بازدیدهای علمی مهرماه بنیاد ملی نخبگان ویژه مستعدان‌برتر همزمان با «نهمین همایش ملی نخبگان فردا» و در ذیل این همایش پنجشنبه بیست‌وسوم مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان بازدیدهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی نخبگان و مستعدین برتر طبق با هدف ایجاد امید، انگیزه، ارتقای خودآگاهی ملّی و حس دلبستگی به میهن و معرفی ظرفیت‌های کلان کشور برای اثرگذاری نخبگان و استعدادهای‌برتر به عنوان یکی از اقدامات مهم بنیاد ملی نخبگان در برنامه‌کاری معاونت فرهنگی این بنیاد در سال‌جاری قرار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس از هم‌افزایی و ایجاد زمینه همکاری با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مربوط و بر طبق نیازهای جامعه نخبگانی خاصه مستعدان‌برتر بازدیدهای مهرماه را در سه بخش علمی-تحقیقاتی، فرهنگی و تفریحی طراحی و برنامه‌ریزی شد.

بر همین اساس در حوزه علمی-تحقیقاتی بازدید از پارک علم‌وفناوری البرز، سایت انرژی‌های تجدیدپذیر، گنبد مینا و بازدید از سیناژن (ویژه مستعدان‌برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی) در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن علاقمندان به زمینه تخصصی هوا و فضا نیز برای بازدید از مجموعه پروازی فرودگاه آزادی ثبت نام کرده‌اند.

در بخش فرهنگی نیز بازدید از کاخ موزه‌های پایتخت، موزه ایران باستان و همچنین کتابخانه ملی برنامه‌ریزی شده است. تمامی این بازدیدها صبح پنجشنبه بیست‌وسوم مهرماه و در ذیل سومین روز نهمین همایش ملی نخبگان فردا، در نوبت صبح برگزار می‌شود. به دلیل همزمانی این بازدیدها، هر فرد تنها می‌تواند در یکی از برنامه‌های طراحی شده حضور یابد و در پایان بازدیدهای صبح تمامی تیم‌ها برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی وارد این مرکز خواهند شد.

در پایان این روز و با پایان پذیرفتن برنامه‌های بازدید، «نهمین همایش ملی نخبگان فردا» نیز به کار خود پایان می‌دهد.

پیش از این نیز بازدیدهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی شهریورماه نخبگان و مستعدین برتر در سه استان زنجان، تهران و البرز، انجام شده بود.

در مرحله نخست این بازدید تعدادی از صاحبان استعدادبرتر در بازدیدی دو روزه (28 و 29 شهریور) از دستاوردهای علمی- صنعتی استان زنجان از قبیل شرکت ایران ترانسفو، نیروگاه سیکل ترکیبی سلطانیه و جاذبه‌های فرهنگی- اجتماعی استان زنجان از قبیل موزه رختشویخانه (موزه مردم‌شناسی)، گنبد سلطانیه، عمارت ذوالفقاری (مردان نمکی) و بازار سنتی زنجان دیدن کردند.

در گام بعدی، استان تهران در روز  29 شهریور، میزبان تعداد دیگری از صاحبان استعدادبرتر بود. بازدید از باغ‌پرندگان و آشنایی با فعالیت‌های آزمایشگاه‌های کلینیک ناباروری، مرکز سلول درمانی و مرکز رشد بیوتکنولوژی پژوهشگاه رویان ازجمله مهمترین برنامه‌های این بازدید بود.

برنامه‌های این دوره، 31 شهریور در استان البرز با حضور در باغ گیاه‌شناسی و آشنایی با خرد اقلیم‌های مختلف خزر، البرز، زاگرس، منطقه مدیترانه‌ای، باغ‌های چین و ژاپن در این باغ و همچنین بازدید از گروه مپنا به کار خود پایان داد. بازدید از مپنا پارس، تولیدکننده‌های ژنراتورهای نیروگاهی و توگا، تولیدکننده توربین‌های گازی، بخار و بادی ازجمله برنامه‌های آخرین روز بازدیدها بود.

لازم به ذکر است، تنها افرادی برای شرکت در بازدید مهرماه ثبت‌نام کرده‌اند که پیش از این برای حضور در نهمین همایش ملی نخبگان فردا از آنان دعوت به عمل آمده است.