت کنند دومین دارایی ایران در حوزه هوایی، زیرساخت هایی است که قدیمی شده اند و نیاز به بروزرسانی دارند که در صورت بروز رسانی درست می توانیم از آنها به خوبی بهره ببریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره به استفاده گسترده از پهپادها در کشور، گفت: در حال حاضر از پهپادهای تولیدی در کشور استفاده های گوناگونی می شود که یکی از آنها شناسایی کانون اتش سوزی ها در جنکل ها و نقاط صعب العبور است که برای این کار با سازمان محیط زیست تفاهمنامه ای منعقد کرده ایم، وزارت نیرو برای رصد خطوط فشار قوی و شرکت گاز نیز برای رصد نشت گاز از این پهپادها استفاده می کنند که تا سال 2020، 75 درصد پهپادها استفاده های غیرنظامی خواهند داشت.

وی با اشاره به استفاده کاربری هواپیماهای فرسوده کشور، گفت: یکی از برنامه های ستاد و ناوگان هوایی برای استفاده از هواپیماهای فرسوده، استفاده از این هواپیماها در ناوگان آتش نشانی است که می توانند 30 تا 40 لیتر آب را در ظرف مدت 20 ثانیه در محل وقوع آتش خالی کرده و با سرعت زیادی، آتش را خاموش کنند.

منطقی بیان کرد: استفاده دیگری که از این ناوگان فرسوده خواهد شد، بارور کردن ابرها در مناطق کم بارش، استفاده از آنها به عنوان آزمایشگاه های هوایی و تبدیل آنها به هواپیماهای باربری، است که در حال حاضر 23 فروند هواپیمای توپولوف قدیمی موجود در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد و تا 5 سال اینده نیز 200 هواپیمای دیگر نیز به ناوگان فرسوده کشور اضافه خواهد شد.


با توسعه روابط بین المللی وارد زنجیره جهانی قطعه سازی می شویم

وی اظهار کرد: در ایران قابلیت بالایی در زمینه قطعه سازی وجود دارد که می توانیم با توسعه روابط بین المللی وارد زنجیره جهانی قطعه سازی شویم از طرفی در حوزه ساخت زیرسامانه ها نیز شرکت های فعالی داریم که می توانیم از این شرکت ها و توانایی آنها در توسعه همکاری های بین المللی استفاده کنیم که متاسفانه این شرکت ها تاکنون نتوانسته اند توانمندی های خود را به دنیا نشان دهند.

منطقی با اشاره به دستاوردهای ستاد توسعه زیست فناوری، گفت: ایجاد زیرسامانه های موتور سبک هوایی و ساخت انواع بالگردهای 2 تا 8 نفره از دیگر برنامه هایی است که ستاد پیگیری می کند و نتایج آن را تا اواخر سال اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص اهداف فرهنگ سازی در حوزه هوایی، بیان کرد: افزایش سطح دانش افراد و افزایش سطح کاربردی آنها مهم ترین هدفی است که در فرهنگ سازی به دنبال آن هستیم که برای رسیدن به این اهداف برنامه های مختلفی داریم که یکی از آنها ایجاد آزمایشگاه های دانش آموزی است که تفاهنامه ای نیز در همین زمینه با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده ایم که تا انتهای امسال 2 تا 3 مرکز در تهران راه اندازی خواهد شد.
 

تجربه پرواز با فرهنگ سازی در حوزه هوایی

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های فرهنگ‏سازی این ستاد اظهار کرد: تجربه کردن پرواز موضوع دیگری است که برای فرهنگ سازی در حوزه هوایی از آن استفاده کرده ایم که برای این کار هم فرودگاه هایی ایجاد کرده ایم و هم مراکزی طراحی شده که افراد علاقه مند می توانند در این مراکز پرواز را تجربه کرده و در صورت علاقه مندی می توانند با وام 4 درصد، هواپیما خریداری کنند.

وی با اشاره به طرح های کلان ملی فناوری در حوزه هوایی، گفت: در حوزه هوایی سه طرح کلان وجود دارد که 2 تای آن توسط معاونت علمی و یکی از آنها توسط شورای عطف اجرایی می شود که ساخت هواپیمای 6 نفره بهمن ماه به اتمام می رسد و بالگرد 8 نفره هم اوایل سال آینده به مرحله پرواز آزمایشی می رسد.

به گفته منطقی، ساخت هواپیمای 150 نفره نیز تا بخش های قابل توجهی پیش رفته است اما کار بسیار سنگینی است و برای ساخت بخشی از  قطعات آن نیاز به 100 میلیارد دلار بودجه است که تا کنون بخشی از آن نهایی شده است اما ساخت کامل آن 400 تا 500 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد که توان تحقق آن را نداریم و قصد از ساخت قطعات و زیرسامانه های این هواپیما در کشور، دسترسی به فناوری ها و عمیق شدن در زیرساخت های علمی و فناوری است.

وی با اشاره به شبکه ای بودن نوع فعالیت در حوزه هوایی، گفت: حوزه هوایی و ساخت قطعات و زیرساخت های مورد نیاز معمولا در شرکت های زیر 10 نفر انجام می شود یعنی به شکل گروهی کارها انجام می گیرد اما این شرکت ها به دلیل نداشتن شرایط اقتصادی مناسب و استفاده از قطعات تولید آنها در حوزه تعمیر و نگهداری، نتوانسته اند چندان رشدی کنند به همین دلیل باید حمایت جدی از آنها صورت گیرد.


آزمون شرکت ها برای فعالیت در ساخت هواپیماهای تجاری

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی افزود: بیشتر شرکت های قطعه سازی فعال در کشور در حوزه نظامی فعال هستند و باید آنها را مورد آزمون قرار دهیم تا مشخص شود که می توانند در حوزه هواپیماهای تجاری هم فعالیت کنند یا خیر؟ که اگر توانایی توسعه فعالیت خود را در حوزه تجاری نیز داشته باشند و تولیدات خود را به استانداردهای قابل قبول برسانند می توانند در قالب یک شبکه ملی و یا حتی بین المللی فعالیت کنند.

وی با مقایسه تولید قطعات هوایی و خودرویی، گفت: در حوزه تولید قطعات هوایی فناوری وجود دارد و اقتصاد مناسب نیست اما در حوزه تولید قطعات خودرو شرایط اقتصادی مناسب تر است اما فناوری وجود ندارد که در تلاش هستیم این دو شبکه را به یکدیگر نزدیک کنیم تا از مزایای موجود استفاده کرده و نواقص خود را رفع کنند.

منطقی اظهار کرد: هایپرمارکت هوایی نیز با هدف ایجاد یک سامانه مشترک برای فعالان و سرمایه گذاران بخش هوایی شکل گرفته است و به صورت مجازی به شرکت های دانش بنیان هوایی کمک می کند که اگر قصد خرید تجهیزات دارند از این سامانه بهره ببرند که ظرف ماه های آینده دیگر این سامانه اینترنتی راه اندازی خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات هوایی امسال، گفت: نمایشگاه تجهیزات هوایی با حضور شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی و هوانوردی، برگزار خواهد شد و آذرماه سال آینده نیز در کیش برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال تفاهنامه هایی برای ساخت قطعات پیچیده تر و با قیمت بالاتری با دیگر کشورها منعقد خواهد شد تا در صورت تولید این قطعات، هم در داخل و هم در بازارهای بین المللی به فروش برسند.

شایسته یادآوری‏ست که نشست صمیمانه با خبرنگاران و اهالی رسانه، به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی هر هفته با حضور یکی از معاونان یا دبیران ستادهای توسعه فناوری این معاونت برگزار می‏شود. هدف ستاد توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی از برگزاری این نشست‏ها ضمن فرهنگ‏سازی و ترویج و گفتمان‏سازی، ایجاد تعاملی دوسویه برای مشورت، همفکری و تولید راهکار میان مدیران علمی وفناوری و اهالی رسانه در این حوزه است.