محققان دستگاهی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند ساخته‌اند که برای آزمایش‌های تشخیصی پزشکی، با سرعت و دقت بالا، مانند شناسایی آنتی‌ژن‌های موجود در نمونه‌های خون به کار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،گروهی از محققان از موسسه نانوسیستم کالیفرنیا در دانشگاه یوسی‌اِل‌اِی (UCLA)، یک دستگاه جدید مبتنی بر تلفن همراه توسعه داده‌اند که می‌تواند صفحات آزمایشگاهی الیسا (ELISA) را با دقتی در حد ماشین‌های بزرگی که به‌طورمعمول در آزمایشگاه‌های بالینی موجودند، بررسی کند.

سنجش ایمنی جذبِ مرتبط با آنزیم یا الیسا، یک ابزار تشخیصی برای شناسایی آنتی‌ژن‌هایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها در نمونه‌های خون است. الیسا که به‌طور گسترده در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل ایدز و هپاتیت بی را شناسایی کرده و همچنین آلرژن‌های (نوعی آنتی‌ژن که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می‌شود- مترجم) بالقوه موجود در مواد غذایی را تشخیص دهد.

آیدوگان اوزجان ، سرپرست پژوهش و معاون رئیس مؤسسه نانوسیستم می‌گوید: «در اختیار داشتن این نوع از دستگاه‌های همراه، به‌ویژه برای اداره آزمایش‌های پزشکی که معمولاً در بیمارستان یا آزمایشگاه‌های بالینی انجام می‌شوند، بسیار مهم است. این دستگاه همراه را می‌توان برای آزمایش‌های درمانی، آزمایش جمعیت برای بیماری‌های خاص و ردیابی برنامه‌های واکسیناسیون در مناطق محروم استفاده کرد.»

آزمایش‌های مرسوم الیسا، با صفحات کوچک شفاف شبیه موم عسل، شامل معمولاً 96 حفره انجام می‌شوند. نمونه‌ها ابتدا در حفره‌ها قرار می‌گیرند و سپس مایعی حاوی پادتن‌های خاصی وارد می‌شود که به آنتی‌ژن‌های موجود در نمونه متصل می‌شوند. این پادتن‌ها به آنزیم‌ها متصل هستند. پس زمانی که یک ماده حاوی بستر آنزیم (مولکولی که آنزیم به آن واکنش نشان می‌دهد) اضافه شود، واکنش‌های شیمیایی، باعث تغییر در رنگ می‌شوند. سپس این تغییر رنگ، برای شناسایی و تعیین کمیت هر آنتی‌ژنی که ممکن است وجود داشته باشد، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

این دستگاه جدید که با یک چاپگر 3 بعدی ایجاد شده و به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شود، با دیودهای نوری، به صفحه الیسا نور می‌تاباند. نور از هر حفره رد شده و توسط 96 فیبر نوری پلاستیکی جمع‌آوری می‌شود. گوشی هوشمند از طریق یک برنامه سفارشی، تصاویر به‌دست‌آمده را به سرورهای یوسی‌اِل‌اِی می‌فرستد. این تصاویر توسط یک الگوریتم یادگیری ماشین که برای این منظور نوشته شده‌است، تجزیه‌وتحلیل می‌شوند و نتایج در حدود یک دقیقه بعد به تلفن فرستاده می‌شوند.


برندن برگ ، دانشجوی یوسی‌اِل‌اِی می‌گوید: «گروه ما روی توسعه فناوری‌های پزشکی تمرکز دارد که با سیستم‌عامل‌های تلفن همراه و برای آزمایش و مراقبت‌های بهداشتی در مناطق محروم و روستایی کار می‌کنند.»

این تحقیق در مجله ACS Nano منتشر شدهاست.

منبع : http://www.healthcanal.com/medical-breakthroughs/65687-ucla-researchers-create-smartphone-based-device-that-reads-medical-diagnostic-tests-quickly-and-accurately.html