کتاب Startup Owner’s Manual مرجعی فنی برای راهاندازی کسبوکارهای نوپا است. این کتاب با تأکید تمرکز نوپاها بر بازخوردهای بازار جهت توسعه کالا و خدماتشان به آنها کمک میکند تا محصولاتی بسازند که مشتری پسند باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اساس این کتاب تئوری توسعه مشتری، چابک، و مهندسی ناب می باشد که سال ها توسط استارتاپ ها و جوامع کارآفرینی موفق پیاده شده اند. کتاب دیگر از همین نویسنده، Four Steps to Epiphany اولین کتابی بود که روش های قدیمی راه اندازی کسب و کارها را به چالش کشید و بعد از بیش یک دهه از اولین چاپ این کتاب، هزاران کارآفرین در دنیا از متدلوژی توسعه مشتری برای راه اندازی کسب و کارهای خود استفاده کرده اند.
روند جذب و حفظ مشتریان کار آسانی نیست، بااینوجود استیو بلنک و باب دورف، نویسندگان کتاب، افراد تازهکار و کارآفرینان جوان را بهخوبی در این فرآیند هدایت میکند. روشهای گفتهشده در این کتاب بخصوص برای کسانی که تجربه چندان در چگونگی گرفتن بازخورد از مشتریان و بهبود محصول خود را ندارند، بسیار مفید و آموزنده خواهد بود.
با مطالعه این کتاب خواهید آموخت که چگونه مشتریان اولیه خود را کسب، حفظ و افزایش دهید. همچنین با برخی از مزایا و معایب استفاده از کانالهای توزیع فیزیکی بهجای استفاده از کانال وب برای فروش محصولتان آشنا میشوید. در اصل این کتاب ابزاری برای مدیریت راهاندازی یک کسبوکارها نوپا (استارتاپ) است. بااینوجود آقای استیو بلنک چیزی بیش از یک راهنما نوشته است. او روشی برای توسعه مشتری خلق کرده که محصول شمارا بر اساس تعامل با مشتری میسازد. این کتاب بسیار خاص است چون به یکی از جنبههای کمتر دیده شده کارآفرینی یعنی نحوه تعامل با مشتریان اولیه میپردازد. اغلب کتب موجود کارآفرینی بر روی شما و تیمتان تمرکز دارد درحالیکه اهمیت شناسایی نیاز مشتری و شناخت انتظار او از شما و محصولتان اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
در بسیاری از موارد که توسعه مشتری نادیده گرفته میشود یا بازخوردهای مشتریان موردتوجه قرار نمیگیرند تا نهایتا منجر به نارضایتی مشتری میگردد. بهعنوان کسی که سالها با کسبوکارهای نوپا کارکرده و با موضوع کارآفرینی درگیر بوده بهجرئت میتوانم بگویم که مطالب راهنمای کارآفرینان بسیار مفید و کاربردی هستند و برای هر که بخواهد یکی از جنبههای اصلی راهاندازی کسبوکاری موفق یعنی توسعه مشتری را یاد بگیرید، کتابی ارزشمند است.
مخاطبین کتاب:
کتاب راهنمای کارآفرینان، برای صاحبان کسبوکارهای کوچک، کسبوکارهای نوپا و کارآفرینان نوشتهشده. اما واقعیت این است که این کتاب برای هر کسبوکاری که میخواهد توسعه مشتری خود را بهبود داده مطمئن شود که محصولاتش با نیازهای مشتریان سازگار هست، مفید است. این کتاب یک راهنمای فنی است، بنابراین احتمال دارد که خوانندگانی که تازه به حوزه کارآفرینی وارد شدند برخی از اصلاحاتی که بلنک در این کتاب استفاده کرده است را درک نکنند. اما پس از اتمام کتاب شما از اینکه یک راهنمای جامع برای چگونگی پاسخ به مشتریان و ساخت محصولی فوقالعاده دارید، لذت خواهید برد.
زمینه اصلی کتاب:
آنچه کتاب استیو بلنک ارائه میدهد راهنمایی جامع، برای توسعه مشتری (Customer Development) است که به شما در بهبود محصولات برای ایجاد افزایش رضایتمندی بیشتر مشتری کمک میکند. این کتاب یک ابزار مدیریتی بسیار عالی برای کسبوکارهای نوپا، کوچک و متوسط است. در ادامه به برخی از مواردی را که با مطالعه کتاب خواهید آموخت اشاره میکنم:
- فرآیند توسعه مشتری برای تجاریسازی ایدههایتان
- جستجوی مدل کسبوکاری مقیاسپذیر و سودآور
- چگونه؛ نگرشها تغییر میکنند، ایدهها توسعه و تکامل مییابند، استفاده از منابع را کاهش داده و به مقدار زیاد رشد کرد.
- بهکارگیری مدل کسبوکار بهعنوان ابزاری اساسی برای ساماندهی مفروضات نوپا
- یافتن تناسب محصول با بازار
- کسب، حفظ و افزایش مشتریان
- درک فرضیههای مدل کسبوکار
- درک جوانب مثبت و منفی استفاده از کانالهای فیزیکی و کانال وب
- اجتناب از 9 گناه مرگباری که اغلب کسبوکارهای نوپا مرتکب میشوند
- شناسایی مشتریان اولیه بالقوه و درگیر کردن آنها در فرآیند خلق کسبوکارتان
دلیل اینکه کتاب استیو بلنک توسط هزاران کارآفرین و همچنین دانشگاههایی پیشرو مانند استنفورد، برکلی، کلمبیا و بنیاد ملی علوم ایالاتمتحده مورداستفاده قرار میگیرد این است که درک عمیقی از فرآیند توسعه مشتری (جنبه حیاتی ولی کمتر دیدهشده کسبوکار) ارائه میکند. این نوع آموزهها برای کارآفرینان نوپا که تجربهای در بازار ندارند بسیار ارزشمند است. این کتاب به شما کمک میکند تا تصورات خود را کنار بگذارید و کار کردن با واقعیتها را شروع کنید. واقعیتهایی مانند تغییر فرضها، نگرشها و محدودیتهای منابع. واقعیتهایی که برای موفقیت هر کسبوکار نوپایی حیاتی هستند.
چرا پیشنهاد میکنم این کتاب را بخوانید؟
راهنمای کارآفرینان کتابی است که اگر به توسعه مشتری بهعنوان ابزاری برای بهبود محصولات و همچنین رشد مشتریان اولیه علاقهمند هستید حتماً باید بخوانید. استیو بلنک همه مراحل را قدمبهقدم به شما نشان میدهد و هر یک از جنبههای توسعه مشتری را بهدقت توضیح میدهد. اگر شما کسی هستید که قصد راهاندازی کسبوکاری را دارد یا بهنوعی با کسبوکارهای نوپا درگیر است، این کتاب فوقالعاده مفید است. یادگیری فرایند توسعه مشتری از طریق کتاب بلنک و به شکلی مؤثر مزیتی بلندمدت برایتان خواهد بود.
متدلوژی توسعه مشتری، 180 درجه با راهبردهای معرفی محصول در گذشته که موجب شکست بسیاری از استارتاپ ها شده، متفاوت است. این متدلوژی، بر پایه یافتن پاسخ ها و آزمودن پیش فرضها، پیش از اینکه کسب و کارتان را توسعه بدهید، بناشده است. با استفاده از این متدلوژی، به احتمال زیاد می توانید به یک مدل کسب و کار گسترش پذیر و تکرارپذیر دست یابید که احتمال موفقیتش بسیار بالا خواهد بود. جالب است بدانید که جنبش استارتاپ ناب، به اندازه زیادی از این کتاب و آثار دیگر آقای بلنک اثر گرفته است.