تیم های موفق اغلب دارای یک تسهیلگر قوی و مناسب هستند یک تسهیلگر باید ویژگی هایی مهم در سه حوزه  مسئولیت پذیری،دانش و مهارت داشته باشد تا بتواند به خوبی نقش خود را تیم‌ها اجرا نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، یک تسهیلگر باید به گونه ای برخورد کند که  کرامت ذاتی  اعضای تیم  محترم شمرده شود از سوی دیگر با مطالعه دقیق اعضای تیم بتواند مسیر تعالی و بروز استعدادهای مختلف افراد گروه را کشف کند و کمک کند تا این مهم روی دهد . تسهیلگر های موفق اغلب افرادی با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا هستند.

یک تسهیلگر همواره باید این نکته را به یاد داشته باشد که نباید از بالا به پایین نگاه کند و افراد تیم را از خود پایین تر بداند چرا که نتیجه این امر از بین رفتن اعتماد اعضای تیم ها به اوست .ویژگی دیگر تسهیل گر این است که تفاوت های میان اعضای گروه را درک کن و مثبت اندیش باشد. یک تسهیلگر حرفه ای به تصمیمات گروه احترام می گذارد و اصل بی طرفی در آموزش و انتقال تجربه  به تیم استارتاپی را رعایت میکند.

دانش

تسهیلگر ها باید اطلاعاتی عمومی در خصوص وضعیت فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی منطقه و شهری که تیم استارتاپی در ان مشغول فعالیت است داشته باشد و اطلاعات کافی از حوزه فعالیت استارتاپ را نیز در اختیار داشته باشد .همچنین فرد تسهیلگر باید آشنایی کافی با تکنیک های تسهیلگری و همچنین  روش های آموزشی، نیازسنجی، برنامه ریزی، ارزشیابی داشته باشد . تسهیلگر ها باید اتفاقات حوزه فعالیت استارتاپ را به خوبی رصد کنند  تا از روند حرکت  سایر رقبا در حوزه فعالیت استارتاپ مطلع باشد و هشدار های لازم را در مواقع نیاز به تیم بدهد .

 مهارت

برای راهبری یک برنامه تسهیلگری  علاوه بر دانش نیاز جدی به مهارت های مختلف است . مهارت هایی که برای توسعه توانمندی های تیم لازم است .مهارت هایی مانند مهارت برقراری ارتباط با افراد مختلف، قدرت بیان،مهارت اعتمادبخشی به گروه و کسب اعتماد از گروه ، یافتن فرایندهایی که پاسخ گویی به نیازهای آموزشی اعضا را تسریع کند ، مهارت های گزارش دهی ،توانمندسازی و توان افزایی گروه،مهارت اجرای یک کارگاه نیازسنجی، برنامه ریزی و ارزشیابی مشارکتی و مهارت پیش بینی و تأمین وسایل مورد نیاز برای راهبری تیم های استارتاپی