واقعیت این است که جابز به تنهایی منجر به بزرگ شدن اپل نبوده است. نشریه بیزینس اینسایدر این موضوع را مد نظر قرار داده است و اقدام به معرفی اولین نیروهای انسانی پشت سر شرکت اپل کرده است. تیمی از با استعداد ترین افراد که در کنار استیو جابز شرکت اپل را به جایگاه فعلی رساندند اما در حال حاضر بسیاری از آنها فراموش شده اند.

پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اپل بر خلاف سایر شرکت های تکنولوژی از یک ویژگی خاص برخوردار است و آن پیوند خوردن ماهیت و هویت آن با نام استیو جابز است و بدون هیچ شکی استیو جابز موتور محرک حرکت اپل برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین غول های تکنولوژی در دنیا است. اما واقعیت این است که جابز به تنهایی منجر به بزرگ شدن اپل نبوده است. نشریه بیزینس اینسایدر این موضوع را مد نظر قرار داده است و اقدام به معرفی اولین نیروهای انسانی پشت سر شرکت اپل کرده است. تیمی از با استعداد ترین افراد که در کنار استیو جابز شرکت اپل را به جایگاه فعلی رساندند اما در حال حاضر بسیاری از آنها فراموش شده اند.

استیو وازنیاک

وی در واقع هیچ گاه به شکل رسمی عضو اپل نبوده است. اما شخصیتی است که در کنار جابز و همراه با وی پایه های اولیه اپل را بنیان گذاشت و سهم بزرگی در موفقیت این شرکت و البته استیو جابز داشت. وی یک شغل رسمی در شرکت HP بر عهده گرفت و هیچ گاه رسما در اپل جایگاهی را به خود اختصاص نداد.

استیو جابز، مرد شماره دو!!

مایکل اسکات مورخ تکنولوژی معتقد است که استیو جابز مرد شماره دو اپل باید تلقی شود. استدلال او برای این جایگاه آن است که وی یکبار از شرکت اپل اخراج شده و مجددا به آن باز گشته است و البته در بازگشت خود، سهم به سزایی در بزرگ شدن این شرکت ایفا کرده است. در فاصله اخراج و بازگشت به اپل استیو جابز وی مدیریت شرکت Pixar را بر عهده داشت.

مایک مارکولا، پولدار اپل

مایک مارکولا در واقع تغذیه کننده اصلی استیو جابز و وازنیاک در بنیان گذاری اپل و اوج گیری ان بود. وی برای اولین بار اقدام به سرمایه گذاری به ارزش 250 هزار دلار در این شرکت کرد و در عوض این سرمایه گذاری 30 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرد. وی همچنین نقش مهمی در مدیریت اپل و طراحی مدل کسب و کار اولیه آن داشت:

بیل فرناندز، اولین کارمند اپل

بیل فرناندز برای اولین بار استیو جابز را در دبیرستان کاپرتینو ملاقات کرد و همچنین همسایه و دوست صمیمی استیو وازنیاک بود. وقتی جابز و وازنیاک اپل را بنیان گذاشتند، فرناندز را به عنوان اولین کارمند این شرکت به استخدام درآوردند. وی تا سال 1993 در اپل ماند و بعد از آن به شرکت Ingres رفت.

راد هالت، مهره مهم در توسعه اپل 2

راد هالت که اساسا برای پیوستن به اپل در ابتدا بسیار بدبین بود، یک طراح معتبر و محترم به حساب می آمد. اما خود در خاطراتش مینویسد که علیرغم این بد بینی استیو جابز وی را قانع کرد که شغل مورد نظرش در اپل را قبل کند. وی در دوران موفقیت اپل 2 نقش به سزایی داشت اما خود میگوید که بعد از آن که مدیریت جدید بر سر کار آمد وی را با بی اعتنایی کنار گذاشتند.