آکادمی علوم سلطنتی سوئد در استکهلم برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، «توماس لیندال» از سوئد، « پل مودریچ» از آمریکا و « عزیز سانکار» از ترکیه موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی امسال شدند. این جایزه به دلیل تحقیقات این دانشمندان در حوزه مکانیزم ترمیم دی ان ای به صورت مشترک به آنها اعطا شد.

برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی در حالی معرفی شدند که از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۶ جایزه نوبل شیمی اهدا شده  و تنها در ۸ سال چنین مراسمی برگزار نشده است.

تا سال ۲۰۱۴، ۶۳ جایزه نوبل شیمی به یک برنده در هر سال، ۲۳ جایزه به دو برنده و ۲۰ جایزه نیز به سه برنده به طور مشترک اهدا شده است.

تا پیش معرفی برندگان امسال جایزه نوبل شیمی، میانگین سن برندگان جایزه نوبل شیمی ۵۸ سال بوده است. با این حال فردریک ژولیت در سال ۱۹۳۵ درحالی موفق به دریافت این جایزه ارزشمند به طور مشترک با همسرش یعنی ایرین ژولیت شد که تنها ۳۵ سال سن داشت.

مؤسسه تامسون رویترز به تازگی پیش بینی خود را از برندگان احتمالی جوایز نوبل امسال اعلام کرده و جالب اینکه پیش بینی های این مرکز در ۳۷ مورد از سال ۲۰۰۲ رنگ واقعیت به خود گرفته است.

این مرکز پیش بینی کرده بود، امانوئل کارپنتر و جنیفر داندا به دلیل توسعه روش CRISPR/cas ۹ جهت اصلاح دقیق ژنوم با هدف ارایه روشهای مؤثر درمان بیمارهای ژنتیکی برندگان احتمالی جایزه نوبل شیمی در سال ۲۰۱۵ شوند.

سال گذشته و در چنین روزهایی صد و ششمین نوبل شیمی به طور مشترک به اریک بتزیگ و استفان دبلیو. هل و ویلیام ای مورنربرای تولید میکروسکوپ فلورسنس فوق حساس تعلق گرفت.

این جایزه به دلیل ساخت میکروسکوپ فوق حساس و حذف محدودیت هایی که در گذشته در برابر مطالعات و تحقیقات علمی وجود داشت به این سه دانشمند تعلق گرفت. زیرا اختراع جدید آنها می تواند دریچه های جدیدی از مطالعات ناشناخته و گنگ را پیش روی محققان قرار دهد. با استفاده از این میکروسکوپ فوق حساس می توان به دنیای کمتر شناخته شده نانو نیز وارد شده و آن را مورد مطالعه قرار داد.