دانشمندان آفریقای جنوبی با توسعه فناوری جدید خود، با نام حسگر هوشمند برچسبی، توانسته‌اند امکان بررسی مداوم مواد غذایی و دارویی را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت پی‌اِس‌تی سنسورز (PST Sensors) به تازگی با توسعه یک حسگر دمایی چاپی داخل یک حسگر فیلم نازک توانسته‌است به فناوری حسگرهای هوشمند برچسبی دست یابد. حسگر فیلم نازک توسط شرکت نروژی تین فیلم الکترونیک (Thin Film Electronics) ساخته شده‌است.

این حسگرها به‌زودی به تولید انبوه می‌رسند و بر روی محفظه‌های نگهداری غذا و دارو مانند بطری یا جعبه قرار می‌گیرند تا دمای آن‌ها را قابل‌مشاهده و احتمالا از میزان هدررفت غذاها و داروهای فاسدشدنی جلوگیری کنند.

دیوید بریتون و مارگیت هارتینگ ، موسسان شرکت پی‌اِس‌تی سنسورز، 10 سال پیش مرکز نوآوری علوم نانو را در دانشگاه کیپ تاون (University of Cape Town) راه‌اندازی کرده‌اند. این دو نفر در آن زمان با اطمینان در مورد حسگرهای دمایی چاپی با قابلیت خودتامینی (self-powered) بحث می‌کردند. این دو اعتقاد داشتند این حسگرها در آینده‌ای نزدیک ساخته شده، بر روی بطری‌ها و محفظه‌ها قرار گرفته و امکان کنترل مواد فاسدشدنی را فراهم می‌نمایند.

آن‌ها به حجم عظیمی از غذاها و داروهایی اشاره می‌کنند که به علت شرایط کنترلی نامناسب هنگام انتقال یا ذخیره‌سازی، فاسد شده و پس از آن بایستی به طور کامل دور ریخته شوند.

در اکتبر، شرکت تین فیلم الکترونیک اولین نمونه موفقیت‌آمیز حسگر هوشمند مستقل کاملا کارکردی خود را به نمایش گذاشت. این حسگرها مشابه مدارهای چاپی مرسوم هستند و برچسب بررسی دمای آنها برای مشاهده وضعیت کالاهای فاسدشدنی طراحی شده‌است.

با قرار گرفتن بر روی محفظه حاوی ماده فاسدشدنی، مانند محصولات لبنی یا دارو، سیستم حسگر که در شکل و اندازه یک کارت اعتباری است دمای محفظه را ثبت نموده و به خریدار درک بهتری از شرایط و سلامت محصول می‌دهد.

هر بخش این فناوری مانند حسگرهای پی‌اِس‌تی، باتری، حافظه و ترانزیستورهای منطقی به صورت برچسب و چاپی هستند. قطعات الکترونیکی که در جوهرهای الکترونیکی یافت می‌شوند از موادی ساخته شده‌اند که قابلیت ارسال طیف عظیمی از پیام‌ها را دارند.
در حسگر برچسبی هوشمند، یک حسگر از پی‌اِس‌تی سنسورز قرار گرفته‌است. پی‌اِس‌تی یک شرکت در زمینه نانوفناوری است که توسط هارتینگ و بریتون از دانشگاه یوسی‌تی (UCT) مستقل شده و آغاز به کار کرده‌است. دفتر مرکزی آن‌ها در کیپ تاون (Cape Town) آفریقای جنوبی واقع گردیده‌است.

این حسگرها خطری برای محیط‌زیست نداشته و از مواد بی‌خطر برای آب یا جوهر با پایه روغن طبیعی، حاوی نانوذرات سیلیکونی تولید شده‌اند. این نانوذرات مواد الکترونیکی لازم را فراهم می‌کنند.

بریتون در این مورد می‌گوید: «محصول تولیدی مزایای فناوری الکترونیکی چاپی را نشان می‌دهد. قدمی که برداشته شد یک گام بزرگ و بسیار مهم از زاویه تجاری‌سازی این فناوری است.»

منبع : http://it-online.co.za/2013/11/15/sa-breakthrough-in-nanotechnology/