انعقاد اولین قرارداد تجاری سازی عرصه هوافضا، برگزاری هشتمین جشنواره فناوری نانو و مذاکرات معاونت علمی و شهرداری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز تاریخی تهران و نهایی شدن برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) از جمله مهترین رویدادهای علم و فناوری در روزهای گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سی‌ و دومین بسته خبری علمی و فناوری که به مهم‌ترین رویدادهای این حوزه اختصاص دارد، منتشر شد. در این شماره به بررسی دو پرونده مهم در هفته گذشته پرداختیم. اتفاقات مرتبط با برگزاری نمایشگاه نانوفناوری و بررسی ۳ قرارداد مهم فضایی موضوع این پرونده‌ها است.

هشتمین جشنواره فناوری نانو

هشتمین جشنواره فناوری نانو سیزدهم الی شانزدهم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهرانبرگزار شد. برگزاری این جشنواره با اتمام اولین سند ۱۰ ساله توسعه فناوری نانو مقارن شد. طبق این سند مقرر شده بود ایران پس از ۱۰ سال در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا در این فناوری قرار گیرد که با تلاش محققان ایرانی هم‌اکنون دارای رتبه ۷ در دنیا می‌باشیم. اجرای موفق اولین سند ۱۰ ساله در نانوفناوری به الگویی برای سایر فناوری‌ها در تبدیل اسناد به واقعیت تبدیل شده است. دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو می‌گوید: «در توسعه منابع انسانی ۲۴هزار نفر متخصص داریم که رکن اصلی توسعه فناوری نانو هستند. در حالی که ۱۰ سال پیش کمتر از ۵ نفر از متخصصان دانشگاهی با حوزه نانو آشنایی داشتند. همچنین در حال حاضر به جایی رسیدیم که تمام کلوپ‌های جهانی نانو با حضور ایران تشکیل می‌شود و نمی‌توان تصور کرد که نانو کلوپی در جهان بدون ایران تشکیل شود.» در این زمینه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با دبیر ستاد نانو موافق است و در نشست سفیران شرکت کننده در این جشنواره ظرفیت و توانمندی نیروی انسانی متخصص را مزیت اصلی ایران برشمرد.

در فناوری نانو ایران تولید علم را از سالی ۱۰ مقاله آغاز کرد تا اینکه سال گذشته به تولید بیش از ۱۷ مقاله در روز دست یافت. همچنین رتبه ما در این حوزه ۵۹ دنیا بود که حالا به رتبه هفتم جهان رسیدیم و بیش از ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه فناوری نانو است.امروزه می‌توان گفت با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه نانو، ایران در نانو صاحب صنعت شده است. کارشناسان معتقدند برای ادامه راه پیشرفت در این زمینه باید در برنامه ۱۰ ساله دوم نانو تجاری سازی این فناوری به عنوان اولویت اول کشور در ادامه راه توسعه نانو مورد توجه قرار گیرد.

مرکز ملی فضایی دو هفته در صدر اخبار

در روزهای ابتدایی هفته گذشته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد تا پایان هفته یک قرارداد مهم فضایی را منعقد می‌کنند. وی همچنین از برگزاری جلسه ای برای بررسی برنامه های جدید مرکز ملی فضایی و روند اجرایی سازی آن خبر داد. دو روز بعد در حاشیه نشست هیأت دولت دکتر ستاری و وزیر دفاع ۳ قرارداد همکاری برای تجاری سازی فعالیت های فضایی منعقد کردند که این در نوع خود اولین قرارداد تجاری سازی عرصه هوافضا در کشور بود. طبق این قرارداد طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی (ره)، طراحی و ساخت ماهواره‌بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجشی طلوع برای نخستین بار در سطوح کاربردی طراحی و اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضایی نیز از تجاری سازی این فناوری طی دو سال آینده خبر داد و گفت در زمینه مرکز ملی فضایی بر اساس ماموریت های خود هماهنگی لازم بین دو نهاد فضایی مهم کشور شامل معاونت علمی و سازمان هوا فضا و صنایع الکترونیک وزارت دفاع را برای اجرای این پروژه ملی انجام داده است. وی با توضیحاتی پیرامون این سه پروژه از پرتاب ماهواره طلوع در سال ۹۵ خبر داد.

سایر اخبار مهم علم و فناوری در هفته گذشته:

فرهادی با وزرای علوم چهار کشور اروپایی دیدار کرد

وزیر علوم در حاشیه اجلاس علم و فناوری در جامعه که ۱۲ تا ۱۴ مهرماه در توکیو برگزار می‌شود با وزرای علوم کشورهای آلمان، فرانسه، بلغارستان، سوئد و رئیس مرکز پژوهش شرکت میتسوبیشی ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

جایزه مصطفی (ص) برگزیدگان خود را شناخت

نشست شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) به ریاست دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناروی رییس جمهوری و با حضور اعضای کمیته های داوری بخش های گوناگون این جایزه برگزار شد و از میان کاندیداهای نهایی در حوزه های سه گانه و یک حوزه عمومی، برگزیدگان نهایی شناخته شدند.

تشکیل ستاد فناوری‌های همگرا در معاونت علمی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: فناوری همگرا توسعه فناوری‌هایی است که چند فناوری را به دنبال دارد و ما در آینده این مسئله را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. وی همچنین از تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های همگرا در معاونت علمی خبر داد

دانشگاه‌ صنعتی شریف در سراشیبی سقوط/ افت محبوب‌ترین دانشگاه کشور در آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

مستندات برای افت دانشگاه‌های کشور بسیار و یکی از آن‌ها پایگاه رتبه‌بندی تایمز است. مقایسه رتبه‌بندی دانشگاهها در این پایگاه در سال‌های گذشته و امسال نشان از افت دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه شریف دارد.

رشد ۲۵ درصدی منابع به واسطه تکمیل مدل سرانه دانشجویی

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به مدل سرانه دانشجویی اظهار کرد: این مدل سال گذشته اجرا شد و با وجود نقایصی در اجرا،با کمک سازمان مدیریت ۲۵ درصد رشد در منابع صورت گرفت. امسال نقایص این مدل در کارگروهی که برای اصلاح آن تعبیه شده برطرف خواهد شد و در سال جاری شاخص‌های کیفی هم در این مدل دیده می‌شود.

طرح سطح‌بندی دانشگاه‌هاسال ۹۵ اجرایی می‌شود

معاون وزیر علوم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های در دست اجرا، گفت: طرح سطح بندی دانشگاه ها و موسسات عالی دولتی از ابتدای سال ۹۵ اجرایی می شود.

جوانان اصلی‌ترین دارایی‌های کشورمان هستند

با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، سومین دوره جشنواره دکتر مینا ایزدیار با تقدیر از دکتر فرهاد خراشه و دکتر سینا ایزدیار و فردوس کاویانی به عنوان برگزیدگان و نام‌آور، برگزار شد.

مهم‌ترین عامل کاهش شتاب رشد علمی کشور چیست؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش تولیدات علمی به عوامل مختلفی مرتبط است که یکی از این عوامل مهم بحث‌های مدیریتی و استفاده بهینه از امکانات کشور است که در حال حاضر در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردیم.

مذاکرات معاونت علمی و شهرداری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز تاریخی تهران

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری این معاونت با شهرداری تهران براساس برنامه‌ای برای تغییر مثبت شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه مرکز تاریخی تهران و ایجاد فضای کار مناسب برای شرکت های دانش بنیان در تهران خبر داد.