رئیس مرکز ملی فضایی گفت: طی دو سال آینده دانش فضایی ایران با تلاش متخصصان ایرانی تجاری می شود که به این ترتیب دانش و فناوری فضایی ایران وارد مرحله تجاری سازی خود می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، صبح امروز برای نخستین بار در کشور سه قرارداد بزرگ برای تجاری سازی فعالیت های فضایی بین دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه نشست هیئت دولت منعقد شد که با اجرای آن ایران وارد مرحله تجاری سازی فناوری های فضایی خود می شود.

بر همین اساس، منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ظهر امروز در نشست خبری درباره امضای این سه قرارداد اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور سه قرارداد بزرگ برای تجاری سازی فعالیت های فضایی بین دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منعقد شد که با اجرای آن ایران وارد مرحله تجاری سازی فناوری های فضایی خود می شود.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی ( ره )، طراحی و ساخت ماهواره بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع که هر یک از ویژگی های منحصر بفردی در حوزه علم و فناوری فضایی برخوردار هستند برای نخستین بار در سطوح کاربردی طراحی و اجرا خواهد شد.

رییس مرکز ملی فضایی همچنین ابراز کرد: این مرکز بر اساس ماموریت های خود هماهنگی لازم بین دو نهاد فضایی مهم کشور شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان هوا فضا و صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برای اجرای این پروژه ملی انجام داده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: اجرای این سه پروژه مهم طی مدت 18 ماه بطول خواهد انجامید که نظارت بر صحت اجرای آن برنامه پیش بینی شده و بر اساس استاندارد های بین المللی بعهده مرکز ملی فضایی خواهد بود.

پروژه نخست: ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)

منطقی با بیان اینکه طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی ( ره ) از مدرن ترین ایستگاه های رایج جهان می باشد که ماموریت آماده سازی و پرتاب ماهواره برهای سنگین را بعهده دارد، ادامه داد: این ایستگاه از نظر فناوری کاملا مطابق استاندارد های روز دنیا است که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه های ایران انجام می شود که از مشاوره کارشناسان خارجی نیز بهره مند هستند و طبق برنامه پیش بینی شده اواخر سال 94 به بهره برداری آزمایشی می رسد.


پروژه دوم: ماهواره بر سیمرغ

رئیس مرکز ملی فضایی همچنین با اشاره به اینکه ماهواره بر سیمرغ نیز از پروژه های بسیار مهم توافق شده است که کمتر از ده کشور جهان توان طراحی و ساخت آن را دارند، گفت: نسل اول این ماهواره بر قادر است ماهواره های مخابراتی و سنجشی تا وزن یکصد کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد. این ماهواره بر نیز در پایان سال 95 به بهره برداری می رسد و تا زمان بهره برداری دو پرتاب آزمایشی را سپری خواهد کرد.

 

پروژه سوم: ماهواره طلوع
وی در ادامه بیان کرد: پروژه سوم این برنامه،طراحی و تولید اولین ماهواره سنجشی جمهوری اسلامی ایران است که نسل اول آن " طلوع یک " نام دارد.
منطقی درباره ماهواره طلوع توضیح داد: این ماهواره طلوع یک قابلیت تصویر برداری با دقت 25 متر مربع از فاصله 500 کیلومتری مدار زمین را دارد. کاربرد این ماهواره در زمینه های زیست محیطی، اکتشاف معادن، پیش بینی حوادث غیر مترقبه و موضوعات فضایی دیگر است. این ماهواره تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می شود که تلاش خواهد شد تا نیمه اول سال 95 مراحل تطبیق پرتاب آن با ماهواره بر نیز به پایان برسد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در پایان ابراز کرد: نسل های بعدی این ماهواره دقتی در حد چند متر دارد که در برنامه های توسعه بعدی مرکز ملی فضایی می باشد.