عده ای از محققان در حوزه پزشکی با رویکرد تحقیق و تولید فرآورده های تشخیص طبی به شناسایی برخی از بیماری های نهفته پرداختند، که این کیت ها با قابلیت کوتاه بودن مسیر آزمایش در بیماران به شناسایی و درمان می پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با هدف خودکفایی، خدمت به جامعه پزشکی و نیز گسترش تنوع محصولات پروژه تولید کیت های بیوشیمی در کشور توسط محققان راه اندازی شد، که این پروژه با کوتاه کردن مسیر آزمایشات در بیماران روند درمان را در بیماریهای نهفته آسان می کند.

بهروز حاجیان تهرانی مدیر عامل پیشتاز طب زمان با اشاره به انواع مختلف محصولات تولید شده گفت: در حال حاضر تعداد محصولات بالغ بر 40 نوع کیت تشخیصی به روش الایزا شامل تستهای تشخیص مارکرهای سرطانی، انواع ناهنجاریهای هورمونی، انواع بیماریهای عفونی همانند تست تشخیص ایدز، هپاتیت B و C، انواع بیماریهای ویروسی و انگلی، همچنین بیش از 50 نوع کیت بیوشیمی با صحت و دقتی بسیار بالا است.

وی گفت: این شرکت همگام با ادامه فعالیت تحقیقاتی خود همواره بر تعداد محصولات افزوده و با اعتقاد به راه اندازی و نهادینه کردن سیستم های مدیریت کیفیت موفق به دریافت گواهینامه های ISO 9001:2008 ISO10002:2004 و FDA QRS 21 CFR (cGMP)و ISO 13485:2003 و در نهایت اخذ گواهی CE اتحادیه مشترک اروپا شد.

حضور در بازار بین المللی و کسب امتیاز فروش موثر در بازار داخلی

مدیر عامل این شرکت فناوری با اشاره به تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تحقیقات در روند پژوهشی شرکت بیان کرد: با به کارگیری متخصصینی کار آمد در طول اولین سالهای فعالیت خود موفق به ساخت چندین کیت تشخیص طبی از نوع ELISA شدیم، که به علت کیفیت بالای محصولات تولیدی در اندک مدتی سهم بسزایی از بازار این محصولات در کشور را از آن خود کردیم.

این فعال حوزه فناوری با تاکید بر گستره فعالیت¬های صورت گرفته در حوزه صادرات اظهار کرد: شرکت با هدف رسوخ به بازارهای خارجی از سال 2004 میلادی هر ساله در نمایشگاههای معتبر پزشکی دنیا همچون MEDICA و Biotechnica آلمان و Arab Health امارات شرکت کرده است که نتیجه این حضور مستمر صادرات قابل توجهی از محصولات به بیش از 20 کشور از جمله ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، هلند، ایتالیا، بلژیک، برزیل، مصر، مالزی، نپال، نیجریه، عمان، کنیا و تانزانیا و مقدونیه و اسپانیا و مولداوی و گرجستان و موریس و پاکستان بوده است.

حاجیان تهرانی به مدرن ترین آزمایشگاههای تحقیقات، این شرکت اشاره کرد و افزود: تولید و کنترل کیفی به واسطه نیروی متخصص و کارآمد عضو فعال در این شرکت صورت میپذیرد و 170 نفر پرسنل کارآزموده که بیش از نیمی از آنها دارای مدارک دانشگاهی در سطوح کارشناسی تا دکترای تخصصی هستند در شرکت پیشتاز طب مشغول به کارند.

این فعال حوزه فناوری به انواع محصولات تولید شده توسط این شرکت اشاره کرد و افزود: کیت های هپاتیت وHIV ، کیت های تیروئیدی، کیت های باروری، کیت های تورچ، کیت های عفونی، کیت های مارکرهای سرطانی، کیت های غربالگری، کیت های بیوشیمی، دستگاه های الایزا ریدر و الایزا واشر از جمله محصولات تولیدی توسط این شرکت است که میتوان از آنها نام برد. و همچنین طراحی و تولید انواع کیتهای ایمنواسی، کونژوگاسیون آنتی بادی، کوت کردن آنتی بادی و یا آنتی ژن به چاهکهای میکروپلیت، برگزاری کلاسهای آموزشی تئوری و عملی ایمونواسی از جمله خدماتی است که انجام می شود.

وی در ادامه با ذکر گستردگی فعالیت ها و تولیدات اظهار کرد: بطور تقریبی حجم تولیدات شرکت پیشتاز طب حدود 10 میلیون دلار در واحد سال است، از سویی دیگر، از آنجا که تولیدداخلی همراه با حدود 30 درصد ارزش افزوده برای کشور است، بنا براین اگر معادل این مقدار واردات انجام شود حدود 13 میلیون دلار واردات محسوب می شد. در واقع نیاز به واردات همین میزان محصولات به کشور توسط واردکننده های خارجی توسط تولید کننده داخلی پوشش داده میشود. معادل ریالی این صرفه جویی ملی برابر با 42 میلیارد تومان است.

تولید کیت آزمایشگاهی تشخیص طبی به روش الایزا و بیوشیمی

مدیر عامل این شرکت با بیان کاربرد کیت¬های تولیدی شرکت در زمینه تشخیص طبی و آزمایشگاهی عنوان کرد: کاربرد کیتهای تولیدی به روش الایزا و بیوشیمی است بعنوان مثال کیت آزمایشگاهی تشخیص طبی HIV نسل چهارم برای تشخیص بیماری ایدز کاربرد دارد و برای تشخیص این بیماری در مدت زمان کوتاه تر و با حساسیت بیشتر با توجه به تکنیک ها و اجزاء بکار برده شده است.

وی از دیگر کیت تولید شده نام برد و افزود: از سوی دیگر جهت حل مشکل وقتگیر بودن و حساسیت پایین و به دلیل کوتاه بودن مسیر آزمایش کیت آزمایشگاهی تشخیص طبی HBS Ag (اچ بی اس آنتی ژن ) برای تشخیص بیماری هپاتیت B تولید شده است، این کیت جهت حل مشکل عدم تشخیص موتاسیون های شایع و حساسیت کم و به دلیل بالا بردن حساسیت آزمایش و تسریع درامر واکنش های شیمیایی و طولانی بودن زمان آزمایش ساخته شده است

حاجیان تهرانی ادامه داد: از دیگر کیت های تولید شده میتوان به کیت آزمایشگاهی تشخیص طبی HCV Ab برای تشخیص بیماری هپاتیت C اشاره کرد که در راستای حل مشکل عدم شناسایی تمامی ژنوتیپ ها،حساسیت کم، طولانی بودن زمان آزمایش و دشوار بودن آزمایش مد نظر، سهولت و بالا بردن حساسیت آزمایش و تسریع درامر واکنش های شیمیایی طراحی و تولید شده است.

تولیدات داخلی از ارزشهایی فراتر از محصولات وارداتی برخوردارند

مدیر عامل این شرکت فعال در حوزه پزشکی با اشاره به میزان تولیدات این شرکت گفت: واحد تحقیق و توسعه شرکت پیشتاز طب با جذب و بکارگیری نخبگان و دانشمندان کارآزموده و مجرب با تکیه بر دانش بومی اقدام به تولید محصولاتی با فرمولاسیون جدید کرده است که در مقایسه با تولیدکنندگان داخلی بی نظیر بوده و دارای استانداردهای جهانی است و در سال 93 تعداد کیت های تولید شده این شرکت 280818 عدد بوده است.

این فعال حوزه فناوری در مقایسه محصولات تولیدی با نمونه های مشابه آن بیان کرد: بدیهی است که همواره تولیدات داخلی با توجه به ماهیت ملی بودن آنها از ارزشهایی فراتر از محصولات وارداتی برخوردار هستند هم به جهت مساله مهمی چون خودکفایی اقتصادی و هم به جهت ارزشهای والای کارآفرینی و اشتغال زایی. جدا از این مساله بومی شدن هر صنعتی در کشور منجر به ورود و رشد سطح علمی نیز می شود. تولیدات داخلی به جهت مدیریت داخلی هزینه های سربار و نیروی انسانی از بسیاری جهات قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند و از طرفی چون در محیط داخل کشور به مصرف می رسند به لحاظ مرغوبیت نیز با همتایان خارجی خود هماوردی می کنند.

وی با بیان وضعیت کشور در استفاده از محصولات وارداتی گفت: در حال حاضر مطابق مصوبات و دستورالعمل واردات محصولات تشخیص طبی در اداره تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه مرجع سلامت، انواع برندهای خارجی اعم از امریکایی، چینی، آلمانی، ایتالیایی، لهستانی، اتریشی و فرانسوی به میزانی گسترده در حال واردات و مصرف در کشور هستند.

حاجیان تهرانی در پایان با اشاره به نیاز شرکت های فناور به حمایت از سوی مسئولین گفت: در راستای رسیدن به ایده آل ها در عرصه علم و فناوری نیازمند همیاری تمامی فعالان در عرصه فناوری هستیم که در این راستا امیدواریم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت های مالی و معنوی خود ما را در رسیدن به این مهم یاری برساند.