تیم های استارتاپی به دلیل خصوصیات ذاتی شان مانند دانش بنیان بودن و کوچک بودن و سرعت بالای تحولات و تغییرات در انها عملا امکان به کار گیری سیستم سنتی رهبری دستور و نظارت را ندارند. به بیان دیگر در استارتاپ ها اگر  میخواهید با تمام قوا کار کنید باید تمامی نفرات را در تصمیم گیری و اجرا دخالت دهید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از سوی دیگر  پیچیدگی  چالش ها و فرصت های تجاری  در دوره پیش رو،  نیازمند همکاری تمامی نفرات با دامنه وسیع مهارت های و تخصص ها در زمینه های مختلف است .برای مدیریت بهینه فرآیند ها و رسیدن به اهداف در موارد متعدد تیم ها نیازمند حضور یک تسهیل گر هستند.

بسیاری از ما در فضای آموزشی ایران به دلیل مشکلات عدیده ای که در مسیر تشکیل تیم با انها مواجه بوده ایم  همواره با مشکل انتخاب بین رویکرد کار تیمی و یا رویکرد ریاستی و دستور مواجهیم .در واقعیت هم تشکیل تیم در مراحل ابتدایی همواره از روش فرمایشی کندتر است .اما نکته قابل توجه این است که اغلب کسب و کار های موفق دنیا هیچگاه حاصل فعالیت های یک نفره نیستند و چنین محیط هایی نیاز به یک رویکرد همیاری دارند.

برای ایجاد یک تیم اثر بخش نیازمند مدیریت دقیق دو حوزه محتوا و فرایند هستیم .تیم های استارتاپی باید در ابتدای مسیر خود چالش و ماموریت خود را به صورت دقیق و شفاف روشن کنند.محتوا دقیقا همان تعریف واضح و اصلی مسئله ای است که تیم باید ان را حل کند .و فرآیند در حقیقت آنچیزی است که برای به انجام رسیدن ماموریت  تیم نقش حیاتی دارد . فرآیند در حقیقت مربوط به تمامی جنبه هایی است که که تعیین میکند تیم چگونه با محتوا برخورد خواهد کرد.

فرآیند بخش وسیعی از مفاهیم را در بر میگیرد که شامل ترکیب تیم ،روش های  اقدام عملی در تیم ،معیار ها و ارزش های رفتاری تیم و غیره میباشد . برای اینکه تیمی بتواند با موفقیت به چالش خود رسیدگی نماید، لازم است که مسائل فرآیند به خوبی مدیریت شوند.برای این منظور حضور یک تسهیلگر در تیم های استارتاپی اجتناب ناپذیر است .

تسهیلگرها نقش حیاتی در موفقیت تیم دارند این افراد  با نگرش فرآیندی مناسب و مهارت کافی میتواند بار نگرانی در مورد فرآیند را از دوش تیم بردارد و لذا تیم بتواند توجه خود را بر روی چالش یا ماموریت خود متمرکز نماید.

در تیم های استارتاپی به دلیل اینکه اکثر اعضا در سطحی مشابه از توانمندی ها و قدرت راهبری تیم برخوردارند  تصمیم ها نیمتواند بدون ایجاد تعارض در تیم شکل بگیرد .به صورتی که اغلب تصمیمات مدیران ارشد از نظر سازمانی با مخالفت هم بنیانگذاران و یا اعضای تیم کوچک استارتاپی مواجه میشود. حضور یک تسهیلگر بی طرف میتواند به تصمیمات سرعت و قدرت ببخشد به نحوی که همه اعضای تیم استارتاپی میتوانند با بهره گیری از نظر تسهیل گر بی طرف بدون اینکه حس کنند برای اجرای تصمیم یک نفر تحت فشار قرار گرفته اند در رسیدن به راه حل و ماموریت خود مشارکت کنند. جلسات با حضور تسهیل گر  برای تبادل نظر عادلانه و بی پرده بسیار مناسب است. به این ترتیب  اعضای تیم های کوچک استارتاپی از بار هدایت و اتخاذ تصمیمات انفرادی رهایی یافته و به عنوان یک عضو برابر با دیگر اعضای تیم با توجه کامل در  رسیدن به اهداف شرکت مینماید.

تسهیلگر استارتاپ کیست؟

   معنی کلمه تسهیلگر، آسان کننده است و معادل واژه انگلیسی facilitator  است. در واقع، تسهیلگر آسان کننده ی مسیر توانا شدناعضای تیم در ایک استارتاپ است . در واقع با این تعریف، تسهیلگر فردی است که برای افزایش مشارکت و فعالیت اعضای تیم  برای توسعه ی دانش و مهارت  انها تلاش می کند، تسهیلگر به فرد فرد اعضای تیم  تشکیل شده توجه دارد. جلب مشارکت اعضای تیم  می تواند از سطح شناسایی نیازهای آنان شروع شده و تا سطح بالاتر یعنی مشارکت در برنامه ریزی یا اجراء و ارزیابی راه کار ها  ادامه یابد. تسهیلگر باید بتواند مشارکت را در واحد زمان افزایش دهد. بدین صورت، تسهیلگر باید بتواند به تسریع فعالیت های توانمندسازی و توان افزایی کمک کند.بهینه کردن روابط بین فردی، خود شناسی افراد تیم، اعتماد به نفس، توانایی شناخت احساسات و درک خصوصیات اعضا به شکل متقابل، فن مذاکره، مهارت های ارتباطی، ریسک پذیری و انتقال برخی آموزش ها به تیم، می تواند از جمله وظایف تسهیل گران باشد.

تسهیلگری استارتاپ چیست؟

تسهیلگری یعنی آسان کردن، آسان کردن موفقیت یک تیم استارتاپ در دستیابی به اهداف و انجام ماموریت ها . در تیم هایی که تسهیلگر از داخل تیم انتخاب شده  است، باید ارتباط تسهیلگر با اعضای تیم به شکلی باشد که اعضا احساس نکنند که او یک سر و گردن از آنها بالاتر است. و اگر تسهیلگر از بیرون  تیم استارتاپی(مثلا از یک شتابدهنده) آمده است، باید طوری رفتار کند که اعضای تیم  احساس نکنند که او یک غریبه است.نقش تسهیل گر بیرونی  را معمولاً افرادی مانند روانشناس و مشاور سازمان بر عهده می گیرند و تسهیل گر های درونی معمولا رهبران تیم های استارتاپی هستند که دارای کاریزمای مناسب برای ایجاد همدلی بین اعضای تیم میباشند.