رئیس بنیاد ملی نخبگان، آینده را بزرگترین داشته مستعدان برتر دانست و گفت: امید به آینده دارایی بزرگ و موهبت الهی است که جوانان امروز از آن برخوردار هستند، با گذشت زمان، نسل‌ها یکی پس از دیگری از چرخه دانش خارج می‌شوند و نسل جدید با نوآوری و تلاش پا به عرصه می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، در نهمین همایش ملی نخبگان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پژوهشگاه نیرو برگزار شد «آینده را بزرگترین داشته مستعدان برتر دانست» و گفت: امید به آینده دارایی بزرگ و موهبت الهی است که جوانان امروز از آن برخوردار هستند، با گذشت زمان، نسل ها یکی پس از دیگری از چرخه دانش خارج می شوند و نسل جدید با نوآوری و تلاش پا به عرصه می گذارد.

وی افزود: در سنین بالا گرچه تجربه افزایش می یابد؛ اما قدرت ریسک پذیری و توان و قوای جسمی و ذهنی تحلیل می رود، بنابراین سنین جوانی بهترین زمان برای نوآوری است که این در واقع اساس اقتصاد دانش بنیان است.

ستاری، با اشاره به لزوم به کارگیری تمام توان نیروی انسانی ادامه داد: متاسفانه پیش از این ثروت در منابع زیرزمینی، معادن و موهبت های طبیعی خلاصه می شد، این در حالی است که امروزه سرمایه های روی زمینی که همان نیروی انسانی متخصص است، تبدیل به مهم ترین اهرم و ابزار برای پیشرفت و توسعه هر جامعه ای شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان حول به کارگیری پتاسیل نیروی انسانی متخصص حرکت می کند که این مهم پیش از هر چیز نیارمند فرهنگ سازی است که متاسفانه فرهنگ اشتباه اقتصاد خام فروشی محور، حتی در بطن جامعه نیز وجود دارد، به همین دلیل تغییر این رویکرد و جهت دهی به اقتصاد دانش بنیان امروزه یکی از ضروریات کشور است.

ستاری، با بیان اینکه نخبگان و مستعدان برتر در این بین بیش از دیگران مسوولیت دارند، اضافه کرد: با کارخانه و ورود تکنولوژی نمی توان آینده را ساخت، توسعه آینده در گرو مغز و اندیشه نیروی انسانی متخصص است، ایران به لحاظ تعداد دانش آموختگان رشته های مهندسی جزء 5 کشور اول دنیا است و به لحاظ تعداد دانش آموختگان مهندسی خانم، حتی از کشوری مانند ایالات متحده نیز در جایگاه بالاتری قرار دارد؛ این یعنی وجود ثروتی عظیم و پتانسیلی بالا برای رسیدن به توسعه پایدار. 

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دوره پسا تحریم، روزهای آینده را فرصتی مغتنم برای بروز استعدادهای نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: در گذشته بسیاری از دانشجویان کشور که متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، فرصتی برای بروز استعدادهای خود نمی یافتند، پس از مهاجرت توانستند با استفاده از امکانات و زیرساخت های مراکز علمی تحقیقاتی بزرگ دنیا، اثرات کم نظیری در رشد علمی به جا بگذارند، در حال حاضر کشور با 32 میلیون جمعیت بین سنین 20 تا 40 سال و 4 و نیم میلیون دانشجو ثروتی عظیم دارد که باید از این ثروت به نحو درستی بهره گیرد.

ستاری ادامه داد: فرد باید احساس کند در ازای وقت و تلاشی که صرف می کند، می تواند به دستاوردهای مناسبی نیز برسد راه اندازی رویدادهای کارآفرینی و مراکز نوآوری سبب شد نمونه های موفقی در این حوزه به بروز برسد؛ اما تا نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیاری وجود دارد.

وی، با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در تلاش برای فراهم کردن زیرساخت و بستر مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانش جویان است، هدف گذاری را یکی از اولویت های مهم مستعدان برتر عنوان کرد و اظهار داشت: فرد مستعد برتر برای رسیدن به نقطه اثرگذاری یا همان نخبگی، بیش از هر چیز به تلاش و کوشش خستگی ناپذیر نیازمند است، در واقع، تمرکز، هدف گذاری و برنامه ریزی لازمه این تلاش و پشتکار است.

وی، با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت های کشور، از همکاری با متخصصان غیرمقیم خبر داد و تصریح کرد: در طی این سالها اقدامات بسیار خوبی برای گسترش تعامل و همکاری با متخصصان ایرانی غیر مقیم انجام شده است که تاکنون نیز به نتایج خوبی رسیده است.

ستاری، با تاکید بر لزوم تولید ثروت از علم ادامه داد: علم بهتر از ثروت است به شرطی که بتوان علم را در راستای تولید ارزش افزوده به کار گرفت و با توجه به همین رویکرد، رویدادهای کارآفرینی با نگاه اقتصادی و با نگرش کارآفرینی پیرامون حل مشکلات جامعه در سال گذشته برگزار شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حوزه اقتصاد دانش بنیان بهترین راه برای مستعدان برتر زیر 30 سال است این افراد به دلیل برخورداری از هوش و استعداد متمایز و همچنین نیروی ذهنی و جسمی بالا می توانند به بهترین نحو در این حوزه نوآوری کنند و ضمن اشتغالزایی برای خود با کارآفرینی، نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری عام داشته باشند.

ستاری، با اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان و مسیر ترسیم شده برای مستعدان برتر، اظهار داشت: افراد می توانند با حضور در برنامه ها ی بنیاد ملی نخبگان و قرار گرفتن در مسیر تعیین شده در کمترین زمان و بالاترین کیفیت ممکن به نقطه مطلوب که همان اثرگذاری مثبت در جامعه تخصصی است، برسند.