توسعه فناوری ها و گسترش صنایع موجب شده است که جوامع بیش از پیش به انرژی های فسیلی و همچنین برق محتاج شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بدون انرژی ها زندگی برای انسان ها بسیار سخت و دشوار و در شرایطی غیر ممکن می گردد. از سوی دیگر با توجه به رشد فزاینده جمعیت در سرتاسر جهان نقش و جایگاه انرژی ها در دنیای امروز به شدت افزایش پیدا کرده است و در آینده نیز همین اهمیت صدچندان می گردد. درسالهای اخیر بسیاری از کشورها به دنبال کسب منابع انرژی از طرق جدید هستند که شاید موضوع تولید برق از انرژی هسته ای نمونه بارز آن باشد.

با افزایش رشد جمعیت (بخصوص در کشورهای در حال توسعه) رسیدن به منابع انرژی به مقدار مورد نیاز ، روز به روز مشکلتر می شود و این میزان رشد تقاضای انرژی ، خیلی سریع بوده است. انتظار می رود این تقاضا همچنان افزایش یابد. با این چنین رشد جمعیتی ، رقابتهای بزرگی همراه با فرصتهای بزرگی برای ابتکار ، سازش با محیط و نو آوری انسانها ، ارائه می دهند. حتی اگر درآمد سرانه رشد اندکی داشته باشد، افزایش تعداد انسانها ، تقاضای انرژی جهان را به شدت افزایش خواهد داد.

ایران کشور منحصر به فرد دنیا در انرژی خورشیدی

معماری سنتی ایران نشان دهنده توجه خاص ایرانیان در استفاده صحیح و موثر از خورشید در زمانهای قدیم می باشد.نکته قابل توجه این است که میزان تابش انرزی خورشیدی در  طول دوماه در کشور ایران برابر با کل ذخایر نفت و گاز کشور است و اگر 1 درصد از مساخت ایران با پنل های خورشیدی موجود  پوشانده شود  انرژی کل کشور تامین میشود.ایران دارای 300 روز آفتابی است و اقلیم بسیار مناسبی برای تولید انرژی خورشیدی دارد.بخش های بزرگی از ایران میزان 2100 کیلووات ساعت بر متر مربع جذب انرزی خورشیدی دارند که در دنیا منحصر به فرد است. با اینجال در مقایسه با کشور همسایه ترکیه که در بهترین حالت 1700 کیلووات ساعت بر متر مربع آن هم در ناحیه بسیار کوچکی دارد میزان کلکتور های خورشیدی نصب شده در ایران 1 درصد کلکتور های خورشیدی کشور ترکیه است .

فرصت های تازه برای کسب درآمد مادام العمر

ابلاغ تعرفه جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک به ویژه نیروگاه‌های کوچک خانگی برق خورشیدیفرصتی تازه است که در سال های اخیر مطرح شده است . براساس بخشنامه جدید قیمت هر کیلووات ساعت برق از نیروگاه های خورشیدی ۱۰ مگاواتی ۶۷۵ تومان تعیین شده است. قیمت خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی ۱۰۰ کیلوواتی ۸۷۳ تومان و بهای خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی ۲۰ کیلوواتی ۹۷۷ تومان تعیین شده است.

هم اکنون با ارائه تسهیلاتی توسط دولت امکان نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی کوچک در منازل فراهم شده است.از سوی دیگر مطابق با بند ج قانون بودجه و از محل اخذ عوارض مصرف برق امکان ارائه تسهیلات به این نسل جدید نیروگاه های برق خورشیدی در منازل و ساختمان های اداری و تجاری وجود دارد.در حال حاضر و بر اساس برنامه دولت یازدهم قراردادهای ۲۰ ساله ای به منظور خرید تضمینی برق از سازندگان نیروگاه‌های مقیاس کوچک امضا خواهد شد.دولت در نظر دارد ظرفیت نیروگاههای انرژی تجدید پذیر را از  ۱۰۰ یا ۲۰۰ مگا وات فعلی به  ۵۰۰۰ مگا وات، در طول برنامه ۵ ساله ششم برساند.

سرمایه گذاری اولیه برای تولید انرژی از طریق سامانه خورشیدی در گذشته بالا بود ولی در سال های اخیر با رشد تکنولوژی و ارزان سازی سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی به شدت اقتصادی شده است. وضعیت کشور از لحاظ جغرافیایی به گونه ای است که می تواند گذرگاه انرژی باشد، چون تمامی کشورهای اطراف نیازمند انرژی برق هستندتولید ارزان برق خورشیدی و صادرات آن بسیار سودآور است.

مزایای بهره گیری از انرژی خورشیدی این است که ضرورتی ندارد که به صورت تجمعی ایجاد شود بلکه می توان به صورت پراکنده نیروگاه هایی با ظرفیت 400 کیلووات، 500 کیلووات، یک مگاوات، دو مگاوات و یا مزرعه خورشیدی ایجاد کرد.برق تولیدی از نیروگاه های خورشیدی به شبکه ارسال می شود و از طریق شبکه در سراسر کشور به دست مصرف کننده می رسد.

در حال حاضر به ازا هر کیلو وات به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های برق خورشیدی معادل 4.7 میلیون تومان وام و تسهیلات بلاعوض داده خواهد شد که معادل نیمی از سرمایه ساخت نیروگاه مقیاس کوچک است.

در این رابطه دستورات و ایین نامه هایی برای اتصال شبکه به نیروگاههای کوچک و همچنین خرید برق از این نیروگاهها در سال های ایر ایجاد شده است .