پژوهشگران کشورمان نانوذرات زینک سلناید و نانوذرات زینک سلناید و نانوذرات زینک سلناید ناخالص شده را به صورت آزمایشگاهی تولید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  استاد و محقق دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) مطالعه ساخت نانوذرات زینک سلناید و نانوذرات زینک سلناید ناخالص شده با عناصر واسطه در محیط آبی با کاربرد اپتیکی و بیولوژیک را انجام داد.

"مهدی ملایی" درباره این طرح گفت: برخی نانومواد دارای خواص نورگسیل هستند که امروزه از این نانوذرات به طور گسترده در دیودهای نوری یا همان ال ای دی ها و برای کاربردهای پزشکی از جمله تشخیص محل تومورهای سرطانی و انتقال دارویی استفاده می شوند. از جمله این نانوذرات، ترکیبات زینک هستند.

این محقق در ادامه گفت: در این پژوهش نانوذرات نورگسیل زینک سلناید و نانوذرات ناخالص شده با فلزات واسطه مس و منگنز با روشهای نوین تابش امواج مایکروویو و تابش نور فرابنفش تولید شدند. گسیل نور در محدوده نور مریی و تغییر نور نانوذرات با آلاییدن با فلزات واسطه از جمله نتایج جالب این پژوهش بود.

بنا بر گزارش صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری، از این طرح تا به حال دو مقاله در مجلات علمی به چاپ رسیده است.