اولین روز «نهمین همایش ملی نخبگان فردا» سه‌شنبه بیست و یکم مهرماه با حضور محمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، معاونان و مشاوران معاونت علمی‌وفناوری و بنیاد ملی نخبگان و جمعی از مستعدان‌برتر در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ در این مراسم، دکتر آریا الستی؛ معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این بنیاد هرساله همایشی ملی برای گردهمایی نخبگان و مستعدان‌برتر برگزار می‌کند، گفت: بیش از هزار نفر از نخبگان و مستعدان‌برتر در نهمین همایش ملی نخبگان فردا امسال شرکت دارند.

وی ایجاد و گسترش تعامل مستعدان‌برتر با مسئولان را یکی از فواید برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: در همایش امسال تلاش شده است برنامه‌های طراحی شده متنوع، جمعی و همگن با نیازهای جامعه نخبگانی باشد.

الستی با بیان اینکه مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان موفق، به منظور انتقال تجربیات خود در حوزه کارآفرینی به مستعدان‌برتر در این همایش حضور دارند، به برگزاری بازدیدهای علمی اشاره کرد و ادامه داد: حدود 500 نفر از مستعدان‌برتر برای شرکت در بازدیدهای علمی ثبت‌نام کرده‌اند و  این بازدیدها در سومین روز نهمین همایش ملی نخبگان فردا برگزار خواهد شد..

وی گفت: همچنین فردا و در دومین روز برگزاری همایش، شرکت‌کنندگان به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.

در ادامه این مراسم، دکتر غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان اثرگذاری بارز در چارچوب ارزش‌های اسلامی را شرط نخبگی دانست و گفت: هوش و استعداد بیشتر و تبدیل آن به تخصص و خبرگی و در نهایت سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور از مهمترین ویژگی‌های فرد نخبه است.

وی افزود: هدایت افراد به سمت نخبگی و اثرگذاری بی‌بدیل و یا کم‌بدیل در ذیل گفتمان جمهوری اسلامی هدف نهایی بنیاد ملی نخبگان است. بر اساس تعاریف، مستعدبرتر فردی است که در مسیر نخبگی طی طریق می‌کند. لازم به ذکر است تمامی تعاریف موجود، منطبق بر مفاد سند راهبردی کشور در امور نخبگان است که بنا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سند بالادستی و قانون اساسی بنیاد محسوب می‌شود.

منتظر، «اجتماع دانشجویی» را یکی از جوامع هدف بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد و ادامه داد: برای شناسایی دانشجوی صاحب استعدادبرتر  شاخص‌های مانند آزمون‌های ملی و سوابق فعالیت‌های علمی در نظر گرفته شده است.

وی ضمن اینکه رویکرد هدایت و توانمندسازی مستعدان‌برتر را اساس آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان دانست، به آئین‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعدادهای‌برتر اشاره و تصریح کرد: چهار جایزه آموزشی،پژوهشی، فناوری و فرهنگ در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به افراد مشمول این آئین‌نامه اعطا می‌شود که تمامی این تسهیلات در راستای توانمندسازی و هدایت افراد به سمت نخبگی و اثرگذاری برنامه‌ریزی شده است. البته 4 سال اول دانشجویان رشته پزشکی به عنوان کارشناسی، سال پنج تا هفتم پزشکی به عنوان دوره کارشناسی‌ارشد و دوره تخصص و فوق‎‌تخصص پزشکی به عنوان دکتری تخصصی منظور می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نطارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه فرد صاحب استعدادبرتر به دلیل قابلیت‌های بیشتر نسبت به دیگران، مسئولیت بیشتری نیز در قبال جامعه دارد، اظهار داشت: در واقع این فرد در آینده باید تولیت یکی از حوزه‌های تخصصی کشور را به عهده بگیرد و در مواقع حساس تکیه‌گاه مناسبی برای کشور باشدبه همین دلیل باید بیش از دیگران تلاش و کوشش کند.

منتظر با اشاره به اینکه مسیر نخبگی یک‌شبه طی نخواهد شد، اضافه کرد: برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان نه برای چشم‌انداز 1404 بلکه برای 1424 یعنی سی سال سال آینده طراحی شده است. بنیاد در صدد است زمینه مناسبی برای سپردن مدیریت تحولات کشور به دست نخبگان فراهم کند.

وی ادامه داد: آئین‌نامه اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان صاحب استعدادبرتر در خرداد 1393 بر چهار رویکرد اصلی «تنوع استعداد» در مقابل «یکسان‌نگری»، «رشد باغچه‌ای» در مقابل «نگه‌داشت گلخانه‌ای»، «داشتن استعداد درخشان نعمتی تعهدآور است نه مزیتی توقع‌آفرین» و «تداوم فعالیت‌های نخبگانی شرط اصالت نخبگی»، استوار است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: بنیاد در تلاش است فرد مستعدبرتر در محیط دانشگاه رشد کند و توان ذهنی خود را در این محیط به بروز برساند. به همین دلیل این نهاد به هیچ فردی برچسب نخبگی نمی‌زند.

وی افزود: نخبه و مستعدبرتر به واسطه موفقیت‌هایش از کشور طلبکار نیست چراکه هم هوش و استعداد ذاتی و هم پشتکار و تلاش فرد رزق الهی هستند و رزق الهی نیز نعمتی تعهدآور است و سبب می‌شود فرد نسبت به جامعه خود احساس دین کند. بنابراین فردی که قابلیت‌های بیشتری دارد، مسئولیت بیشتری نیز دارد.مسیر نخبگی در واقع مسیری تعهدآور است. البته در این بین نظام و خاصه بنیاد ملی نخبگان نیز وظیفه دارند بستر مناسب برای شکوفایی استعداد افراد فراهم کنند.

منتظر با اشاره به لزوم تداوم فعالیت‌های نخبگانی، بیان کرد: نخبگی ویژگی جوهری نیست بلکه عرضی است. در طول مسیر خاصی و با توان‌افزایی حاصل و سپس به ثبوت می ‌رسد. به همین دلیل ملاک بنیاد ملی نخبگان در شناسایی مستعدان‌برتر، مجموع فعالیت‌های نخبگانی فرد است و نه صرفاً یک موفقیت خاص مانند برگزیده شدن در المپیاد علمی و یا رتبه تک‌رقمی در کنکور سراسری.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: افراد بر اساس مقررات بنیاد ملی نخبگان توسط دانشگاه شناسایی و به بنیادهای نخبگان استانی معرفی می‌شوند. برای دانشگاه‌های‌برتر که تعداد بیشتری از دانشجویان مستعد را دارند سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز سهمیه خاص خود را دارد. در کنار آن دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز از سهمیه استانی در نظر گرفته شده بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای دوره کارشناسی، گفت: جایزه آموزشی شامل اعتبار توانمندی آموزشی برای گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز فرد، جایزه پژوهشی شامل اعتبار ارتباطات علمی و اعتبار اجرای پایان‌نامه، جایزه فناوری شامل اعتبار توانمندی کارآفرینی و اعتبار فرهنگ شامل بیمه تکمیلی، راتبه دانشجویی، هدیه ازدواج، و.دیعه مسکن (ویژه متاهلان)، اعتبار برنامه‌ها و سفرهای زیارتی و گردشگری برای مشمولان دوره کارشناسی در نظر گرفته شده است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در دوره کارشناسی‌ارشد در جایزه آموزشی، علاوه بر اعتبار توانمندی آموزشی، اعتبار آموزش‍یاری نیز اضافه شده است. اعتبار پژوهش‌یاری، اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار اجرای پایان‌نامه، اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی، مجوز و اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی، و اعتبار هسته پژوهش در سبد جایزه پژوهش قرار دارند. جایزه فناوری نیز شامل اعتبار فن‌یاری، اعتبار کارآفرینی و اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی است. جایزه فرهنگ نیز مشابه دوره کارشناسی است البته با اعتبارهای متفاوت.

منتظر به تسهیلات دوره دکتری نیز اشاره کرد و گفت: جایزه آموزش این دوره مانند دوره کارشناسی‌ارشد است اما با اعتبارهای متفاوت اما جایزه پژوهش علاوه بر پژوهش‌یاری، اعتبار ارتباطات علمی، تسهیلات شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی، اعتبار اجرای رساله دکتری و اعتبار اعزام به فرصت‌مطالعاتی داخلی و خارجی نیز اضافه شده است. البته جایزه فناوری نیز با اعتبار بیشتری به همان صداق دوره کارشناسی‌ارشد اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از بین سه اعتبار آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری و فن‌یاری و همچنین از بین دو اعتبار هسته‌پژوهشی و هسته فناوری فرد تنها می‌تواند از یک تسهیل استفاده کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در پایان گفت: دانشجوی دکتری که از اعتبار آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری، فن‌یاری و فرصت‌مطالعاتی داخلی و یا خارجی استفاده کند از امکان بیمه اشتغال نیز برخوردار خواهد شد.